Att få pengar till att räcka
De är inte så lätt de.. Men jag tänkte vi kunde kanske skriva här lite tips. Små tips hur ni gör för att få pengarna att räcka och få dom växa lite kanske.
Vet en som jag känner som inte har så mycket pengar, förtidspensionär, Men hon är otroligt att handla få pengar att räcka till.
Hon har alltid full frys med mat Full kyl med mat. Mycket kläder har hon handlar ofta.
Hur gör hon då?
Jo hon handlar där det är billigt. Där dom säljer ut mat som nästan datum har gått ut. Extra pris på varor, lusläser reklam som hon får.
Handlar på seconhand marknader. Hon lyckas också spara lite till en buffort.
Köper saker som hon sedan säljer lite dyrare.. Hon får ibland saker som andra ska kasta. De tar hon tillvara och säljer de.
Jag brukar säga till henne att hon kan få en krona till att bli en 10 krona hehe..
Jag har inga sådana anlag. Har tjänat bra med mitt arbete, sedan väldigt bortskämd av en underbar sambo som egentligen gjorde mej en björntjänst. Nu räcker inte pengarna till fast jag inte slösar..problem har tillkommit av andra skäl!Nuhar jag ingen sambo/särbo att be om hjälp, han dog för en tid sedan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Beklagar cristine för din sambos bortgång. Nä de är inte lätt med ekonomi.. Hur kvinnan som jag känner väldigt bra bär sig åt vet jag inte.
Jag har levt under eller på existensminimum hela livet och lärt mig vända på varje krona.
Köper basvaror en gång i månaden, t ex krossade tomater (billigare än passerade, mixar hemma - 15 kr/mån), nät med lök (7-8 kr för 1 kg), bönor/linser, pasta (5-7 kr/paket), ris (15 kr), buljongtärningar, morötter, vitkål, Potatis, ägg, gräddfil, creme fraiche, ost (1 kg som jag delar på två och fryser in), 2 kg margarin, frysta grönsaker som spenat, ärtor och broccoli osv. Och så vegkött och lite kött till barnet. Då har vi allt vi behöver för en månad. Kompletterar med mjölk om vi använder det (ingen dricker det, men använder i matlagning). Och så har vi torrvaror förstås, men de går inte åt per månad.
Vi äter inte mer än vi behöver. Utan t ex 2 korvar och 3 potatisar/person. Det som blir över om vi gör mer går in i frysen. En linsgryta kostar ju t ex bara 4-5 kr/port och blir 2-2.5 liter ungefär per omgång.
Budget går på 1000-1200 kr per månad (1 vuxen, 1 tonåring), då ingår hundmat, hygienartiklar och förbrukningsvaror med.
Har 1 km till Ica, COOP, Lidl, Willys och ÖoB där vi går vid handling. Då kan man leta rabatter, erbjudanden osv och gå mellan.
Äter ute gör vi 1 gång/år - på fettisdagen.
Inga nya möbler, köper hellre en möbel på second hand och en burk färg för 40 kr. Har målat om nästan alla möbler för en billig peng. Gamla möbler håller dessutom hela livet och är vackrare.
Vi går dit vi ska, eller cyklar. Bussen tar vi sällan, då måste det spöregna, vara snöstorm eller att vi är sjuka i feber.
Tv, data, tv-spel har vi. Tv har vi fått, det andra har vi fått spara länge för att ha råd med. Och går det sönder, så får man vänta innan det kan bli utbytt. Man köper inget på avbetalning.
Har båda kontantkort-telefoner som vi fyller med i snitt 100 kr/mån för båda.
Båda har nya kläder också, men rea-fyndade de flesta. Har unnat mig en ullkappa för några år sedan för 700 kr. Den är klassisk och håller måååånga år.
Panta burkar gör vi med.
Snovit jösses du är duktig.. jag är nog en slösare, 1200 i månaden, Jättebra, Tack för tipsen. Behöver jag lära mig lite av märker jag,
Ett tips då man inte har någon koll är att spara alla kvitton. Ett par - tre månader skriver man upp vilka utgifter man har. Kan man använda tabell-program så är det praktiskt, men vanligt word duger fint (eller papper och penna). Och så spaltar man mat, hygien, förbrukning, snask (godis, chips, läsk, saft, kakor, glass osv), kläder, mat/alkohol ute, bensin/buss, lyxsaker (t ex frisör, nagelsalong, biobesök, nya möbler, teknik m.m.) osv osv.
