Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 435 ggr
Maria
0

Exotiska frukter

Har ni några favoriter bland de mer exotiska frukterna?

Jag gillar Persimon eller Sharon. Jag vet egentligen inte skillnaden med goda är de.

/Maria

tlover
0

Jag tål varken äpple eller päron så det är i princip de exotiska som gäller. Banan är väl den jag oftast äter men (röd) grapefrukt är nog favoriten

l'm back

Maria
8

Numera så finns det ju så stort utbud.

Jag minns när det var nytt med Kiwi. Jag skulle bjuda på tårta garnerad med Kiwi och hörde min gamla mormor (utan glasögon) säga till min mamma -Stackars lilla Maria, hon har gurka på tårtan men det blir nog gott ändå😃

/Maria

Lillyrod
0

Persimon och sharon är samma frukt bara olika storlek. Fruktens rätta namn är kaki. Det är min favorit också : )

Maria
0

#3 Aha, tack.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Mango är en favorit.  Och avokado.

JMW
0

Jag äter inte frukt så frågan är svår att svara på. Fast förr, när jag åt frukt, så tyckte jag nog att färsk ananas var en höjdare. Har inte provat några av alla de som finns idag att välja på.

Fridaaaa
0

Vet knappt vad som räknas in där haha! :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

Jag tänker egentligen på frukter som inte växer i Sverige men bananer och apelsiner som exempel känns inte så exotiskt längre då det finns att köra året runt.😉

/Maria

[PeterTM]
0

Jag gillar nästan alla frukter som jag har ätit, undantaget är papaya, den gillar jag inte. Vissa frukter kan jag inte äta som njursjuk, exempelvis carambola (stjärnfrukt). Andra måste jag vara mycket försiktig med och bara äta ytterst lite av, som banan, grapefrukt och vanliga jordgubbar.

Vet inte om jag kan plocka ut en enda favorit bland exotiska frukter, men det får nog bli ananas, tätt följd av nektarin och/eller persika.

#2 Minns du att kiwifrukt först kallades "kinesiska krusbär" när de kom till Sverige?

Maria
0

#9 Ja just det. Det hade jag glömt.

Papaya har jag också lite svårt för men Mango smakar jättegott tycker jag.

/Maria

[Janssonlisa]
0

Vindruvor och mango är nog mina favoriter.

Maria
0

Min man hade en arbetskamrat som älskade färsk ananas med flingsalt på. Jag har testat och det var inte så illa som jag trodde.

/Maria