Godmorgon onsdag 2 augusti
Godmorgon på er från ett grått Göteborg med 14 grader.
Idag vaknade jag utan huvudvärk vilket hör till ovanligheten. En riktigt härlig känsla. Jag har sedan tre veckor börjat med "plåster" och trappat upp så igår satte jag på ett nytt med ny styrka. Kanske det äntligen hjälper nu.
/Maria
Låter härligt Maria! Är det något sorts värkplåster du använder?
Här håller solen på att kämpa sig igenom molnen, det regnade rejält för några timmar sedan och just nu är det + 13,7.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Japp värkplåster. Det blir ju jämnare fördelat än toppar och dalar med piller så att säga.
/Maria
Är det recept på sådana?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
God morgon 🙂
Här är lite dimma och drygt 15 grader. Jag är på gång för veckans andra dialysdag. Sovit dåligt, för fuktvarmt, men jag brukar kunna ta igen det på dialysen.
#0 Vad bra att plåstren funkar Maria, fantastisk känsla att vakna utan värk, det har jag nog inte erfarit under de senaste 10 åren, men som tur är för mig slipper jag i alla fall ha ont i huvudet 😉
#3 Det finns flera varianter.
Dessa heter Norspan och räknas som "morfinplåster och är på recept.
/Maria
Semesterdag nr 3. Har beställt en tid för att få permanenta håret, det ser jag fram mot idag. I övrigt blir det nog att lata mig, och kanske gå en promenad. Mulet ute men solen strålar lite här o där. Vaknade i morse av en rejäl regnskur - det är skönt att få kura under täcket då utan måsten. ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#4 Vad du har det jobbigt Peter
#6 Så fin du ska bli😉
#7 Lilla fina katten. Jag gillar det speciella utseendet.
Idag ska vi äta fransk bondsoppa till middag med sidfläsk och röda linser bland annat. Imorgon blir det torskgryta med salvia och basilika. Det är skönt att ha åtminstone två dagar planerat.
/Maria
Höstplantering på trappan.
/Maria
Nöjd med dagens permanent så nu känner jag mig lite finare. Blåsigt ute men uppehåll och soligt med lite molnduttar som far förbi. Tittar på Netlix - älskar att kunna se film/dokumentärer utan reklamavbrott. De har några riktigt bra serier så nu ska jag soffa mig med en kopp te och ta mig tillbaka några hundra år till häxorna i Salem ☀️
#13 Här du någon serie du kan rekommendera?
/Maria
House of Cards är ett måste, Suits - är ett måste oxå, How to get away with murder, Dexter, Arrow, Sherlock Holms, The good wife, Salem om man vill dras in i historia/fantasi med häxor och övernaturligt, Limitless finns som både film och serie, Prison break- fängelseserie, plus massa annat.
#15 Sherlock, om du menar serien med Benedict Cumberbatch, är helt fantastisk, det tycker både jag och min fru. The good wife gillar jag också, men svår att hålla ordning på avsnitten.
De övriga ser jag inte annat än under pistolhot 😉 Vår son har sett hela House of Cards, jag tröttnar på allt babbel efter fem minuter
Tack för tips. Sherlock och Dexter har jag sett.
/Maria
Jag älskar dialogen i Suits - jag o brorsan höll på i många år och drog filmrepliker för varann och kompisarna fattade nada 🤪 Jag gillar tajmingen, farten och tjötet.
Jag har haft Netflix av och till ganska länge nu. Jag blir lika besviken varje gång jag hoppar på igen. Det finns ju inte mycket att se. Filmerna är ju inte speciellt nya. En och annan serie funkar ju. House of Cards tyckte jag var super. Orange is the new black såklart. Sen tycker jag man ska se Lillyhammer. Galet rolig!
Jag tröttnar snabbt på serierna om de inte leder någon vart och just såna som House of Cards tycker jag är sån, lite "har man sett ett har man sett alla"-känsla. Lillyhammer är lite så också, jag garvar i tio minuter, men sen har jag garvat klart liksom. Sopranos som alla talar så väl om, hua vad tråkig den är.
En serie som jag faktiskt orkade med hela var Breaking Bad, otäck och lite jobbigt förskönande av droger, men jag tycker att serien är bra ändå.
Jag föredrar nog endera serier där det är fristående avsnitt, typ Shetland eller den nämnda Sherlock.
Sista serien vi sett på Netflix är "Broadchurch" Den finns i tre säsonger och den var jättebra tycker jag.
Brittiska "deckare" är sååå bra oftast och det måste vimla av bra skådisar i England😉
/Maria
#21 ja Broadchurchr riktigt bra! Särskilt säsong 1 och 3
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#21 Ja de var bäst tycker jag också.
/Maria
#20 Shetland tyckte jag också var bra. Gillar när det är inspelat i vacker natur, inte bara i städer.
#24 Finns den på Netflix?
/Maria
Jag kollade nyss och hittade inte den på Netflix.
/Maria
Det kanske var länge sen den gick
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#24 Ingen aning, har inte Netflix . Såg den när den gick på TV för 1-2 år sedan.
Aha
/Maria
Shetland gick på SVT 2015, det finns nio avsnitt (tre säsonger), vardera 60 minuter. Seriens avsnitt är i kronologisk ordning, men ändå fristående, ungefär som exempelvis Morden i Midsomer och Sherlock, dock är några dubbelavsnitt och något till och med trippel om jag minns rätt.