Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 726 ggr
MonicaLagerquist
1

Är du skrockfull?

Jag är väl inte direkt skrockfull men när jag skulle skriva in i almanackan att hunden ska till veterinären  så pirrade det till lite extra i magen.

Han ska dit imorgon 9.45.Fredagen den trettonde.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
1

Jag är inte ett dugg skrockfull numera.

När jag växte upp som barn så var det en hel del skrock att hålla reda på och det har jag lyckats arbeta bort fast det har inte varit så lätt. Det sitter ofta djupt rotat.

/Maria

Dioramabyggare
0

Nej, jag har aldrig varit skrockfull.

[Rhonda]
0

Nej.

JMW
0

Nej, inte det minsta.

Totum
0

Ja

Maria
0

Det jag minns från barn som sades föra otur med sig var: Man skulle inte äga en "vandrande jude" eller inomhuspalm eller ljung. Burfåglar var heller inte bra. Vi fick inte ha någon kortlek mer än Svarte Petter. Sedan de klassiska saker som nycklar och skor på bordet. Svarta katter, stegar osv.

/Maria

penke
1

Vad är skrock ?
 ett arrogant, nedlåtande ord om , goda råd, (?)

det är ju dumt att glömma nycklarna kvar på bordet
eller att gå under målarens stege och få färgstänk på sig ..

Maria
4

#7 Fast inte  är det väl goda råd.ex när det gäller svarta katter ?😉

/Maria

Soligajag1
0

Inte alls skrockfull 🤣 men om det redan börjar p morgonen om man tex lägger nycklarna på bordet , Ser en svart katt när man går ut . . Inte spottar jag . . Heller . . Twi twi . . 😺😺

HH 🙂

Tarotstollan
0

Det pratades mycket om olika sorters skrock när jag växte upp men vet inte om det var någon som egentligen trodde på det. Kul ändå att veta att folk trodde på sådant förr i tiden. Det fanns väl en anledning till att det fanns!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
0

Inte ett dugg skrockfull. Fast det händer att jag undviker att gå på skarvarna i gatstenen, mest av gammal vana… 🤫

Carmarino
6

Jag säger fortfarande som Groucho Marx: "Om en svart katt korsar din väg betyder det att kisse är på väg någonstans." 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
0

#12: 😃

MonicaLagerquist
0

#12 Det har han ju så rätt i.

Stolt ägare till tre La permer

penke
0

..svarta kattor..
 kopplades väl ihop med häxor/kloka gummor
de, ville väl de styrande och kyrkan skydda oss från