Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 959 ggr
aggeelin
4

Godmorgon söndag 11 september

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon! Hoppas på ännu en fin och solig dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[LadyK]
0

Godmorgon, söndag den 11/9 😉idag är det 15 år sedan världen förändrades i sina grundvalar iom attacken mot twin towers.

Mooniq
2

Mårning! Så bär det snart av mot jobb i Strömstad och Tanum. Blir att vinka tåg på två orter idag - söndagschemat är långt och lite trist. Men solen tittar fram så det kan bli en skön dag trots allt.

Min kompis ringde häromdagen. En katt hade lagt en kattunge under hennes altans - och den är inte gammal. Mamman kom inte tillbaka och hon bestämde sig för att ta in den. Pratade med veterinär och har nu blivit "mamma" på nytt med att mata kattbäbis varannan timme. När vi pratade i telefon så kan jag ju säga så här - den kattungen har lungor som en elefant - jösses vilket ljud =).. självklart namn - Pavarotti 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

Godmorgon.

Jag tog mig friheten Agge att ändra datumet i rubriken. Det stod 12:e först😉

Ja, idag är ett datum man minns. Attacken i WTC och Anna Linds död. Vår granne och vän fyllde dessutom 50 år samma dag 2011.

Här i Göteborg så har det precis börjat regna ordentligt. Det som var så soligt och fint igår.

Ni får alla ha en skön söndag.

#2 Hoppas allt går väl med lille Pavarotti.

/Maria

Maria
0

Jag har precis läst papperstidningen GT. Det var längesedan men både igår och idag kom en liten tös och sålde tidningen vid dörren. Trevligt.🙂

/Maria

[PeterTM]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

God eftermiddag 🙂

Jag har fått sova en hel natt utan att vakna av värk, första gången på 7 veckor och jag sov som en sten ända till kl 10. Gårdagens aktiviteter med "Röde Orms" fuktbox och allt kringjobb tog tydligen musten ur mig fullständigt. Jag har ju inte orkat mer än ett par timmars jobb den senaste tiden, igår höll jag på i 7 timmar.

Röde Orms box blev i alla fall färdig, jag beslutade mig för att skippa plywoodskalet och köra enbart med Hammarplastboxen, plywoodlådan utanpå blev helt enkelt för stor och det blev så trångt mellan terrarierna..

Maria
2

Jag skulle vilja vara en orm hos dig Peter❤️

/Maria

Maria
3

Det här har min man och jag sysslat med sista timmen

/Maria

Maria
0

Haha bilden hamnade snett.

/Maria

Maria
3

Testar igen

/Maria

DesK
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

God kväll. Idag gjorde vi en liten utflykt till Gräfsnäs som iår blev rikskänt eftersom sångaren Olle Ljungström levde sina sista år här. Gräfsnäs ligger vid sjön Anten och här finns en museijärnväg.

/Désirée

Tarotstollan
0

#5. Vad skönt att du fick en hel natts vila!😴
Hur lång tid tar det för ormen att byta skin?

Själv har jag sovit jättedåligt mest för förkylningens skull.  Har varit ute en sväng i det fina vädret och köpte kattgodis.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
0

#11 Det varierar från en individ till en annan, men generellt tar hela processen ungefär en vecka från att färgen blir lite grå till att den faktiskt rullar av sig skinnet. En del klarar processen snabbare och andra tar två veckor på sig.

[Leifsdotra]
1

#5 Himla bra att du fick vila ut🙂 

Igår var det hästpyssel på schemat hela förmiddagen, ridning och körning - så härligt rogivande. Sen kom regnet och då valde vi att ta en slappareftermiddag. Tittade på djungelboken och myste hela familjen. Det var också rogivande🙂 och välbehövligt. Jag inser att värken i kroppen beror på min fibromyalgi och inte på förkylningen som jag hade hoppats på. Förkylningen är nästan helt borta, men värken är kvar. Den blev som alltid bättre under ledig tid, men smög sig på igen under söndagskvällen. Jag som hade hoppats att jag kunde jobba heltid ett tag under hösten. Det ser mörkt ut😓 Men jag får försöka ta det lite lugnt på jobbet och verkligen göra sånt jag mår bra av när jag är ledig så kanske det går!

Tarotstollan
0

#12. Får de samma färg då eller är den klarare och blir klarare för varje ömsning?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
0

#14 Den blir alltid klar i färgerna när den är nyömsad, men starkast och klarast i färgerna är de efter den allra första ömsningen tio dagar efter kläckning. Ju äldre ormen blir, desto mattare i färgerna blir den. Detta fenomen kan liknas vid vår egen huds åldrande, vi blir skrynkligare och blekare i hyn ju äldre vi blir.

Detta med att färgerna mattas hos ormar med åldern, yttrar sig dessutom väldigt olika mellan olika arter och även mellan olika underarter inom samma art. Vissa mjölksnokar tappar färgen nästan helt och hållet när de blir riktigt gamla, så att de ser mest gråsvarta med en svag anstrykning av rött i, medan andra, som till exempel just den vi pratar om här, sinaloamjölksnoken, är en av dem som bäst behåller sina färger. 

Jag kanske ska tillägga att alla mjölksnokar tillhör en och samma art, men den är spridd över enorma ytor från södra Kanada i norr ända ner till Colombia i söder, så arten är uppdelad i 25 underarter där den minsta bara blir 45 cm som vuxen och den största blir två meter.