Bra på att simma?
Det har ju varit rekordmånga drunkningsfall denna varma tid och det är alltid sorgligt. Många gånger handlar det om att man överskattar sin förmåga och ofta är tyvärr alkohol med i bilden.
Hur har ni det? Är ni bra på att simma? Kan ni simma?
/Maria

Jag kan simma och gör det gärna i sjön. Att simma i bassäng är gruvligt trist.
Stolt ägare till tre La permer
Vet inte om jag kan simma längre, har inte provat sedan jag blev amputerad.
Jag har alltid varit bra på att simma och har varit ett riktigt "vattendjur". Kunnat simma långt under vattnet också men idag…nej jag är nog ingen bra simmare längre.
/Maria
Jag är en väldigt stark simmare, och badar ofta i älven. Dock inte där det är strömt, utan på baksidan av en ö där det är långgrunt och inte strömt alls. Bad och alkohol skulle jag inte blanda, om det inte handlar om typ en badtunna eller nåt och med många människor som kan gripa in.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag vågar påstå att jag är en väldigt bra simmare; har varit aktiv inom simsport under många år som barn och ungdom, jobbade som simlärare sista året jag var aktiv.
Jag tycker att det borde ingå i grundskolan att alla barn måste lära sig simma, iaf att flyta och trampa vatten. Ett obligatoriskt mål, inget barn kan skippa genom att "vara sjuka" eller liknande. Alla har inte råd att betala för simskola. Man behöver inte bli jättebra på att simma men att kunna flyta och trampa vatten kan vara livsavgörande, man kan hamna i situationer man inte planerat och det går att förbereda sig inför dem! Borde också ingå hur man gör livräddning; med och utan livboj. Tycker också att hjärt- och lungräddning, basic lära hur/vad man gör när någon får sår (stoppa blodflöde, första förband) eller annan skada, 112 osv borde ingå också - även att man uppdaterar dessa kunskaper flera gånger under skolans gång så det verkligen sitter - man behöver också uppdatera även som vuxen men om man lär sig som barn skulle jag tro att kunskaperna kommer "sitta bättre". Varför man inte får lära sig heimlich-manövern (eller liknande metoder) i Sverige har jag också undrat… Borde ingå att lära sig tidigt, är ju fler barn än vuxna som kan leka med att stoppa saker i munnen och sätter i halsen… men ja det händer vuxna också
Jag vet att man brukar ha få "simlektioner" i idrotten men när jag gick i skolan kunde elever skippa lektionerna genom att vara sjuka eller "sjuka" och så kunde personer som faktiskt inte kunde simma alls (eller ej var så bra också) skippa lektionerna helt! Så dessa "simlektioner" gör inte så mycket åt att lära folk att få förmåga att få simkunskaper utan är mer lektioner där man kan utvinna fler sporter/träning. Personligen skulle jag vara villig att betala mer skatt bara för att alla ska lära sig att simma i grundskolan, önskar såklart att alla livsavgörande kunskaperna också skulle läras ut men jag skulle betala mer även bara för en sådan kunskap! Tänker ofta på den lilla pojken som åkte själv till Göta kanal för att försöka lära sig själv att simma och drunknade då… Så himla onödigt!
Även en elitidrottare kan drunkna om alkohol är inblandat. Alkohol + vattensamlingar är ingen bra kombination.
Det är även lätt att överskatta sin förmågor, finns en del som drunkar på utomlandsresor bara för att de inte förstår "hur kraftigt vatten kan vara"! Strömmar kan vara starkare än man tror och inte för att tala om havsvågor! Även små havsvågor kan vara jätteomtumlande samt suga ut en mot havs.
Upplevde hur starka små havsvågor var precis vid kanten av stranden i Thailand strax innan jag fyllt 17 och jag omtumlades totalt! Var rädd att jag skulle bryta eller skada nacken då jag hamna i en kraftigt onaturlig ställning och drogs längs med sandbotten - fick in sand i näsan också… Vågen var inte speciellt hög jämfört med mig men gud vilken kraft den hade! Tänk på det även ni som kan simma och far utomlands och badar! både i hav och andra vattendrag!
Jag kan simma men det är sällan jag gör det eftersom jag sällan stöter på vatten som är så varmt att jag faktiskt kan vara i det (pga sjukdom)
l'm back
Jag kan simma, men har aldrig känt mig bekväm i vatten. Skulle aldrig ge mig ut och simma långt. Jag är gärna i vattnet och doppar mig, men simmar gärna inte. Som barn råkade jag hamna under vattnet en stund, kunde inte komma upp då det var andra barn i vägen. Jag trodde jag skulle drunkna då. Det var säkert aldrig någon fara för mitt liv egentligen. Men eftersom jag redan innan den händelsen var lite rädd för vatten, så blev det mycket värre efteråt och det har tyvärr hållit i sig.
