Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1303 ggr
Tarotstollan
1

De nya mynten.

Sedan de nya mynten har kommit  ut i handeln och dessutom blandas med de gamla, så har jag märkt att jag knappt betalar med mynt längre.
Vilket har lett till att min plånboks myntfack är överfullt och tungt!😃
Jag tittar i plånboken och det ligger några 20 - lappar och jag undrar vart mina pengar tagit vägen? Så kollar jag i myntfacket och där ligger i runda tal 150 spänn i mynt! De flesta är 2 Kr och några 5 Kr!😮

Är det någon annan som känner igen detta eller är det bara jag?🤔😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
0

Delvis. Men jag undviker om det är möjligt att handla med »pengar«, det blir bara en massa sedlar och mynt över.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
2

#1 "det blir bara en massa sedlar och mynt över." Det var ett angenämt "problem"

Ang trådsämnet så har vi ingen uttagsautomat i närheten längre så det är sällan vi har just pengar men vi brukar sällan ha det problemet ändå. Mynt i vår familj ges oftast till tiggare så vi har snarare brist på dom än ett överflöd

l'm back

Maria
0

Jag har nästan aldrig mynt så jag har ingen koll på de här nya.

/Maria

aggeelin
0

Jag betalar med kort så jag har aldrig sett de nya pengarna.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Agafia
0

Jag betalar också bara med kort i undantagsfall har jag fått utlagda pengar tillbaka i kontanter . Så just nu har jag 6 kr i börsen 😉

JMW
0

Jag har haft några av de nya mynten men gjort mig av med dem. Betalar alltid med kort så några kontanter har jag i stort sett aldrig.

Carmarino
0

Normalt använder jag kort, men ibland händer det att jag använder kontanter. Har då fått några mynt tillbaka när jag handlat, och jag får titta väldigt noga för att se vilken valör det är på dem. Kommer inte ihåg vilka som är vilken valör och jag tycker det är rätt svårt att se vid en hastig titt vad det står på dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2

Hade tvåkronan varit »vit« så hade det varit lite lättare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[PeterTM]
1

Jag har inte sett de nya mynten annat än på bild, handlar enbart med mitt bankkort. Dock tycker jag att de nya mynten är löjligt lika varandra. Jag tänker på synsvaga och äldre, hur ska de kunna skilja mynten åt när alla är så lika varandra.

Jag är väl en riktig stofil (koprolit säger frugan, googla ordet så får ni ett gott skratt), men just när det gäller mynt tycker jag att det var mycket bättre förr när alla mynt var ordentligt åtskiljda både i färg och form.

Maria
0

Är de så lika varandra? Jag tror bestämt jag får googla😉

/Maria

[PeterTM]
0

#10 Det skiljer 3 mm i diameter mellan 1-kronan och 2-kronan och 4 mm mellan 2-kronan och 5-kronan. Färgen på 1-kronan och 2-kronan är mycket lika, medan 5-kronan är lite gulare.

Maria
1

Men är inte en tvåkrona väldigt onödigt?

Jag trodde vi tog bort bland annat 50-öringen för att vi skulle ha färre mynt.

/Maria

[PeterTM]
0

#12 Jag trodde öresmynten dog ut för att det inte går att köpa något för dem längre. 🙂 Har man dessutom 9 spänn i plunkan, blir det färre med en 5-krona och två 2-kronor än en 5a och 4 enkronor. 😉

Maria
0

#12 Jo det har du rätt i.

Jag har ett vagt minne av att vi har haft 2-krona tidigare. Stämmer det tro?

/Maria

tlover
0

#14 japp jag har några från 60 och 70 talet

l'm back

Maria
0

#15 Då minns jag inte helt fel😉

/Maria

JMW
0

Jag tror att myntbytet också har med vikten att göra. De nya mynten väger inte speciellt mycket. Ganska lätta mynt.

[PeterTM]
0

#14 Javisst, jag sparade såna som tonåring, har nog kvar dem någonstans. Det var mycket silver i dem som hade Gustav V på framsidan. Nu måste jag gå och leta en stund 😉

Tarotstollan
2

Jag är gammal stofil åt andra hållet, tycker det är skitjobbigt att handla med kort.
Alltid hålla reda på alla kvitton och skriva in jättenoga och kolla igen att varenda krona stämmer i bankboken. Ringa telefonbanken var och varannandag och kolla att det stämmer osv.
Livrädd att det skall bli fel, så banken kräver betalning och jag inte har några pengar att betala med förrän nästa månad.☺️😮

[PeterTM]
0

#19 Har det hänt? Jag gör inget av allt det där eftersom allt finns registrerat på internetbanken.

