Glasshuvudvärk/brainfreeze
Idag när jag och min var en sväng till stan så delade vi en milkshake till våra hamburgare till lunch. Oftast när min man dricker eller äter något kallt får han "brainfreeze" eller glasshuvudvärk, vad man nu väljer att kalla det. Han får alltså en kortvarig huvudvärk när han äter eller dricker kallt.
Själv har jag inte upplevt det. Jag har ibland pratat med folk om det och det verkar som att ganska många upplever den smärtan i huvudet vid intag av exempelvis glass.
Hur är det för er? Får ni glasshuvudvärk?
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Aldrig jag men min man däremot får det alltid.🙂
Det såg nästan ut som vår katt Moritz fick det för ett tag sedan då han hade smugit till sig en bit halvfryst kyckling. Han såg riktigt rolig ut. Har riktigt grimaserade.
/Maria
Jag är försiktig med det kalla, jag kan få ordentlig migrän av för mycket kall glass.
🥶🥵
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#1 Vad lustigt, min man visade en video på just katter som fick brainfreeze. Ska se om jag kan hitta den och länka till den.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Japp, här är den!
#2 Oj. Då förstår jag att du tar det lugnt med kallt.
#2 Får du migrän? Är det inte bara en kortvarig smärta?
Hittade denna länken som visade exakt hur Moritz såg ut.
http://www.amelia.se/artiklar/brain-freeze-darfor-uppstar-den-och-sa-blir-du-snabbare-av-med-det/
/Maria
#6 Dom är ju för söta! Dom blir inte avskräckta trots att dom känner obehag en stund.
#8 Glass är bra för halsont. Gärna i kombination med te. Chocka halsen med varmt och kallt om vartannat.
Huvudvärken går över efter några minuter.
Jag får ont direkt om jag äter glass. Det går att lindra om jag äter sakta eller om glassen får smälta lite, men jag klarar mig aldrig helt ifrån smärta. Frugan och barnen tål det mycket bättre än jag.
Vi är nog väldigt olika när det gäller såna saker som hur man reagerar på temperaturen i det vi äter och dricker. Jag gillar inte att äta väldigt varm mat eller dricka riktigt varmt för att jag bränner mig. Min fru klarar av mycket högre temperatur på både mat och dryck än vad jag gör.
#11 Min man påpekar ofta att jag äter maten när den är alldeles för varm enligt honom. Han sitter och blåser på sin mat en bra stund och jag bara skyfflar i mig. Han kan inte förstå att jag inte får brännblåsor i munnen. 😃
#10 Aha jag tänkte det för migrän är ju en annan huvudvärk så att säga😉
#11 Du är precis lik min man. "Mes" brukar jag säga till honom haha.
/Maria
#14 Min fru säger ungefär samma sak. Jag är mer benägen att tro att jag är mer oskadad 🙂
Jag har aldrig fått det och vet nog ingen som fått det heller.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Undviker gärna det som är för kallt. Äter gärna glass men är ingen snabbätare. Får lätt huvudvärk då. Likadant med att dricka kall dricka. Vatten får gärna vara ljummet. Gör ont i hela kroppen när det är för kallt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Ja, jag får det. Det gör ont!
Okänt fenomen för mig. Vet inte heller någon som reagerar så på glass.
Jag får riktigt ont mellan ögonen och upp i pannan, men jag skulle inte kalla det jag upplever för huvudvärk direkt ävwn om det kan göra riktigt ont och sitter i skallen.
Värst är det om man köper en stor strut glass »ute på stan« och man är tvungen att äta den snabbt, innan en smälter. Hemma kan man ta glassen i skål och äta lugnt och försiktigt.
Det blir riktig rejäl huvudvärk om det vill sig illa, inget att skämta om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glasshuvudv%C3%A4rk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trillingnerven
Jag har redan problem med Trigeminusneuralgi, och det kan utlösas av för mycket kyla.
Jag känner bara av det om jag tar en för stor tugga/sked av glassen. Yngste sonen vet jag är väldigt känslig för brainfreeze.