Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 631 ggr
annia1
1

God Morgon 30 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Önskar alla LK:are en god morgon. 

Så idag är näst sista dagen på året. Låter långt när man säger att man ska göra saker nästa år, men bara en dag borta. Ska ev iväg och handla idag annars blir det lugnt.

Hoppas ni får en skön dag.

Bild från www.fotoakuten.se

.

[peter54]
0

God morgon 🙂

Nollgradigt ute, usch nu blir det slask på vägarna igen. Jag ska till dialysen nu. Ha en bra dag alla.

Maria
0

Godmorgon. Den snön som fallit hos oss lär nog smälta bort för nu är det plusgrader.

Idag ska vi på bio. Yipeee.🙂  Vi skaka se sista delen av Hobbit och jag har längtat så.

/Maria

aggeelin
0

Godmorgon!

#2Spännande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Godmorgon!

Kylan på väg bort, bara - 1 nu och dimman blir tjockare och tjockare.  Känns i kroppen!   Hoppas det inte blir för många plusgrader innan det blir kallt igen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Toyan
0

God förmiddag!

Plus och slask och plask här också. Ha en fin dag vad ni än fyller den med.

stina63
0

God middag

Lite brått iväg snart. Önskar er en skön tisdag

aggeelin
0

Jag sitter hemma och jobbar. Har en del som måste bli klart idag. Har kommit på att jag bjudit två kompisar på mat ikväll och måste komma på vad handla!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

fotokrafs
0

Halloj! Grå dag, dimmig.. lite mys men synd med plusgraderna. Har haft tvättid idag, annars inte gjort mer än slappat… funderat. Fåglarnas boll börjar bli lite väl liten nu och jag måste bestämma mig för om jag ska skaffa en fönsterfågelmatare och fortsätta mata sötisarna, eller om jag ska strunta i det Matar ni fåglarna?

Anders 50
0

#8 Matar. Men mycket mindre är förr. Enligt expertisen så gör det inte någon större nytta. Och maten är ju inte direkt billig.  Men kul att se dem utanför rutan tycker både jag och katterna, som sitter där och kollar på andra sidan glaset

Har skaffat vaktlar som jag matar jag matar desto mer. Och dem får man ju ägg av.😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
1

#8 Nej, mina fåglar är så otacksamma att de äter hos grannen bara. Så i år får de fingret. 😎

stina63
0

Tittar in säger hej hehe. Snart sängen som väntar, Jobb dag i morgon kväll:

Så fin bild på fågel  som äter, Dom behöver mat också

fotokrafs
0

Ja, jag matar bara för att de är så roliga att se på nära håll. Har bara haft en boll uppe i taget så det är bara två fåglar som kan picka i sig.. resten får vänta på sin tur. Finns fågelbord i närheten så mat finns nog.. Hittade en gammal påse med linfrön 2009. Vågar man ge den till fåglarna? #10 ajdå.. ja, då är det lika bra att de får fortsätta käka hos grannen :)

[peter54]
0

Jag matar mycket, mest för att ha mycket fåglar nära, men också för att jag ändå tror att det hjälper dem när det är riktigt kallt som det varit nu några dagar. Jag har matat ut ungefär 30 kg sedan början av oktober.

fotokrafs
0

Kul med så många finkar på besök.. Vilka fåglar har du sett hemma hos dig? Idag har jag gjort en första prototyp till fågelmatare. Ser inge vidare ut och lite för liten (blåmesen slänger ut saker den inte vill käka och talgoxen har inte ens testat om den får plats ). Vi kallar den GoNuts -BarHäng & TakeAway Fåglarna har dissat den, utom två blåmesar som besökt sporadiskt. Fast kanske lika bra, tror att jag egentligen inte får matat fåglar vid fönster.. osanitärt :/

[peter54]
0

#14 Om det är mitt inlägg du syftar på så har vi återkommande följade fåglar på besök, räknar upp dem i följd efter hur pass talrika de är; pilfink, talgoxe, grönfink, gulsparv, blåmes, nötväcka, domherre, entita, gråparv, grönsiska, gråsiska, stenknäck. Någon enstaka gång korsnäbb och en gång har jag sett en tallbit.

Större hackspett och nötskrikor kommer ibland, men de räknar jag inte till småfåglar. Den här vintern verkar inga koltrastar ha stannat och inte heller någon bofink eller rödhake som vi hade förra vintern. Fåglarna på min bild är bergfinkar nästan allihop, de anländer i stora skaror i mars/april på väg norrut.

Här är en bild på ett par bergfinkar från 25 mars i år, hanen till vänster, honan till höger.

fotokrafs
0

En hel del hos dig, steglits har du också besök av ibland.. har jag för mig. Hos mig varje dag: talgoxar, entitor, blåmes, nötväckor och en rödhake, koltrastar, skator, hackspett. Fåglar som dyker upp rätt ofta är stjärtmesar och domherrar. Gröngöling, björktrast, ringduva har gjort kort visit. Här finns inga gråsparvar eller pilfinkar, kanske för att det är mer skog än åker där jag bor. Inte sååå många fåglar eller fågelarter men betydligt fler än på förra stället jag bodde. Där såg jag typ bara kajor på vintern. :)

[peter54]
0

#16 ja just det, steglitserna glömde jag, de har varit åtta samtidigt som mest. Stjärtmesar dyker upp emellanåt, men det är långt mellan gångerna.