Maria
0

#19 Brukar det bli fel?

Jag har banken så att säga på mobilen. Kan snabbt kolla saldo och göra överföringar om det behövs. Betala med kortet är så smidigt tycker jag och även swish som är så praktiskt.

/Maria

Vixxen
0

#19 Skaffa Internetbank, Mobilt Bank-Id, Bank app i mobilen och Swish så slipper du alla problem av det slaget och kan enkelt hålla koll på ekonomin! 👍

Tarotstollan
1

#22. Det är just det jag inte vill. Kan inte så pass mycket om datorn så jag skulle ens våga försöka. Dessutom skulle jag bli tvungen att köpa en ny mobil med det senaste joxet, då jag fortfarande kör med en Nokia 3310.

Maria
0

#23 Fast det räcker ju om du har det på datorn så att säga.

Det är så himla smidigt och det är lättare än man tror.

/Maria

Vixxen
0

#22 Fast det underlättar något otroligt! 😉

Tarotstollan
2

Jo, jag vet att jag strävar bakåt mot tiden. Så jag får väl se vad tiden gör med det hela men just nu är jag inte intresserad.😕

[PeterTM]
0

#23 Jag har ingen modern mobil jag heller, inget swish, bara en vanlig stationär dator, inga problem alls. Jag har inte haft kontanter på flera år annat än vid speciella tillfällen när jag vet att jag inte kan betala med kort.

Gronstedt
1

En äldre herre i familjen, som har reumatiska händer och inte världens bästa finmotorik eller syn, anser att de nya mynten är "små, hala och omöjliga att se skillnad på".

Mirinda
4

Jag är väl också någon sorts stofil, för jag vill helst undvika att betala med kort. Jag har ett, men det är sällan jag använder det. I så fall gäller det en större summa. Jag har bättre koll på pengarna med kontanter.

Om de nya mynten tycker jag inte.😛 Det är jättesvårt att se om man har en enkrona eller en tvåkrona när man tittar ner i myntfacket. Jag kan inte begripa varför man gjort mynten så förvillande lika. Tvåkronorna känns helt onödiga.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tant Grön
1

Kanske har de gjort mynten så för att folk skall ge upp och sluta handla med kontanter. 😃

Carmarino
0

#30 Du är nog inte helt fel ute. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
0

Jag håller på och växlar ut alla gamla mynt som vi haft sen vi sålde mycket på loppis. Då behövdes växelkassor. Använder mest kort eller faktura, men här ute på landsbygden med trassliga internetförbindelser behövs kontanter ibland, brukar dock räcka med två-tre hundra. Problemet är att det fortfarande saknas nya 100-lappar, finns inte ens i bankomaterna. Hur ska det här gå när snart 4 månader gått 🤔

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaaaa
0

Jag förstår inte bytet faktiskt, och tillägg av sedlar och mynt. 
Förstår inte vitsen med det. Bara krångligare

Jag handlar mest med kort

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag har fortfarande inte sett de nya mynten eller sedlarna.

/Maria

JMW
1

Här finns förklaring till varför det blir nytt. Det som är bra är att de nya mynten är nickelfria.

http://www.riksbank.se/sv/Fragor-och-svar/Sedlar-och-mynt/

[PeterTM]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjoho, nu har jag hittat åtminstone några av  mina gamla 2-kronor tillverkade mellan 1872 och 1907 när Oscar II var kung. Dessa innehåller 80 % silver.

Taggeman
1

Det är mycket pengar i silvermynten så dom växlar jag inte in.
http://www.metallpris.se/coin%20value/svenska-guldmynt-och-silvermynt-myntvarde/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tarotstollan
0

#36. Oj Peter, då är du rik!😉
Jag tror aldrig jag sett något mynt med Oscar ll på i verkligheten.

Taggeman
0

#36  Bilden som visar myntsaml. är det Gustaf V  på.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Maria
0

En sån fin samling 😊

/Maria

[PeterTM]
0

#39 Ja du har helt rätt, det är 11 st tvåkronor med V-Gurra på, det tolfte myntet längst ner till höger är ett 10 kr jubileumsmynt från 1972 när Gustav VI fyllde 80 år. Jag har en låda med Oskar II-mynt, men den har jag inte hittat än. Har en del femkronor av äldre slag också, men även dem är svåra att leta fram 😉