Godmorgon 22 maj
Godmorgon alla.
Ska strax ivÀg till jobbet och i eftermiddag en magnetkamera skalle. Svaret hoppas jag blir som vanligt.
"Vi hittade ingenting"đ
/Maria
God morgon Maria och ni andra.
Skönt att du har humor *fniss* och med den gÄr det ju frammÄt,
du Ă€r en stark person.â€ïž
Jag tyckte de sade att ddet skulle bli kallare men det Àr redan 8 grader.
Ănskar er en superhelg!đș
Cris sajtvÀrd pÄ Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför stÄr mina fötter pÄ jorden nÀr resten av min kropp Àr ute i rymden.
#0 SĂ„ blir det!
HÀr Àr det vÀxlande vÀder. Jag vÀntar pÄ vÀrme, eller rÀttare sagt, mina tomater och pelargoner vill att det blir lite varmare. Nu Àr det dags för jobb och ikvÀll ska vi ha kompisar pÄ besök. Hoppas pÄ uppehÄll för vi ska grilla kycklingben.
Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet
Hej hÀrinne,
hoppas det gÄr bra idag Maria och att Du fÄr det svar Du vill ha ! Tycker ocksÄ att Du Àr stark, och med det kommer man lÄngt.
Pingsten Ă€r pĂ„ gĂ„ng, vi hoppas pĂ„ fint vĂ€der sĂ„ Cristine fĂ„r den vĂ€rme hon vill ha och agge kan grilla sina kycklingben ! đ
Ha en bra dag och Trevlig Helg !
Go eftermiddag! Jag har i vanlig ordning ont.. SÄ det struntar vi i! ;) HÀr blÄser det och Àr mulet. Trök-vÀder! Har inget direkt att göra idag. Blir vÀl Let's Dance ikvÀll.
//Ida
SajtvÀrd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
God eftermiddag đ
HÀr Àr grÄtt men uppehÄll, det blÄser kallt trots att termometern visar 14 grader. I morse var det soligt och prognosen sa att det skulle bli soligt hela dagen och 18 grader, sÄ blev det nu inte.
I morgon var det tÀnkt att en kompis skulle komma hit och fota mina ormar, men det blir nog inget av det eftersom det inte blir varmt nog enligt gÀllande prognos.
Idag Àr det precis 20 Är sedan jag Äkte pÄ dialys i Uppsala för första gÄngen och i onsdags firade vi 20 Är i det hÀr huset.
NĂ€r jag Ă„kte hem frĂ„n röntgen idag kom en man som sĂ„g bekant ut sĂ„ jag nickade och han nickade tillbaka och jag funderade pĂ„ var jag trĂ€ffat honom innan tills jag kom pĂ„ att det var Ingvar Oldsberg hahađ
Han Àr förmodligen van vid att folk hÀlsar.
/Maria
Ghaaa! Vad arg och frustrerad p Ă„ mĂ€nniskor man kan bli ibland! đĄ Vissa Ă€r verkligen större puckon Ă€n vad man orkar med!
//Ida
# 4 Vem vinner LetÂŽs Dance dĂ„ ? đ
# 5 SĂ„ Ni flyttade in i huset dĂ„ Du började med Din dialys ? SĂ„ mĂ„nga Ă„r Du hĂ„llt pĂ„ med detta ! đź
# 6 Kul att bo i en stad med kÀndisar ! Hur gick det pÄ rtg ?
#8 Nej, jag hade gĂ„tt fem Ă„r i dialys nĂ€r vi flyttade hit, men dĂ„ var det Huddinge sjukhus. Ja det Ă€r 25 Ă„r đ
# 9
MÄste vara jobbigt att leva med detta ?
