Livet är orättvist
Här sitter vi på en sajt som Livskvalitet och pratar för det mesta om livets goda och vad som förgyller tillvaron.
Tänker på alla de som flyr för sina liv och med små barn som fryser och är rädda. Alla människor i krigshärjade områden😕
Vi har det allt väldigt bra när man tänker efter.
/Maria
❤️
Det är lätt att ta för givet allt det goda vi har i våra liv. Men kan vara bra att tänka på det ibland, speciellt när vi sitter och gnäller över småsaker, som seg internetuppkoppling eller att tåget är tio minuter försenat.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 Ja man blir liksom "hemmablind"🙂
/Maria
Verkligen! Vi har det ju nästan oförskämt bra. Visst gnäller man över struntsaker ibland vilket är ganska dumt.
Vi har det bra i det här landet!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag är tacksam varje dag att bo här , rest mycket och sett de som verkligen har det svårt .
Ja, man tar för mycket givet….
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Egentligen borde man vara tacksam för att kunna kliva ur sängen varje dag på två friska ben (i a f har jag det), att man har en säng att sova i och att det finns mat i skåpen.
Även om alla inte har det lika bra, materiellt och emotionellt, i vårt avlånga land, så är det så mycket vi har tillgång till som många ute i världen saknar.
Att växa upp i Sverige är tryggt. Vi har varken haft krig eller naturkatastrofer av det större slaget på mycket länge här. Trygghet innebär inte automatiskt lycka, men är en grund för ett bra liv. Är man rädd, hungrig och inte vet var man ska sova nästa natt, så saknar man det de flesta av oss tar för givet. Kanske vet man inte ens om man kan klara livhanken under den dag man har framför sig.
Så varför gnälla om småsaker; de där "skavsåren" i vardagen? Det är bra att stanna upp och fundera ibland. Tack för påminnelsen, Maria!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Ett av mina favoritcitat är "om man är tacksam för det lilla, så har man mycket att vara tacksam för" (eller något ditåt; minns inte exakta ordalydelsen). Det stämmer så otroligt bra och jag försöker påminna mig själv om det varje dag.
Har inget överflöd av pengar men tillräckligt för att klara mig. Jag har någonstans att bo och behöver inte svälta. Hälsan är det lite si och så med, men jag har både syn och hörsel och kan röra mig någorlunda obehindrat (för det mesta). Det är verkligen något att vara tacksam för.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