Eko och Kravmärkt
Hur är de väljer ni eko och kravmärkta varor?
Jag själv försöker göra de, men de är något som pluppar upp inom mej
tänker lite.
Tycker de är lite mycket som pluppar upp med eko och kravmärkt, Känns som dom bara har ändrat namn för att låta bättre
Eller? Jag är inte så insatt i allt detta.
Om jag har råd väljer jag det. Vissa produkter skiljer det i princip ingenting, andra skiljer det massor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köper hellre närproducerat, faktiskt. Eller ekologiskt som är närproducerat. Känns ju inte så ekologiskt om det behöver fraktas långt.
Sen kan det ju också vara värt att även titta på förpackningen/innehållet. Hur miljövänlig är förpackningen? Är det icke miljövänlig plast runt en ekologisk produkt t.ex.? Eller innehåller produkten palmolja, och går det att påvisa att denna är certifierad?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Köper närproducerat och då helst ekologiskt om det finns . Det sägs ju att ekologiskt odlat är mer näringstätt , någon som vet något om det ?
#3 Är det närproducerat så stämmer det när det gäller grönsaker och frukt och så, eftersom det inte plockats i omoget tillstånd för frakten.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag gör som #2, jag väljer närodlat i första hand eftersom jag vill stötta mina grannar och bönder i Sverige i stort. Jag väljer hellre vanliga äpplen från Sverige än eko apelsiner från Spanien tex.
Jag försöker även köpa så mycket jag kan direkt från producent, dvs bonden. Nu har jag kommit så långt att jag köper allt kött och ägg direkt från bonden. Mjöl köper jag från en lokal microkvarn och om jag behöver jag grönsaker som jag inte har odlat själv så köper jag det från grönsakshuset som märker ut från vilken gård deras produkter kommer ifrån. Om jag nu kunde hitta en bonde som ville sälja mjölk till mig så vore jag så lycklig.
När produkter livsmedel köper jag helst. Köper bara svenskt kött som är uppfört i sverige och svensk ost med svensk mjölk. De är jag rätt noga med
Köper svenskt och närproducerat i första hand 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Jag väljer KRAV för det är strängt kvalitetskontrollerat. EKO är inte alls pålitligt vad det är.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 . Tack för förklaring 😊
Eko eller krav, är inte nödvändigtvis samma sak
jag föredrar naturligtvis odlat utan gifter o bekämpningsmedel,
priset kan bero på butiken, tex. Lidl har flera billigare ekologiska frukter o grönsaker
än min icabutiks "konvetionellt giftodlade" ..
det gäller även kött/priser vet jag inte där)
eko-kött från kor som betat gräs
o de andra som gödts upp på GMO-majs ..
..men, även jag har min smärtröskel i plånboken
penke