Våra nya ord
Här kommer språkrådets lista över nya ord🙂 Alltid lika spännande tycker jag.
Jag reagerade mest på blorange. Finns det verkligen ett behov av ett ord på en ny hårfärg???
Sedan tyckte jag ordet killgissa var lite knepigt. Tänk om man kallat det tjejgissa istället. Det skulle nog ingen ha gillat.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/det-betyder-de-nya-orden-1.4985225
/Maria
Roligt med de nya orden! Däremot är det tröttsamt när det saknas intresse att lära sig de gamla. Många konstiga sätt att stava finns det.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#1 Haha, jag håller med.
/Maria
#0 Det är väl för att beskriva Donald Trumps hårfärg utan att direkt peka ut honom. 😉
Dabba tycker jag är lite konstigt. För mig betyder "dabba sig" att göra bort sig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Haha. Den hårfärgen tänkte jag inte på😃
/Maria
Himmel då, inte behövs väl alla de där orden? Vi kan väl få fram det vi vill med ord vi känner igen kan jag tycka. Apropå konstiga ord, läste detta i en artikel i Expressen.
"Det är mycket dåligt väglag och har kräksnöat här sedan 18-tiden i går."
"Kräksnöa"….har jag aldrig hört förut eller var det felskrivet?
Språket utvecklas ju hela tiden så jag kan nog tycka att vissa ord kan vara befogade men som sagt det finns mängder med andra😃 Kräksnöa var ju ett väldigt mysko uttryck men så var det från Expressen…😉
/Maria
Kräks dialektalt från någonstans i Norrland. Är när snön vräker ner
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#7 Där ser man. Har det något med att kräkas att göra överhuvudtaget tro?
/Maria
#7 Just ja, det var ett citat från en polis i Sundsvall.
Det var inte mkt jag kände igen. Men som #3 sa, dabba är ett gammalt ord för typ klanta sig/ göra bort sig.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag brukar inte bry mig så mycket om de nya orden, inte många kommer till bruk känns det som och av de 40 som ska väljas nu känner jag inte igen ett enda från vardagen.
Jag tycker att man borde lära barn och unga att stava de ord som redan finns, för stava är det inte många i den yngre generationen som kan. De har en handstil som är nära nog oläslig och de kan oftast inte åstadkomma en namnunderskrift. Däremot kan de särskriva närapå vilka ord som helst och de sätter gärna engelska ändelser på svenska ord.