Mot mygg?
Mygg dras till mig, min pappa är precis likadan.
Vad är bra mot mygg? Får jättestora bett som kliar massor och gör "ont" när de bits jämt
Testat myggserveter, myggspray men ingen skillnad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
*följer här med* ifall fler svara här
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag brukar köpa Mygga roller på apoteket. Luktar som herrparfym men funkar.
Förra året köpte jag myggmedel för hästar. Fungerade bra.
#2 Testat det som finns på apoteket, hjälper inget för mig 😕
Att dom dras till dig beror på din lukt. Inte att du luktar illa eller så, men de dras till en viss människolukt 🙂 Ett tips är att ta på dig ljusa kläder, myggor dras till mörka.
#5 Till mig dras dom även om jag har vitt.
#6 Ajdå 🤔 Då luktar du förmodligen väldigt gott 😃
Jag gillar mest mörkt ;) men de dras till mig oavsett om jag har ljust eller mörkt hehe
När vi paddlade så hade jag en keps med inbyggt myggnät man kunde dra fram ur en liten dragkedja. Himla smart faktiskt.
/Maria
#9 hade fått ha en helkroppsdräkt med myggnät haha😃 Undra vad grannarna hade sagt då xD
#10 En tjej på stallet har en sådan helskropps-overall. 😛 funkar bra för henne
#11 Kan inte gå omkring med det hela dagarna och kvällarna 😉
#12 Nej såklart inte 😃
#13 hihi
Frida. Har du testat mitt tips?
#15 Oj missade den. nej det har jag inte testat🙂 Får kolla upp det 👍
Kläder, saker på huvudet (fiskarhatt, keps, hilka osv), djungelolja och tjärolja är väl det som funkar bäst tycker jag.
Rök funkar ju också såklart.
Har man glömt allt det hemma så kan man använde pors (har inte testat den själv), skvattram eller rölleka (de två sista använder jag varje sommar däremot) som man krossar och gnider in i huden.
l'm back
Här kommer 11 tips på hur man kan undvika myggbett från Expressen. Hoppas att något av det hjälper. .
http://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/11-basta-tipsen-for-att-slippa-myggen-i-sommar/
#17 Blir väldigt varmt med långbyxr och långärmat 😕
#18 Några saker skulle gå att prova men var inte många 😕 (8-11 går att prova)
#19 Du kommenterar kläder. Resten som #17 skrev då?
#20 Inte testat tjärolja men djungelolja hjälper inget.
Saker på huvudet tycker jag blir mer varmt och inte så skönt att gå runt med hela dagarna 😕
Rök blir med svårt, går om man sitter still men inte om jag är i skogen, ute i trädgården.
Rödleka kollade jag efter igår här men kunde inte finna någon, de andra vet jag inte vad det är, inte pors heller.
Som jag skrev innan, testa myggmedel för hästar
#22 Ja jag skrev det att jag ska kolla upp det 😉
Tur att vi har Börjes nära 👍
Börjes?
#24 Ja det är en hästbutik (bland annat) 🙂
Låter ju perfekt :)
#26 Japp 🙂
Förr var Djungeloljan mer effektiv (och betydligt giftigare).
Jag, som vandrat omkring mycket i storskogen i Jämtland, är väldigt härdad. Kläder de inte kan sticka igenom och en ormbunksruska att freda ansiktet med hjälper hyfsat.
Rök kan funka (myggspiraler t ex). Kruxet är att utomhus vill den röken gärna dra iväg åt fel håll. En av de få gånger det är en fördel att vara rökare är när det är myggigt. Men kedjerökning varje kväll utomhus är att ta i.
Jag är en riktig delikatess för myggorna och de personer som vistas nära mig kommer lindrigare undan, om det inte är fler i sällskapet som har gourmetblod.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#28 Ja det är mycket som försämras genom åren, tyvärr.
Haha ja här röker ingen av oss xD Men ja som du säger, är väl enda fördelen 😉
Men grilla, och ha ljus fungerar kanske just när man sitter utomhus? 🙂
Att bränna tickor funkar. Men ljus hjälper inte.
Köp rökelse ☝️
#30 Vad är tickor? 🙂
Tänkte på såna myggljus, finns inte det? Eller de hjälper inte alls? 🙂
Tickor är svampar som växer på träd.
Myggljus har tyvärr aldrig fungerat hos oss.