#8 Vet inte riktigt, tycker inte de som engagerar sig och röstar, röstar "rĂ€tt" đMen Morgan Ă€r bra och han fotbollskillen lika sĂ„.. đ
//Ida
#10 Jag har inte mycket val, det blir som ett jobb och jag Àr bara sjuk pÄ "jobbet", tar inte med mig "jobbet" hem. Jag har ju ansvar ocksÄ, mÄste se till att vara pÄ topp nÀr jag har tvÄ tonÄrsbarn hemma, men det Àr klart att det Àr en tung börda att gÄ i livsuppehÄllande vÄrd. Jag kan aldrig slÀppa pÄ min disciplin, mÄste vara hÄrd pÄ mig sjÀlv, annars gÄr det snabbt utför.
#12 Har du provat hemdialys? Min svÀrmor Àr uppkopplad nattetid.
//Ida
# 12 ĂndĂ„ tur att denna vĂ„rd finns, om man ska se det positiva. Kanske blir man van och Du verkar sĂ„ positiv mot livet Ă€ndĂ„. Du lever ju som vilken annan familjefar som helst och har dessutom intressanta intressen, Du Ă€r kreativ och alltid glad, eller ?
Full av beundran Àr jag i alla fall !
#13 Bara nÀr jag hade CAPD, sÄ kallad "pÄsdialys" alldeles i början, men den dialysformen fungerade inte eftersom halva min bukhinna Àr ett enda stort Àrr efter amylaslÀckage.
Nu vill jag inte ha det hemma, dels för att jag vet att de skulle tvinga min fru att sköta om mig och det vÀgrar jag och dels för att vÄrt hem saknar de förutsÀttningar som krÀvs, kommunalt vatten och ett outnyttjat rum i huset. Jag kan heller inte starta och avsluta mig sjÀlv för att min access sitter pÄ överarmens insida.
Utöver det skulle jag bli tvungen att backa till basdialysbehandling eftersom man fÄr lÄna en sÄdan maskin. Online hemodiafiltration som min dialysform kallas, gÄr det inte att köra dÄ. Det Àr ocksÄ en kvalitet för mig att Äka ivÀg och fÄ det gjort och sedan vara fri hemma tills det Àr dags igen.
#14 Jo jag Àr glad för det mesta och blir jag ledsen Àr det oftast för nÄgon annans rÀkning, inte mig sjÀlv. Jag försöker undvika allt som Àr negativt för mig eftersom det "drar ner". Av samma anledning umgÄs jag inte med andra sjuka, utan bara med fullt friska. UmgÀnge med andra sjuka brukar alltid handla om krÀmpor och elÀnde, men med friska mÄste jag höja mig bÄde fysiskt och mentalt.
FortsĂ€tt sĂ„ Peter⊠đ
#16 Jag tror jag kan ana ett uns vad du menar. Jag gick ju pÄ strÄlbehandling i 6 veckor (5 ggr i veckan) och det var deprimerande att sitta dÀr i vÀntrummet med alla skalliga sjuka. Jag försökte prata om alldagliga saker men det föll alltid tillbaka pÄ cancer, behandling, bekanta som dött osv.
Jag hade fruktansvÀrt ont av de som var unga och satt dÀr med sina smÄ barn. Det var en befrielse nÀr den behandlingen var över.
/Maria
Jag vet inte vad jag ska skrivaâŠ
jag blir rörd och tĂ€nker att sĂ„ tacksam man ska vara. ĂndĂ„ klagar manâŠoch sĂ€kert mer Ă€n vad Ni gör ! đș
Jag hÄller sÄ vÀl med det dÀr med att umgÄs med sjuka, prata krÀmpor osv. SÄ nedslÄende. Samma trÀsk tenderar man att hamna i med mÀnniskor som haft problem med myndigheter, inte fÄtt "rÀtt" hjÀlp osv. Jag försöker ocksÄ backa frÄn sÄnt. Jag Àr glad att höra att det fungerar bra med dialysen, Peter :)
//Ida
God kvÀll.
Mycket göra idag, FÄtt avboka en del saker. Köpte present till brorsan
Blev nytt överkast och gardiner till honom.
Sen har jag fixat rensat i trÀdgÄrden
Nu tittar jag pĂ„ virus i bataljonen. Ălskar buskis