Min man som är ett riktigt vattendjur och är en riktigt duktig och uthållig simmare vill lära mig bli mer bekväm i vatten. Vi har ju bara 100 meter till en sjö och det är varmt i vattnet nu, så kanske borde vi ge oss ut och träna. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag kan simma och trivs väldigt bra i vattnet. Simmar i bassäng ca tre gånger i veckan och jag vågar nog påstå att jag är ganska bra på det också. Är jag på en strand är jag hellre i vattnet hela tiden än att sola, när jag var liten tackade jag till och med nej till fika om det betydde att jag var tvungen att gå upp ur vattnet.
Skulle inte blanda bad och alkohol.
//Jessie
Jag kan simma. Åtminstone kunde jag det för "hundra år sedan". Jag badar inte för det är för kallt.
Simmar gärna och rätt så bra. Har varit simlärare några somrar i mina "glansdagar". Tänker det här med drunkningar och småbarn - fattar inte hur man kan vara med småbarn vid vatten och låter barnen bada utan uppsikt, medan man själv sitter med näsan i mobilen. 😡
#10 Nä, känns helt sjukt. Jag minns en gång när jag var rätt ung, och min lillebror var kanske 4 (han kan ha varit lite yngre, jag minns inte exakt). Vi var och badade, med vår mamma och hans pappa, på ett ställe där det blev djupt relativt fort. Jag är bara 7 år äldre än honom, så jag tänkte väl inte direkt att jag skulle behöva hålla extrem koll på honom när föräldrarna satt precis på stranden typ 2 m bort, men när jag simmade ut lite ville han ut till mig och gick bara på - han kunde inte simma och försvann rätt fort ner under ytan. JAG fick total panik och slänger mig de mindre än 1,5 m jag hade till honom för att få honom dit han kunde nå botten igen. Han var nog inte under vattnet mer än fem-sex sekunder men det skrämde verkligen skiten ur mig, även om han tur nog inte fick några som helst men och minns det inte ens idag. Föräldrarna? Skrattade när jag började gråta efteråt…
Nu är varken vår mamma eller hans pappa oansvariga, korkade eller elaka på nåt sätt. Men just i DEN situationen så märktes det att de inte höll nog med uppsikt och ansåg att jag, också ett barn, var den som skulle hålla koll på lillebror medan de satt och läste. Det var inte okej, och jag har sagt det till mamma i vuxen ålder som håller med och har bett om ursäkt.
Men finns alldeles för många liknande historier där det inte finns ett äldre syskon, eller ett äldre syskon som inte är tillräckligt snabbt för att ingripa i tid, och olyckor händer så sjukt fort ibland.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Några hundra meter kan jag simma iaf. Barnen tränar vi med från tidig ålder då ju har stugan på en ö. Detta är ingen liten ö utan rätt stor & barnen får aldrig vara vid vattnet själva. De yngsta har alltid flytväst vid bryggan o även när vi badar. De flyter som små trä korkar 😄 De äldre simmar bättre än oss vuxna. Vi har simskola via grundskolan. De som inte klarar det i första omgången får fortsätta terminen därpå.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag är väl inte duktig men kan nog simma 300 meter minst sedan efter det är det väl hur mycket mer jag orkar. Har aldrig simmat mer än 300 meter och vill inte utmana ödet. Är inte heller rädd för vatten. Hela min familj är nog ganska så "galna" i att bada. Iallafall vi barn. Mamma och pappa är ju dessvärre "badkrukor" men det gör ju inte så att vi åker till stranden mindre. Däremot gillar jag inte att bada med kläderna på. Det gillar jag inte alls. Känns som om det är på en och att man är instängd typ. Har ju klaustrofobi så kanske inte helt förvånat var det väl när vi gjorde det i simskolan att jag fick panik. Men vid nödfall skulle jag kunnat göra det.
Jag kan simma, men gillar inte bassängbad. Mest på grund av att jag inte kan med lukten av klor, och på grund av att det ofta är så mycket folk.
Bäst gillar jag att bada i små sjöar med sandstrand.

När jag var liten så simmade vi ofta tvärs över vår badsjö.Vi var många som simmade och en som rodde följebåten.
Det var en trevlig sommar sysselsättning.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har svårt för att bada i insjöar. Det gör ont i näsan när man dyker och så tycker jag det är så obehagligt svart och kusligt.
/Maria