Agående tvätt
Läste på en annan sajt om problem i tvättstugor. Jag har bott i hyreslägenheter i många år men det har fungerat ganska bra tycker jag men det verkar som problemen är stora ibland.
Numera har vi ju egen maskin men i området där vi bor (76 fastigheter) så finns det en gemensam tvättstuga. Alla husen har från början varit hyresrätter. Där finns bland annat en stor 12 -kilosmaskin vilket kan vara bra ibland.
Svårigheten jag minns från lägenheterna var att få en tvättid efter jobbet då många äldre t.ex hade en förkärlek att tvätta kvällstid.
Hur har ni det med tvätt?
/Maria
Vi har egen tvättmaskin, vilket är superskönt. Hade aldrig grejat det där med tvättstuga. Vill kunna tvätta när jag vill.
Däremot saknar jag torkskåp eller torktumlare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi är ju bara två numera så torkstället som är väggfast i grovköket brukar räcka bra. Dessutom har vi ett element som är utformat som en handdukshängare.
När jag tvättar lakan har jag ett extra torkställ som jag fäller upp i gästrummet.
I den gemensamma tvättstugan finns bra tumlare till täcken och kuddar som exempel.
/Maria
När jag bodde i lägenhet var det olika på olika ställen. På vissa ställen var det rent o snyggt för att alla tog sitt ansvar och städade efter sig - på andra ställen hemskt.
Numera har jag egen tvättmaskin och hängtorkar allt. Har köpt en liten avfuktare som jag startar och tvätten är torr på några timmar. Det sliter inte så mycket på tyger o färger som torktumlare gör. däremot kan jag hålla med om att torktumlade handdukar och badlakan är det härligaste som finns. Mina badlakan är lite mer riv i.
har testat tvättnötter. jag är själv och de mesta kläderna behöver ju egentligen bara sköljas upp/fräschas upp och då använder jag tvättnötter. Blir gammaldags tvålig doft av dem, och det behövs inget sköljmedel.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Vi bor i bostadsrättsförening med 134 lägenheter och har tvättstuga i ett separat litet hus på gården. Finns tre tvättstugor, två "normal" och en grov och det finns tvättpass dygnet runt.
Här måste man ha lite framförhållning för att få tvättid, speciellt kvällspasset 19-23. Vi brukar boka in i god tid och tvättar en gång i veckan och det funkar utmärkt.
Vi kan antingen boka på plats i tvättstugan eller via föreningens hemsida vilket är väldigt smidigt! Vi har ingen tvättmaskin hemma och behöver inte det heller.
/Christina
Här är 5 hus i vår förening men varje hus har sin egen gemensamma tvättstuga. I vårt hus är det 27 lägenheter men det kan vara något flera i andra hus. Det brukar vara ganska lätt att får tvättid om man är lite flexibel med dagar.
Vi har 3 pass om dagen och jag brukar alltid ta 12 - 16 passet var 14:de dag, det är många andra som är hemma på dagarna som gör lika dant. Styrelsen har bett oss att försöka reservera kvällspassen och helgerna till de som jobbar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi bor i hus på landet och det finns ingen annan möjlighet än att tvätta hemma. Vi har en vanlig 7-kilosmaskin och den går minst en gång per dag. Tonåringar drar tvätt 🙂
När jag bodde i Gbg på 80-talet tvättade vi i tvättstuga, men jag vill minnas att det funkade rätt bra.
I nya lägenheten får jag inte plats med tvättmaskin så nu tvättar jag i gemensamma tvättstugan i källaren. Vilket många andra också gör så man går vara ute i god tid när man bokar. Oftast är det fullbokat minst 4 dagar framåt.
Två stora tvättmaskiner, en torktumlare samt ett torkrum.
Har egen tvättmaskin, men ska jag tvätta täcken och liknande går jag till tvättstugan. Jag är ofta ledig på måndagar så då brukar jag ta passet kl.7 på morgonen ofta behöver man inte boka speciellt långt i förväg, kl 7 passet brukar inte vara så populärt men jag föredrar att få allt klart redan innan lunch.
Bor på Internat med typ 200 boende. 1 tvättstuga, men 4 tvättmaskin+torktumlar-par. Funkar bra! Rent och snyggt! Skönt för oss som stannar på helger, har man bara lite framförhållning (minst en vecka, gärna två) så är det inga problem att få de tider man vill ha på helgen.
På veckodagarna är det kämpigare, men det går :)
När vi bodde några år i en två-rummare så hade vi tvättmaskinen i köket.
Det verkar vara ganska vanligt i England bland annat.
/Maria
Ja många har den i köket i England.
För oss funkade det bra just då men det är ju egentligen väldigt opraktiskt.
/Maria
Egen tvättmaskin, tack och lov. Är långt att släpa till vår fristående tvättstuga. Tyckte det verkade bra med elbokning och att kunna tvätta dygnet runt först. Men nu bävar man för om ens egna maskin skulle paja.
De lämnar fönster öppet för att smita in (vi stänger dem de ggr vi ska tvätta mattor), de lägger sopen för att hålla dörren uppe - eller ännu bättre; stannar kvar efter sitt pass så man får slänga ut dem.
Är vidrigt äckligt och ostädat. Mat, solrosfrön, tvättmedel och gud vet vad överallt. Då vi hade självmatande tvättmedel, så fann man högar med medel överallt. Och så trasiga saker, klotter m.m.
Tvättstugan är största procenten till bråk/osämja med grannar stod det i Hem & Hyra för några år sedan. Har slängt ut hur mycket tvätt som helst som folk tror d kan hänga på min tid. Eller tvättmaskiner man fått stänga av och slänga ut.