Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 950 ggr
Maria
1

Jordgubbar

Jordgubbar är väl inte min favorit då det finns så många andra goda bär men jag äter det kanske 1-2 gånger om året.

I år finns det tydligen mycket jordgubbar med tanke på vädret men döm om min förvåning då vår ICA tog 79 kronor för en ask.😮

Hur är ert förhållande med jordgubbar?😉

/Maria

MonicaLagerquist
0

Jag tycker om jordgubbar men vägrar att betala överpris för dem bara för att man ska äta dem på vissa dagar.

Har eget jordgubbsland och det ser ut som om vi ska få massor av jordgubbar i år. Med lite tur till midsommar.

Gjorde om mitt jordgubbsland i höstas. Grävde om hela landet och planterad nykrukade jordgubbar och la på en massa hästgödsel.

Stolt ägare till tre La permer

flocken
0

Vi älskar jordgubbar o vi köper oavsett pris. Våra max priser här brukar vara 55kr litern. I år odlar vi även själv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
0

Här tog de 99 kr/kg för någon vecka sedan nu var det nere på 79 kr /kg, såg jag för någon dag sedan.
Jag äter gärna jordgubbar men väntar nog någon mer prissänkning innan jag köper.
Om det är sant som de säger, så kan vi nog äta billigare jordgubbar hela sommaren!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
0

#3 Då ska jag fylla frysen med skivade jordgubbar.

Tarotstollan
0

#3. Såg att jag skrev Kg men det kan ha varit Literpris, tittade inte så noga, såg bara de röda siffrorna!😃

JMW
0

Jag köper mycket jordgubbar. Köpte en ask förra veckan för 44,90. Svenska.

[Vulkan]
0

Älskar jordgubbar men har inte köpt några i år det har bara inte blivit av  ännu  men det brukar bli en hel del. 50 kronor tror jag dom tar här men 79 och 99 wow det är dyrt det 😮

Maria
0

Jag vet inte heller kilopriset men det var en vanlig ask för 79 kr.

/Maria

Mooniq
1

Under sommaren så köper jag kanske 3-4 askar med jordgubbar och njuter av dem. I år så får jag ju egna jordgubbar som växer här vid stugan jag hyr - ska bli roligt att få äta hemmagubbar. Jag gav bort några plantor då det var riktigt trångt i den pallkragen så de som är kvar kommer att sprida sig under sommaren. Jag har inte gett nån näring/gödsel utan får väl läsa på inför nästa säsong, men jag har massa gröna gubbar som är på gång . 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tarotstollan
0

#9. Då får vi hoppas att de blir röda!👍

[[eskils_]]
0

Älskar jordgubbar och hallon, köper ofta. Här kostar de ca 30-40 kr på torget. 🙂

worst
0

Älskar jordgubbar, ett arv i vår familj! Köper varje gång jag går förbi ett stånd, kosta vad det kosta vill, för mej är det godis! Men det blir bara en liter när priset är högt!

Maria
0

Idag kostade de 69 kronor asken.

/Maria

Totum
0

Älskar jordgubbar men skulle aldrig köpa om de kostar mer än 30kr. Väntar på mina från eget land. Just nu är det alldeles vitt av blommor. 😊

Carmarino
0

I förrgår köpte jag två liter svenska jordgubbar för 35 kronor per kartong.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
0

Det fuskas ju mycket med jordgubbar. Man kan inte veta om dom är svenska, fast det står så på kartongen. Brukar plocka på självplock och frysa in. Ett par kartonger blir det väl också i början av säsongen.

[PeterTM]
0

Jag gillar dem, men får ju bara äta ett par stycken, för mycket kalium i dem. Vi brukar nyttja självplock hellre än att köpa dyrt på affären.

fruktgumman
0

Jag älskar jordgubbar och vi har ett ganska stort jordgubbsland med många blommor på i år :)

Fransu
0

99 kr/kg såg jag på Ica igår. Jag väntar gärna tills priset har gått ner. Köper sällan jordgubbar då min man inte tål dom. Jag har funderat på att åka till en självplock och fylla en mindre spann och äta och kanske frysa in lite. Jag tycker om jordgubbar. Dom smakar sommar!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Scorpio97
0

Jag älskar jordgubbar, speciellt svenska. Är jag sugen så blir det i princip oavsett pris. Osötad och hårt vispad grädde vill jag ha till :)

//Jessie

Åsa S
1

Har redan plockat runt 20 jordgubbar på mina nysatta plantor som jag satte nu under våren i år går allt väldigt snabbt. Köper bara 1-2 liter under en säsong annars + jag brukar få några jordgubbar från egen odling som är rätt liten

Carmarino
0

Köpte fyra liter för 100 kronor idag. Det märks att det är gott om jordgubbar i södra Sverige.

Odlarna har till och med varnat för att jordgubbarna kan vara slut innan midsommar, eftersom de mognar i snabb takt nu. Förhoppningsvis kan mognandet stanna av lite, för det ska tydligen bli lite svalare ett tag framöver.

Planerar att göra några liter rårörd jordgubbssaft nu när jordgubbarna är som sötast. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
0

Har frusit in jordgubbar i bitar + rabarber som skall bli sylt. Har aldrig sett så fina jordgubbar i affärerna som nu. 24,95 per liter.

Skall göra fläder/jordgubbssaft också.

MonicaLagerquist
0

Idag plockade jag den första jordgubben för i år.

Carmarino
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är vad som blev över när jag tagit ett kilo till saften. Har ansat och skivat jordgubbarna, samt lagt dem "i blöt" i kylen. De ska ligga i vatten ett dygn innan de silas av och blandas med socker. Så imorgon eftermiddag blir saften klar.

JMW
0

Här på Maxi hade de Småländska jordgubbar från Målilla, 6 mil från mig. De kostade 49,90 lådan eller två för 80:-. Jag köpte inga.

tiger tok
0

Åh, jordgubbar är så gott! Vi har en odling i trädgården, den är fantastisk. Har inte bytt jord på åratal, den blir ståendes utan vattning i flera veckor och gödslas aldrig. Men den producerar mängder med underbara bär! Gott är det med lite ovispad grädde och socker på små bitar av jordgubbarna.

Tant Grön
0

Blir nog jordgubbar till middag idag. 🙂

[Jimmy.L]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte jordgubbar på marknad föra helgen då var det priskrig mellan handlarna som tog mellan 40 -35 och 30 kr för en kartong. 

Nu öppnar två självplock här i närheten, en tar 40 kr kg en andra som är en eko-odling tar 110 kr kg.

Carmarino
0

Köpte du alla fyra lådorna till dig själv? 😉

[Jimmy.L]
0

#30 Nej bara en kartong för 35 kr.

Tarotstollan
0

Köpte en kartong nu i kväll som jag gav 32.84 för. Glömde vad kg priset var.

MonicaLagerquist
0

Plockade nyss lite jordgubbar när jag var ut och kissade hunden.

MonicaLagerquist
0

Hade ju tänkt fota jordgubbstårtan vi åt igår på midsommarafton men den undgick fotandet men god var den.

Egenodlade gubbar.