Hur handlar ni?
Jag har tröttnat på vårt extremt oplanerade handlande. Inget planerande utan handlat dag för dag. Igår satte jag mig & kollade erbjudanden och rabatter. Sen planera mat för vilka erbjudanden som fanns. Min man höll inte med mitt resonemang. Utan tyckte jag först skulle bestämma vad vi skulle äta sen handla efter det. Förstår inte varför vi ska köpa sånt som är billigt för vi har det hemma redan. Men för mig är det bättre att " bunkra" än att stå där sen o betala mkt mer. Hur gör ni? Vi har 2 barn på 5 & 10 år
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Man spar MYCKET genom att läsa erbjudandena först och sen bestämma vad man ska äta. Det är smart. Det har ett pris att bestämma vad man ska äta först och sen handla.
Visst är det bra att bunkra så att man har ett skafferi av varor hemma men sedan så tror jag att planering är väldigt bra.
Förr så gjorde vi ofta upp en meny för veckan och så handlade vi efter det och det fungerade hur bra som helst.
/Maria
Jag kollar alltid på extra priserna och ser om det finns något jag kan utnyttja. Oftast är det extrapriser på sådant som jag inte köper ändå och eftersom jag bara har en lite frys, måste jag tänka på om det är någon idé att lägga på hög och om jag kan avvara den platsen i frysen.
Det enda jag köper i storförpackningar är djupfrysta grönsaker, det går åt mycket hos mig!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi planerar 5-6 maträtter per vecka. Brukar kolla erbjudanden om där är något vi kan utnyttja. Handlar allt i en butik, och får bonus för det vi handlar, det brukar vi ta ut som presentkort. Vi är två vuxna och två små barn .

Jag kör faktiskt ett cook once- eat twice-system, där vi äter samma mat till middag två dagar i rad. Det sparar matlagningstid och planering. Lunch får var och en ordna för sig.
Jag brukar utgå från köttfärs 2 dagar i veckan, kyckling 2 dagar i veckan och något annat 2 dagar i veckan + söndag då det blir något valfritt. Något annat kan vara fisk, köttgryta, korv eller vegetariskt. Soppa kanske blir tjatigt 2 dagar i rad, men det kan man säkert lösa om man vill äta soppa åtminstone 1 dag. Jag brukar kolla extrapriserna och planera maten efter det och gör en del storkok och fryser in då det blir över samt brukar ha några basråvaror eller bra extrapriser i frysen. Ibland säljs extraprisköttet i storpack och då blir man nästan tvungne att frysa in.
Jag kollar erbjudanden och planerar maten utifrån det för 3-4 dagar under veckan. Tycker sällan att jag får ihop en hel veckas måltider utifrån de erbjudanden som finns, och sedan äter vi ju mycket kött som inte köps i butik också så då är det ju bara delar av måltiden vi behöver köpa produkter för. Men eftersom köttet ska fram ur frysen i tid så kräver det fortfarande planering.
Vi skriver en matlista för en vecka och handlar därefter. Vi storhandlar en gång i veckan och stödhandlar när det behövs. Ska bli bättre på att planera matlistorna efter erbjudanden faktiskt.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kollar bladen på måndagen vad som är billigt, planerar utefter det som vi äter av det, och köper till resten ändå. Handlar oftast på Maxi, så har kuponger ibland på 225, 50 och 75 kr,beroende på hur mycket vi handlat för. Samt viss procent rabatt på produkter vi köper ofta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kollar erbjudandena (Hemköp och/eller Ica) på söndag eller måndag, gör en grov veckoplan samt handlar det som behövs. Försöker handla det som är billigt men är jag väldigt sugen på något så köper jag det oavsett. Storpack köper jag när det är extrapris och fryser in i lämpliga portioner (jag lagar alltid bara en måltid, aldrig storkok).