Då får man ofta en bra koll på vad man borde dra ned på. Många saker låter lite per gång, men slår man ihop dem är man snabbt uppe i många hundringar.
Ja de är dom små som blir stora som man inte tänker på.. Bra tips med rita upp och skriva ner. Något som jag har påbörjat innan men har inte fortsatt att använda de
Jag är sjukskriven o får ut ca 8000 i månaden. Jag kan inte säga exakt hur jag gör men lyckas alltid få pengarna att räcka, shoppar, handlar mat, betalar räkningar, reser och tankar bilen dessutom sparar undan minst 2000 i månaden.
Jag väl medveten om priser och jag älskar att hitta de billigaste. Jag handlar mest på rea och dessutom tävlar jag mycket så får ju mycket gratis. Blir lite som en livsstil och även om jag får mer pengar någon månad så älskar jag att spara dom.
Jag köper oftast det billigaste alternativet på Ica när jag handlar, alltså Ica basic. Det gör många kronor om man jämför med liknande varor. Äter heller inte lagad middag varje dag. Om man gör soppor och grytor så har man mat i flera dagar, om man gör ett storkok direkt så blir det mycket att frysa in också.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi har pengar så att det oftast kan gå en slant till sparande o buffert varje månad. Min man gillar statistik och kalkylera… så det känns som vi har järnkoll på ekonomin. Så mitt tips är också att göra en kalkyl och se vart pengarna tar vägen och ev göra en omprioritering. Skulle det bli knapert för oss får vi göra oss av med bilen, den är egentligen bara lyx för oss. Mat är inget vi jagar billigt. Betalar i snitt 3260 kr (/2pers) i månaden för mat och snask (makens lunch ej inräknad). Hade vi större matintresse kanske vi skulle kunna kapa bort lite där. :)
Det allra bästa sättet är att se till så man inte har skulder utan betalar av alla lån man har. Hade studieskulder men jag kämpade och betalade av dem på några år + just nu kämpar jag för att kunna betala av bostadslånet helt då lånet ska skrivas om har bara runt 250000 kvar + jag sparar för att kunna betala badrumsrenoveringen kommer inte ta några lån. +Skaffa sig ett billigt boende men som man ändå trivs bra i. +Skaffa sig så få utgifter som möjligt, man måste inte ha mobil med internet i ifall man har internet hemma. Man måste inte ha senaste teknikprylarna mm. Lån och andra ej nödvändiga utgifter brukar vara hos de flesta rätt stora summor pengar som man kan spara in mer på än vad man kan göra genom att köpa utgående mat. Fast jag handlar mat med kort datum ändå ibland men mest för att jag tänker på matsvinnet och att djuret som bidragit till detta annars har dött i onödan.
Vi tittar alltid efter extrapriser och tittar ofta i fyndhyllan (kort datum-varor) för att se ifall det finns något att laga middag av där. Vi har flertalet gånger hittat färsk hel kyckling för en tjuga t.ex.
Sen köper vi också mycket efter säsong. Grönsaker och frukt går ju väldigt mycket efter säsong.
Sen behöver vi bli bättre på att frysa ner matlådor, men vi lagar alltid mat, äter sällan ute.
Kläder och annat vi behöver kollar vi först på second hand efter, och söker även på skänkes-sidor på facebook. Folk ger bort så otroligt mycket grejer som någon annan kan få användning av. Skänker en del där också, när det är kläder som blivit för stora eller något vi inte har användning för längre.
De gånger vi handlar med kontanter sparar vi undan alla mynt i ett myntrör, som ska sparas till något kul.
Stora lasten just nu är nikotinet, men det är något jag försöker att minska på (dels för att det är onyttigt, dels för att jag vill vara fri från det den dagen jag blir gravid och dels för att det är dyrt och onödiga pengar).
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag får pengarna att räcka till utan att behöva tänka på det, men vet att man kan tjäna väldigt mycket på matlagning. Storkok+frysbox= många billiga middagar.
Och var inte rädda för att köpa varor med "kort datum"
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jobbar man så är det guld att ha matlåda med sig.
/Maria
Så underbart läsa, Härligt läsa hur ni gör för att få pengarna att räcka till. Tack för ni delar med er av era kunskaper 🙂