#33 Aa 🙂 Alltid lär man sig något nytt 👍
Hmm ok ja då är det nog inte lönt att testa. Men ska upp i dagarna och kolla myggspray för häst till en början i alla fall :)
👍
Ska man använda myggspiraler ute måste det vara i det närmaste vindstilla. Så måste man ha flera spiraler tända. Sitter ni vid ett bord; ställ en eller två nere vid fötterna.
Myggljus har jag hittills inte hört någon som haft hjälp av. Men visst är det mysigt med levande ljus. Det tycker diverse flygfän också.😉
Kruxet med myggmedel man smetar på sig är att jag får det på fingrarna och förr eller senare (om vi äter något) har jag eländet i munnen.🤢
Jag drar till mig myggen jag också, men de bekommer mig inte så mycket om det är normal myggförekomst. Det blir värre när det är så att man inte kan andas för att det är hundratals mygg i ansiktet.
Jag får inga synliga märken efter myggbett, då är det värre med knotten. Just nu har det kommit massor av knott och ganska mycket skogsmyggor, men jag kan använda MyggA, det funkar någon timme eller två.
Värst tycker jag de små flugorna är, de som vill in i näsa, öron och ögon. MyggA funkar på dem också, så jag drar en sväng med rollern på öronen och på näsan.
Beckolja -bra men lite kladdigt kanske.
Nordic summer -skall oxå vara suveränt bra.

Man kan tydligen få hjälp att dofta annorlunda om man tar en antihistamin-tablett. Det är tabletter mot allergier, så fråga på apoteket. Finns receptfria.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#19 Jag vet, här var det ett måste för alla, + nät för huvudet och myggmedel, däremot.
Så villa man vara ute så fick man antingen ta kläder eller myggbett här.
Nu har vi däremot gjort m på vår mark så nu räcker det med bara myggmedel och varma soliga dagar behövs inte ens alltid det.
l'm back
#41 Ja jag försöker hitta andra alternativ 🙂 Vill inte sitta inne hela dagen men kan inte vara ute i långkläder 😛 Då kommer jag dö av värmeslag
Gjort m ?
Ja jag hoppas att myggmedlet till häst fungerar xD
#42 Det finns förresten hattar, hilkor m.m som gör att det känns svalare och inte varmare (det finns en anledning till att turban och liknande används i varma länder) så det kan ju vara nått värt att testa ändå. Tex ljusa färgerpå en hilka gör det svalare för såna som du och jag som har mörkt hår. Det är bättre för håret också 🙂
l'm back
#43 Nog olika hur man upplever, jag tycker att det känns varmare med hatt/keps t.ex på huvudet 🙂
Vad är hilka?
#45 Kan vara så med, i så fall har jag haft väldig otur 😉
Aa en sån 🙂
Det där med kroppslukten är inte det primära när det gäller att dra till sig mygg, det är koldioxiden i utandningsluften och värmesignaturen vi avger som drar till sig myggen. Därefter kommer den sekundära kroppslukten när myggorna väljer offer bland flera människor.
#47 Men hur kommer det sig att mygg dras mer till vissa än andra? Som skiljer sig människor emellan? =)
#47 Med tanke på att jag mer eller mindre alltid fryser så kanske det knappt finns något blod i mina ytliga kapillärer? Kanske därför myggen flyger vidare😃
/Maria
#49 Haha jag fryser med jämt, sambon tycker jag är hopplös ibland haha
#48 Ja sa ju det Frida, när myggen väl har dragits till människor genom utandningsluftens koldioxid och kroppsvärmen, kommer det sekundära valet när myggen väljer den person som för dem verkar "smaka" bäst. 🙂
#51 Jo vet att du skrev det men kändes inte som svar på frågan ändå, eftersom det gäller alla människor, utan just vad som gör att vissa människor verkar smaka godare än andra 🙂
Det tror jag inte att man har undersökt närmare, men min gissning är att vissa kemiska utdunstningar förekommer i högre grad hos vissa, än vad det gör hos andra och att det är vad som attraherar myggen mer eller mindre.
#53 Ok ja var mest en nyfikenhet 🙂 Hade varit intressant att veta.
Här är en länk till vad några japanska forskare tror om varför vissa personers blod smakar bättre än andras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15119579.ab
Personligen tror jag inte särskilt mycket på den teorin. Myggorna i Sverige har uppenbarligen andra smaklökar. Jag har inte 0-blod.
Kestine - läs i fass .
#56 Det hindrar inte myggen från att bita. Däremot kan man få mindre reaktion på betten.