Elden..både mysig och farlig
Vad går upp mot en brasa när det är mörkt ock kallt ute och några tända ljus!
Men så farlig den kan bli om den glöms bort
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Och värmen den sprider🙂❤️
Ja men visst är det underbart att tända brasa och som du skriver elden är både farlig och härlig.Tack och lov kan jag stänga luckorna på kakelugnarna för katterna är som förbytt så fort jag tänder en brasa.
Jag som inte alls gillar konstgjorda ljus men har inget val utan får så lov för annars käkar en av dom både låga och stearin 😕
Vackert är det och härlig mysbild du bjuder på i # 2 Cristine 😎
Tack Wolf!
Tack Själv 😘
Mysig bild, Cristine!
Ja visst är det så med eld, den både håller vid liv men kan även släcka liv.
Vi bor i lägenhet i ett hus byggt på 70-talet, inte tal om någon öppen spis eller kakelugn här inte😃 Men levande ljus av olika slag har vi lite överallt i hemmet, under kontrollerade former. Att ta ett bad och ha levande ljus omkring är mysigt!
/Christina
Mysigt med brasa!
Här har jag fått in vanan att alltid släcka ljus när jag går ut ur rummet, även om jag bara ska på toan eller in i ett annat rum för att hämta något. Något jag fått in sedan jag skaffade katter. :)
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#5 Ja i badrummet är det mycket kakel dessutom så där går det ju bra
.#6 Jättebra vana, jag har den också
#7 Ja, det känns tryggt att ha den vanan inne! Annars vet man inte vad som kunnat hända! Är just nu både skeptisk och exalterad inför att prova att sätta kanelstänger runt ljus. Vill prova för den goda doftens skull, men är lite skraj att de ska fatta eld..
\m/
Om du har ett stort fat under eller lindar aluminium folie runt ljuset, tror jag det går bra.
Jag gillar inte att ha ljus tända på flera ställen, men frugan tänder ofta ljus överallt på bottenplanet. Ljus är okej där jag vistas, men aldrig där ingen befinner sig tycker jag. Öppna spisen har kråka (insats), men jag skulle aldrig lämna elden och gå ut när jag är ensam hemma, det räcker med en enda gnista som lyckas skjuta sig ut mellan luckorna på parketten.
Vi har ju ingen öppen spis längre så vi tänder mycket ljus och jag är storhandlare på IKEA när det gäller ljus😉
Vi har ju en öppen planlösning här hemma så kök, vardagsrum och det vi kallar biblioteket är ett stort rum i vinkel. Då är det lätt att ha koll på alla ljus.
Jag har stor respekt för eld så jag lämnar heller aldrig ljus.
På jobbet igår så gick jag och en kollega runt för att uppdatera oss på var alla brandsläckare och brandfiltar finns. Var katastrofinformationen finns att läsa osv. Alltid bra inför jul även om man på sjukhus inte får tända levande ljus.
/Maria
Eldar på vintern och även på hösten om det behövs, men varit mild höst så inte behövt mer än en gång än så länge.
Ljus har jag tända ofta men bara i det rum jag är i bland annat för att vi har djur 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ingen öppen eldstad, såvida jag inte öppnar luckan på vedspisen eller vedpannan. Dem kollas vartannat år genom filmning av rökkanaler och kontroll av skorstensgenomgångar i golv och tak och utrymmet runt eldstaden kollas också vad gäller brandrisk där. Och i år kostade besöket 980 kr .
Stearinljus bränner jag mest bara i adventsstaken och den brinner inte länge varje gång. Ev. förekommer levande ljus på bordet någon gång vid romantiska tillfällen 😉
Hittade fina batteridrivna ljus med fladdrande låga på Biltema häromdagen, endast 8 kr. styck. De är faktiskt finare live än på bilden.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#13 Vilket bra tips! Funderat på var man kan köpa såna ljus. Tänkte ha dem i lite juldekoration :) Riktigt billigt pris för dem! :)
\m/