Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 915 ggr
Anders 50
4

Fel tid, men gott!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på traditioner, gillar inte när det börjas med jul i affärer i november och så vidare. Men semlor är ett undantag, skulle kunna äta semlor midsommarafton också. 🙂

Vårt lokala bageri/konditori började för några år sedan med FETfredag den 21 november, minns inte varför.  Endast den här dagen tillverkas och säljs semlor.

Och eftersom de gör Sveriges godaste semlor så blev det två till 11-kaffet! 🙂

Jag gillar!       Vad tycker du?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[pymgordon]
2

Ja, jag skulle kunna sluka dem båda i ett nafs.

trollslända
1

Mera semlor till folket!

Tarotstollan
1

Älskar semlor men jag försöker att hålla mig till att tidigast i februari smaka på dem.  Här har vi kunnat köpa semlor sen början av november, tycker att det är tråkigt att de börjar så tidigt, de kunde börja efter nyår istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cristine
0

Äter inte semlor!

DVS att jag kan ta en om jag blir bjuden men inget jag köper själv.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Intehärutandär
0

Nej, vi äter bara semlor på tisdagar mellan fettisdag och påsk. Är SÅ tacksam för varje år jag slipper jobba i bageriet vid fettisdag. Träningsvärk de luxe efter allt klippande o spritsande.

Anders 50
0

Och om det mot förmodan skulle bli någon semla över till nästa dag och råkat bli lite torr eller semlor från andra tillverkare, så blir de perfekta som hetvägg, alltså på en tallrik med varm mjölk.

stina63
0

Aldrig fel äta en semla… Går så bra nu. måste ju testa se om dom är goda

Nareg80
0

Mums med semla! Men jag gillar inte semla med mandelmassa utan med vaniljkräm istället, mums! Annars tycker jag att det är okej att äta semlor även om det inte är fettisdag.

citytjejen
0

Tycker inte om semlor! Det är mandelmassan som äcklar mig något enormt haha.

/Christina

Carrosh
2

En matvarubutik här i Karlstad verkar ha grejer för alla högtider hela tiden. Hittat semlor under hösten, samtidigt som de började med glögg.. Såg även färska jordgubbstårtor vid samma besök. Funderade på ifall man skulle ta någon dag och samla alla typiska helgrätter, för alla högtider, och äta under en dag/helg. Semlor, julgodis, midsommartårta, grillat, sill, lussebullar, glögg, must osv. Bara för att.. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anders 50
1

#10 Name the place and I will come!  ;)

Maria
2

Man får fira "feltidsdag" istället😃

/Maria

Nareg80
0

#9 jag hatar också mandelmassa men du kan ha vaniljkräm istället! Är så himla gott:)

Carrosh
1

#11 Awesome! :)

#12 Haha!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Intehärutandär
0

#9 det är lätt avhjälpt. Nu säljer de med vaniljkräm, sylt, choklad, pistage m.m. :-)

aggeelin
1

Semla är gott! Blandningen mellan bullen med kardemummasmak och mandelmassan är smaskens! Men jag väntar tills det är dags. Nu är det dags för att äta saffransbröd.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

#16 Är det inte lite tidigt för det?  😉

Jag är inget saffrans-fan så mig spelar det ingen roll, men är det inte i Lussekatterna som saffranet gör entré för året?   Eller används det året om numera?

Intehärutandär
0

#17 saffran finns året runt till matlagning.

aggeelin
0

Vi brukar äta saffransbröd under advent. Det är gott med saffran fyllt med mandelmassa och russin! 🙂Eller runda bullar/lussekatter som värms, penslas med smör och doppas i lite socker. Mums! När sönerna var tonåringar bakade de bullar, tinade  upp dem när de kom från skolan och kunde äta upp en hel påse med bullar!!

Anders 50
0

#18  Här är det inte vanligt, kanske i matlagning, men inte i någon form av bröd eller bullar.  De kommer till Lucia.

aggeelin
0

Här äts saffran under hela advent. Jag har ofta gjort fyllda bullar och det gjorde min mamma också. Fyllda längder är också gott!

Anders 50
0

Kul att höra om olika seder.

susiemicelind
0

Semlor är alltid gott

susiemicelind fd JereMina Skämtar

Intehärutandär
1

#20 Ah, jo. Just fikabröd med saffran är till jul. 🙂

penke
0

temligen tendentiöst temel-tema .. 😛

jag ..kan gilla när det är snudd vulgo brott mot konvetionen
 fetfredag i nowember 😃

annars gillar jag ..längtan till,..fet-tisdagen. midsommarafton "surströmminspremiären" osv

penke