Jag är ensam i hushållet, så dåligt planerande drabbar bara mig (och i värsta fall kan jag skippa middag en dag utan problem). Men det finns nästan alltid köttfärs och liknande som går snabbt att tina hemma.
//Jessie
Jag e kanske lite udda men så här gör jag. Jag bor själv (särbo) och har inga barn. Kör lchf/paleo så det är mycket jag aldrig/sällan köper - kaffebröd, snacks, godis, läsk, juice, frukt, ris, pasta etc.
Jag åker till kustcharken eller gröna gårdar-ombud som säljer närproducerat gräsbetat kött - för mig är det viktigt att djuren haft det bra och att slakten varit så "snäll" som möjligt utan långa transporter eller uppstressade djur vid slakt. Jag köper mycket kokkött och färs.
Använder gärna min slowcooker och gör grytor som jag sen fryser in i portioner. Steker mycket pannbiff som jag sen styckfryser och har som hamburgare med salladsblad istället för bröd - jättegott med krispig sallad runtom - testa.
Jag köper mycket grönsaker och när det är möjligt på året så stannar jag till vid gårdsbutiker och köper tex en del rotgrönsaker och lök/purjo. Ägg är stapelvara - äter mycket ägg - kokta, stekta, omeletter och gör ett fröbröd där ägg ingår.
Så jag lägger en del pengar på bra råvaror men å andra sidan så finns det stora vita områden i varje butik jag går in i - livsmedel jag aldrig köper. När jag la om kosten för många år sen så märkte jag direkt att jag sparade pengar - för jag var en skåpråtta av stora mått och åt mycket skräpmat ute, det insåg jag snabbt var en belastning i matkontot jag inte varit medveten om tidigare.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#10 Låter himla klokt tycker jag🙂 Vi är självförsörjande på ägg, lamm- och viltkött samt delvis på kycklingkött just för att vi inte vill gynna den industriella djurhanteringen. Så småningom ska det bli växthus härhemma också, men tidigast nästa vår eftersom andra byggprojekt har högre prio just nu!
Vi gör upp en veckomatlista och veckohandlar, frugan brukar passa på att handla på ICA maxi i Uppsala när dottern är på ridskolan eftersom hon ändå kört mer än halvvägs redan. Det händer att vi sparar kuponger om erbjudanden, men jag tycker erbjudandena rätt ofta gäller produkter som inte är intressanta för oss.
Här hemmavid är det dyrare att handla än i stan, så i den lokala butiken köper vi mest mjölk och kött eftersom det kommer ifrån det lilla lokala slakteriet.
Vi har nog planerat och veckohandlat två gånger kanske i vårt gemensamma liv! Det är ju bra att göra det av flera anledningar men vi båda uppskattar att vara spontana och känna efter vad vi är sugna på från dag till dag. Vi har inga barn att ta hänsyn till heller vilket är skönt.
/Christina
#13 Jag gillar den tanken, att vara spontan och äta vad man är sugen på. Vi har heller inga barn att ta hänsyn till. Men vi båda ogillar att handla. Därför försöker vi handla allt en gång i veckan.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Bra å passa på när köttfärs, fågel eller nåt sånt har lågt pris. Då handlar man mycket. 2kg köttfärs delar vi upp i 4 delar o fryser in. Då har man lixom basen hemma o kan fixa ihop nåt. Sällan jag går efter recept….
Vi handlar efter vad vi vill laga. Vi har en ganska hög matbudget.. eller budget och budget.. vi lägger ganska mycket pengar på mat helt enkelt. Vi tycker båda om att laga mat och vi är sällan ute på ståhej (krogen, restaurang eller andra nöjen), så vi känner ändå att vi kan lägga pengar på bra mat som vi också lagar själva. Blir väl lite mindre nu när bebis kommer, men blir ingen jätteskillnad ändå.
Men vi köper ju även när det är nedsatt pris, förstås. Är det riktigt bra pris på kött så köper vi och lägger i frysen.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!