Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: våra-vänner-djuren-natur
Läst 1022 ggr
stina63
0

Snö till julen

Om Anders braskar skall julen slaska eller om Anders slaskar skall julen braska.
Det menar bondepraktikan att om det är kallt och snöigt på Andersdagen den 30 november så ska julen vara regnig och om andersdag är mild och regnig ska de vara snö och kallt till julen

Sen har vi våra juldagar från 25 december till 5 januari, tolv dagar där vi kan kolla efter vilket väder vi får varje månad året ut, Varje dag motsvarar årets månad

Bondepraktikans hemsida

tlover
1

Det där kan ju bara gälla söderut. här är det ju näst intill alltid snö både den 30:de november.

Kallt är det väl kanske inte alltid däremot, det är ju oftast först i Januari/Februari som det brukar vara kallt (kallare än 25 minus)

l'm back

stina63
0

Inte vet jag men de är intressant se hur det blir,
För bondepraktikans bok var en handbok med råd och tips för bönder. Den utgav första gången 1508 i Tyskland. Till Sverige kom den 1662. Den blev en mycket populär bok och slutet av 1800 talet utkom den i 50 upplagor
Enligt wikipedia

Maria
0

Det är ganska sällan det är snö vid juletid i Göteborg så om det är det så känns det bara som en bonus😉

/Maria

[peter54]
0

Jag skulle vilja ha lite vitt nu, då kan jag köra bil ett par timmar senare än vad jag nu förmår pga mitt dåliga mörkerseende 🙂

fruktgumman
0

Vi har nästan alltid haft en vit Jul. Det är väl ett år jag varit med om en grön Julafton men då kom snön på Juldagen eller Annandagen om jag inte minns fel. För min del är jag hellre utan snö för att slippa en massa snöskottning.

tlover
0

Min mormor ska ha varit med om en grön jul en gång. Jag tror vi härikring har 99% chans att få en vit jul enligt smhi om jag minns rätt.

Men 30:de november har till och med jag varit med om att den har varit snöfri en gång.

l'm back

stina63
0

I Malmö där jag bor är det oftast grön jul. Hänt ett par gånger de har snöat över julen. Annars så brukar de snöa den 28 december,

Anders 50
0

Anders-dagens spådom har stämt 55-60 % här i Småland så länge jag bokfört vädret.

Och de gamla tecknen  säger att det kommer att bli en sträng vinter här, åtminstone efter jul.

Men även vädret på Anna-dagen visar också om det blir snö eller kallt vid jul och i fortsättningen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
1

Ja de stämmer Anders på Anna dagen. Då ska man lägga lutfisken i lut också

Anders 50
0

Japp! Så gjordes det här förr.  🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
0

Detta brukar jag ha koll på varje år då min far heter Anders. Förra året var det en grön skyltsöndag, men det blåste något hemskt. De fick ringa efter brandkåren, då stora granen på rådhustorget höll på att blåsa sönder. Vi fick inte mycket vinter heller. Har upplevt två gröna jul. 2006-2007 tror jag. Absurt att möta Mc's och båtar som åkte runt på sjön.

penke
0

en kompis siade(?) om att här skulle vi få både snö och kallt från mellan Lucia och julen, vad hon såg för tecken i skyn eller naturen vet jag inte,
 men hon brukar ha rätt ofta 😡

hur var det för några år sedan, då vi hade "amerikansk snö*väder"
  fick de det före oss då ?
meterdrivor o -20

bilden är Luciadagen två år sedan ..lite snö men -20`

penke

Nareg80
0

Här i Göteborg är det typ alltid en grön jul. Om det väl har snöat i december så töar allt bort på jul.

stina63
0

Nu ska vi se. För de har varit kallt i Malmö Men ingen snö
Enligt bondepraktiken så ska de bli regnigt på julafton
Om de är hos er milt och regnigt idag då blir de kallt och snö till julen

Intehärutandär
0

Minusgrader och vitt (mest frost) idag. Grön jul då.

Tarotstollan
0

Vi har grå mulet och + grader fortfarande, urtråkigt!
Hoppas verkligen att vi får åtminstone lite vitt på backen till jul. Det känns liksom inte riktigt som jul utan snö!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

annia1
0

Hur det blir här i år vete katten. För det är nån minusgrad och det har kommit några flingor som fortfarande ligger kvar främst på vägen, men kalla det snö kan jag inte. Så hur det blir till jul blir en överraskning.

Men den här vintern är inte som den ska. För normalt sett så brukar vi haft snöoväder vid det här laget, men knappt sett till nån snö och fortfarande plusgrader vilket inte är normalt. Har hänt förut att vi inte fått snö i november, men brukar i alla fall vara kallgrader.

.

stina63
0

Det ser ut att stämma enligt bondepraktikan att det blir grön jul och regn i Malmö på julafton

[peter54]
0

Ingen snö, men frostvitt är det eftersom här har varit minusgrader ett par dygn. Håller kylan i sig över jul så blir det i alla fall inte grönt, även om det inte finns någon snö 😉

citytjejen
0

Befarar att det blir en grön (eller rättare sagt brun-grå) jul här. Ett par decimeter snö och några minusgrader hade definitivt varit välkommet, men det kanske blir ändring på det, i februari eller så😃

/Christina

Intehärutandär
0

Vi har vitt. 2-3 cm och moddiga bajsbruna vägar. 😛

annia1
0

Vi får väl se. Här har det kommit lite mer snö och det är nån grad kallt så håller kallgraderna i sig så ligger ju snön kvar och då stämmer ju inte ordspråket som jag ser det i alla fall. För när jag skrev så var det ungefär likadant, fast det är några cm mer snö nu än då. Men vi bor på gränsen mot där det ska bli plusgrader så risken finns ju att det töar bort.

.

Tarotstollan
0

Enligt sista prognosen jag tittade på nu så kanske vi kan få lite lätt snöfall den 27-28 December men då kan det ju kvitta!🤓

Jag vill ha snö till JUL!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!