Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 874 ggr
aggeelin
0

Tillverkar julmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör du?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Leffe
0

Brukar fixa en skinka i ugnen och sedan brukar jag göra lite senap. Det är nog allt jag gör i julmat

Tarotstollan
0

Eftersom jag äter borta under julen, så blir det inte att jag lagar något speciellt. Jag brukar försöka baka lite julbröd men får se om jag hinner det efter jag fått pensionen. Annars kan jag ställa mig i mellandagarna och fixa lite extra till nyår i stället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Vi är så många så jag gör köttbullar på nästan fyra kilo köttfärs! Idag 80 st på 1.7 kg. Luktar gott när de står i ugnen!

Maria
0

För gjorde vi mer eller mindre allt på julbordet själva men numera så är det en kraftigt bantad variant med det vi absolut tycker bäst om.

/Maria

Maria
0

Jag håller med #5 Oj , oj

/Maria

aggeelin
0

I år firar vi den "lugna julafton" den 24 med två söner. Den 26 firar vi kaosjulen. Nio vuxna och åtta barn. Så julafton med min bror och några fler den 27. Mycket mat blir det.

Maria
0

Jag blir trött bara jag läser om det😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

Brukar fixa skinkan, grava lax, köttbullar och Janssons.

Leffe
0

#9 Jansson är ju så otroligt jobbigt laga till

Karmatarerskanise
0

#10 Jobbigt? Jag tycker det är busenkelt.

aggeelin
0

Vi blir oxå ganska trötta. .. mest av kaosjulen

Tarotstollan
0

Jag äter inte Janssons men älskar potatisgratäng, så det äter jag ofta, dock inte till jul.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Jansson är lätt att göra och så god!

VildaVittra
2

#10 Den absolut enklaste Jansson gör du genom att skala 10 fasta potatisar, grovriver dom och pressar ur överskottsvätskan. Blanda rivet med en strimlad gul lök, 3 dl vispgrädde, en burk med ansjovisfiléer samt spad i en bunke, häll över i en form och strör skorpmjöl på, sedan hyvlar man smör tunt ovanpå. In i ugnen och den är inte bara klar snabbare än "originalet", utan även godare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leffe
0

Visst hemlagad Jansson är mycket godare än köpt. Jag har bara gjort det en gång men då gjorde jag större sats. Tyckte det var jättejobbigt

Carrosh
0

Brukar göra den mesta julmaten själva. Köttbullar, skinka + griljering, Jansson, rödbetssallad osv. Syrran brukar göra sill, trots att hon själv avskyr allt vad fisk heter. Men hennnes sill är otroligt smaskig!

Blir ju en del julbak och julgodis också förstås. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Garntroll]
0

Jag är familjens godisråtta så jag har fått fixa julgodiset. Rocky road blev det något år och typ ischoklad men utan kokosfett.

Carrosh
1

#18 Hur gör du ischokladen om du inte har kokosfett? Blev lite nyfiken på vad du har i istället :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Torparmor
0

Gör köttbullar, kokar skinka, steker prinskorv och gör rödbetssallad

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Leffe
2

OT. Jag ska för första gången någonsin fixa egen knäck

citytjejen
1

Vi brukar fixa skinkan (hur det går till har jag faktiskt ingen koll på, det får min man göra) och jag gör Jansson och i år ska jag nog göra en sötpotatisgratäng också, det är så gott. Sen brukar jag och min man ha en liten tävling i att göra godaste köttbullarna med min mamma som enväldig domare🙂

/Christina