Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 649 ggr
annia1
0

God Morgon 29 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Önskar alla LK:are  en god morgon.

Här har vi haft några rätt fina dagar där det varit lite kallt så den lilla snö som kommit faktiskt legat kvar. Men det sagts det ska bli plusgrader igen så får väl se om det ligger kvar över nyår eller inte.

Hoppas ni får en skön dag.

Bilden är från www.webbild.com

.

Cristine
0

God morgon Annia och hela LK!

Här försvinner nog inte snön i första taget, kallt är det och jag längtar efter den riktiga värmen, men det är långt dit. Ha en bra dag!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Godmorgon!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Toyan
0

God morgon!

Vackra bilder annia och Cristine.  Soligt och 9 minus här, blir en vacker dag🙂 Ha det gott allihopa!

fotokrafs
0

God morgon! Dags att fixa mat till pippisarna.. de tigger. Måste göra ny "talgboll".

Maria
0

Godmorgon på er.

Inatt när jag var uppe var det  minus 10 grader här hemma och det är mycket. Fyyy attan.

/Maria

Anders 50
0

Godmorgon!

-14 grader,  rimfrost på träden och vitt på marken.  Idealväder! 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

God förmiddag 🙂

Idag är det soligt och just nu minus 15 grader, frugan sa att det var minus 19 när hon åkte till jobbet strax efter sju. Möblemanget till Lovisas rum har kommit idag, så nu är det lådor högt och lågt.

citytjejen
0

God morgon!

Idag ska jag och maken på en roadtrip till Eskilstunatrakten för att hämta hem 20 böcker som jag köpt på Tradera. Det är en bokserie om mysterier och paranormala fenomen, denna bokserie har jag försökt få tag i i nästan 20 år, så är mycket glad!😃

Ha en bra dag alla!

/Christina

Carrosh
0

God eftermiddag! Var och hämtade upp syster min vid tåget för en stund sen. Just nu ligger hon och sover, då hon jobbat hela natten och rest hit direkt från jobbet. Ska laga en massa köttbullar sen och bara ha en massa supermys hela kvällen. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[TanatosNyx]
0

God eftermiddag, väntar på att hyresvärden ska skicka hit en vaktmästare, våran toalett har sprungit läck så det är avloppsvatten i hela badrummet… ser ut att läcka i vattentanken

Maria
0

#10 Åh fy vad jobbigt.

/Maria

[TanatosNyx]
0

#11 Ja urk, den sprang läck mitt i julhelgen. Tack och lov rinner det bara medan tanken fylls på, men ändå.. 🤮

annia1
0

TanatosNyx det lät jobbigt. Men en tröst i eländet är det vattentanken så är det ju rent vatten. Hoppas ni fått det fixat nu.

.

[TanatosNyx]
0

Rent och rent, det luktar skunk och är rostfärgat 🤮 men ja det hade ju kunnat vara stopp som bubblat upp, fy bövelen vad hemskt det hade varit! Har varit med om sådant också.

Kom ingen vaktis idag, dom var gubevars överbelamrade pga vädret.. eh, vi har 2-3 cm snö. Jag förstår inte riktigt stadsmentaliteten.. 🤫 sen när blev lite puder viktigare än en läckande toa? 🤦‍♂️ jag ger mig den på att dom plingar på här 07 i morgon 😡

stina63
0

God kvälls

Jobbat färdigt och sen två dagar framåt ska jag jobba kväll. Ska ha nyårsfest med mina vårdtagare. 
Önskar er alla en skön måndag

annia1
0

TanatosNyx visst man vill nog inte dricka det, men ändå rent.

Tokigt att dom inte kom idag, men kanske dom inte ser det som akut för det rinner ju inte hela tiden. 

Så lite snö behöver man ju inte göra nåt åt. Däremot så kan det finnas halka under och vägar fryser till rätt snabbt till rejält halt så kanske halkbekämpning dom hållit på med.

.

[TanatosNyx]
0

Mycket möjligt att det är halkan som kom emellan. 🙂 (jag har dock inte märkt någon halka när jag stuckit ut näsan, men det är nog mest tur)

Anders 50
0

#17 Är tanken läck så kan man ju stänga av vattentillförseln och använda en spann vatten varje gång man "spolar"

[TanatosNyx]
0

#18 Smart! Inte ens tänkt på det. Är det den lilla ratten på röret som går till tanken? minns inte exakt hur det där funkar men det finns inte så mycket att fippla på.. 🤐

Anders 50
0

#19  Ja, den brukar sitta på röret som går till tanken.  

Så gör vi här på landet när strömmen är borta, som under Gudrunstormen.  🙂 Hämtar vatten antingen i brunnen eller vattentunnor.

[TanatosNyx]
0

Tack 🙂 Ditt tips kom väl till hands, dom kommer inte och fixar förrän den 7:e 😟

Anders 50
0

Men!! En vecka till!?  Tur det inte var värme eller el som pajade.

