Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 956 ggr
Karmatarerskanise
0

Er nyårsmeny

Vad ska ni äta på nyår?  Vilka ska ni fira med?

Maria
0

Har ingen aning om hur nyår blir i år men vi brukar äta gott och alltid ha ostron men jag gissar att jag får hoppa det.

Ostron är bland det godaste jag vet.

/Maria

annia1
0

Brukar fira nyår med mamma och pappa. Och visst blir det så även i år, men lite annorlunda då vi alla tre varit/är förkylda så orkar ingen av oss med det vanliga. Så vi ska träffas en stund på eftermiddan och äta nåt, men vet inte vad.

Du själv då hera. Hur ska du göra.

.

Karmatarerskanise
1

Har bjudit hem mamma och pappa.  Har två kattungar som jag inte vågar lämna ensamma.

Förrätt kommer bli små munsbitar som serveras på serveringsskedar. Hummer med krutonger,  vitlök/chiliräkor, och seviche av någon vit fisk med krutonger. Kanske något till om jag kommer på något gott med musslor.

Huvudrätt lammfile med potatisgratäng och rödvinssås och sallad. Efterrätt står mamma för.

annia1
1

Nåt så avancerat blir det inte för oss. Utan blir nåt mycket enklare, kanske en smörgåstårta eller nåt annat med räkor. Sen nån efterrätt, kan bli nån rabarberpaj.

.

Tarotstollan
0

Än vet jag inget men för tillfället ser det ut som jag firar ensam med mina djur. Blir jag hemma fixar jag en potatisgratäng till den köttbullar, prinskorv och rödkål, till det drickes lite vin. Sen till midnatt blir det skål i cider!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gittan
0

Då detta tyvärr är första jul- och nyårshelgen utan mina föräldrar så blir det nyår med familjen och med min syster och en sambo.

Jag tänkte bjuda på oxfilé med spagetti som är ihoprörd med bearnaisesås. Det här blir något jag aldrig provat förut. Förrätten kommer bestå av en liten räksmörgås.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

flisan708
0

Min grundplan var att jobba nyår och nyårsdag så då behövde jag inga planer. Nu vet jag inte men jag funderar på att softa och njuta själv. Ska bort på lördag på middag så det är helt ok att inte göra något på nyår. När jag var yngre var det mer en grej men nu bryr jag mig inte så mycket. Får köpa hem något gott att äta och lite snacks.

citytjejen
0

Vi blir fyra personer som firar tillsammans, jag och min man och två kompisar som också är ett par. Vi ska vara hemma hos oss och nyårsmenyn börjar sakta men säkert ta form🙂 Som det ser ut just nu så blir det hummersallad som blir som en sen lunch. Middagen blir toast skagen som vi lagar från scratch, köttbit (förmodligen T-bone steak) som får ligga i sousvide:n, hemslagen bea och Potatis i någon trevlig form. Efterrätten blir förmodligen creme brulee.

/Christina

[peter54]
0

Vi firar med hitbjudna vänner, men menyn är jag inte alls insatt i ännu. Jag har dock med viss oro sett några av ingredienserna …

Tarotstollan
0

#9. Vad är det frugan köpt hem som du är fundersam över, Peter?🤔

[peter54]
0

#10 Inte fundersam, oroad 😉 Tio sardeller och ett stort ruccolahuvud. Näst efter selleri (som borde heta "skitig-disktrasesmakande-rot/stjälk") är ruccola den äckligaste grönsak jag vet och då är jag ändå den i familjen som är mest förtjust i grönt.

Tarotstollan
0

# 11. Håller med dig om Ruccolan,  som jag tycker luktar gammal möglig jord, en och en kan jag äta den men inte många och inte i en sallad, då är den förstörd!
Selleri har jag faktiskt inte smakat på en gång, så har ingen aning om vad jag skulle tycka om det.

Kallaterrier
0

Vi firar med bästa kompisarna och menyn blir jordärtskockssoppa med ett fräs på rökt fläsk, schalottenlök och äpple, huvudrätten blir lammfilé med variationer på rotselleri och till dessert blir det parfait på vit nougat och till det en björnbärssås.

fruktgumman
0

Vi är hemma själva jag och sambon då vi är förkylda. Har ätit rättikagratäng med rökt lax.

Torparmor
0

Janssons - Valnötsfyllda äpplen med kardemumma o kanel plus vaniljglass

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tarotstollan
0

Än har jag bara hunnit till glöggen….😉

Mirinda
0

Här blev det helstekt oxfilé och potatisgratäng med mycket vitlök. Till efterrätt pannacotta med hallonsås,

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

MariaG
0

Det blev kotletter med Potatis, svampsås och vinbärsgelé.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Karmatarerskanise
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Förrätter: ceviche på spätta,  chili/vitlöksräkor,  toast med kalixlöjrom,  hummer med krutonger och vitlökssmör. 

Huvudrätt : lammfile med en glace av sötstark senap och rosmarin och vitlök. Krämig potatisgratäng och rödvinssås. 

Efterrätt : mammas limoncello efterrätt.

aggeelin
0

Vi åt en kräftsoppa, kött, rotfrukter, blomkålsbakelser och svampsås. Doppade frukt i choklad roll efterrätt. Gott!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
0

#19  Ser otroligt gott ut!

/Christina

aggeelin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg huvudrätten ut!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet