våra nya sedlar
Snart börjar våra nya sedlar komma
Vad tycker ni om dom nya sedlarna?
Astrid Lindgren - 20 kr
Evert Taube - 50 kr
Greta Garbo - !00 kr
Ingmar Bergman -200 kr
Birgit Nilsson - 500 kr
Dag Hammarskjöld - 1000 kr
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag gillar dem! De är färgglada och påminner lite om monopolpengar 😃 Att det är kulturpersonligheter är också talande för Sverige just nu när vi exporterar massor med musik, film och serier (och annan kultur).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tycker dom är väldigt fina vackra. Just med olika kulturpersonligheter på sedlarna.
De ser ju onekligen läckra ut. Ska bli kul att se dem IRL. Dock använder jag ju kortet mest som betalning men någon gång ska man väl springa på de "riktiga" pengarna 🙂
Jag använder också mer kortet, Sällan jag har lösa pengar på mej. När jag har de måste jag planera ta ut. För ibland vill jag ha lösa pengar
Tycker dem är fula och ser ut som leksakspengar xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kommer ta lite tid vänja sig vid dom
#7 Ja så är detmedallt :) Men tycker det är onödigt att byta ut våra gamla xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gillar dem inte. Alldeles för klottriga, men det har tydligen med förfalsningssvårigheter att göra
Man är ju vanemänniska vänjer sig vid de man har, Kan vara svårt då när något nytt kommer,
Men jag tror att tjuvarna dom kommer på knep förfalska nya sedlarna
Jag tycker dom är urläckra så tillvida att jag svär lite över att jag alltid använder kort (utom hos tyghandlaren, jag får gå dit oftare sen).
Jag har inte sett sedlarna, bara läst om dem och jag tycker att det verkar ganska häftigt att motiven på dem kan bli rörliga. Att de blir svårare att förfalska är det viktigaste tycker jag.
Sedan tycker jag att det är bra med motiv som är speciella i den svenska kulturen och mer förankrade i folks medvetanden än att ha kungar och annat löst folk på sedlarna. Selma-sedeln är väl den enda hittills med motiv som passar in i den beskrivningen.
#12 Jag hoppas ju att de flesta vet vem Carl von Linné var, och Gustav Vasa, men jag håller med dig 😃
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag tror att folk har bättre koll på dessa historiska personer än gamla kungligheter.
/Maria
#14 Det tror jag med! et ska bli spännande att se när de kommer.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/