[TanatosNyx]
0

Dom frågade om väntetiden var okej, och jag sa ja eftersom det inte rinner hela tiden. Vet inte vad dom har tassarna fulla med men kunde inte gärna säga att det är akut heller. Jag skulle ringa igen om det blev värre.

Konstaterade i morse att det är hela tanken som svämmar över, det läcker inte vid röret som det såg ut, tog kameran och filmade och då såg jag att det rinner vatten längs med hela baksidan vattentanken från locket liksom.

Anders 50
0

Då är det säkert flottören som inte funkar. Den ska ju stänga av vattnet när det kommer upp till en viss nivå.

[TanatosNyx]
0

Aldrig hört talas om vad det är för manick ens, men det stämmer säkert 🤪 det kommer iaf ordentligt med vatten i toan när man spolar som vanligt, så jag tror inte det är något stopp så att tanken inte töms som den ska (om det nu hade spelat någon roll, jag kan inget om toaletter hehe, jag vet hur man spolar 😃)

Anders 50
0

Stäng av vattnet. Ta av locket. Spola. Sätt på vattnet igen. Då ser du hur det fungerar. Kanske du fixar felet? Nåt som hängt sig eller kärvar bara.

[TanatosNyx]
0

Hur får man bort locket? Det sitter som berget ☺️

[peter54]
0

Locket på toalettcisternen brukar sitta på plats genom spolknappen som skruvas ur, alternativt om det är en sådan man drar i kan det finnas en mutter som ska lossas först.

Anders 50
0

#27 Är det en oval spolknapp som du kan trycka på i båda ändarna som en vagga? IFÖ ?  I så fall sticker du ner en skruvmejsel och bänder upp "vaggan" Sen får du lossa locket där under.   

Står det nåt namn på spolknappen? 

Hoppas du fixar det. Nu ska jag reparera en annan sak en stund.

[TanatosNyx]
0

Det är en som man drar uppåt, ska leta skruv! Tack grabbar!

annia1
0

Det är nog inte bara flottören. För var det bara flottören så skulle skvallerröret ta över så att vattnet rann ner i det och sen ner i toastolen.  Så det verkar som det även blivit nåt fel på skvallerröret. 
Nu kan det ju varit fel på det från början annars verkar det som det blivit tätt.

.

[TanatosNyx]
0

Försökte öppna det hermetiskt tillslutna eländet (IDO)  och fick bort spolknoppen, men locket sitter lika envist fast. Försökte både lyfta och rucka på det. Resultat: locket sitter kvar, och nu pissar det hela varvet runt 😂

annia1
0

Har du fått bort den del som sitter neråt. På min toa är den grå. Den får jag ta en poligriptång för att få upp. Den ska bara dras uppåt. Sen ska det se ut som på min bild. Då ska du kunna få bort locket.

Och då det verkar som det fyller på hela tiden så stäng av vattnet medan du håller på.

.

[TanatosNyx]
0

#33 Sitter en stor plastplugg i hålet som jag inte får bort utan att skada den 😕 den är mutterformad men håller inte för att vrida på? 🤔

annia1
0

Ja den ser ut som en mutter upptill, men den bit du inte ser som sitter neri är helt slät. Så det är att den ska kunna dras upp. Jo den håller för att vrida på bara man får tag runt den. Men visst lite naggad kan den bli.

Som jag skrev så får jag använda en poligriptång så jag får ordentligt tag runt den sen för min del så vrider jag på den så att den släpper för har den inte varit borttagen på länge så är det skräp eller vad jag ska kalla det som gör att den sitter fast som berget.

Men jag tror att du kanske bara ska stänga av vattnet och låta det vara.

.

[TanatosNyx]
0

Ja det var massa skit runt skruven så bergis där med. Vågar inte ta i för mycket, då kanske dom tror att jag har haft sönder toan och får pröjsa kalaset själv? ☺️

Tack iaf för era försök att hjälpa 🌺

annia1
0

Det är nackdelen med att hyra sin bostad man är lite rädd att göra saker. Själv bor jag ju i eget hus så bara mig själv att skylla på om jag har sönder nåt.

När det gäller att få upp den där plastgrejen. Jisses vad jag svor första gången jag skulle ha bort den.  Som du själv ser så ser den ut som en mutter och jag trodde att det var gängat nertill, jag vred och vred och vred och inget hände. Sen rätt var det var så hade jag fått upp den en bit och såg att den var slät så då kunde jag bända upp den på ett annat sätt. Men då den inte varit upp på länge så var det lite gegga eller vad jag ska kalla det som gjorde det svårare att få loss den.

Hoppas det går bra ändå fram tills dom kommer och fixar det.

.

[TanatosNyx]
0

Jag förstod att den inte är gängad, men den har verkligen fastnat. Hade jag inte bott i hyresrätt hade jag bett gubben komma och ta i. Ja det går att stå ut med en stund till. :)