Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1037 ggr
Maria
0

Hushållskostnad?

Vi handlar det mesta på ICA och har medlemskort.

Jag brukar inte läsa deras utskick så noga mer än recept och ta hand om bonuschecken.😉

Idag kollade jag mer noggrant och såg att vi hittills i år har handlat för 29 388 kronor. Jösses vad mycket det låter när man ser summan i klump. Det blir ungefär 700 i veckan så det är väl ganska normalt.

Då handlar vi även 60-70% kattmat där och jag har nog köpt böcker för drygt en tusenlapp hittills.

Jag gissar att vi hamnar i snitt på 3 500 i månaden sammantaget. 

Har ni andra koll på hur mycket ni spenderar på "normal levnad"?

/Maria

Fridaaaa
0

Vi avsätter viss summa per månad till mat när vi gör upp budget för varje månad, brukar stämma bra och viss vecka blir det för lite mer än veckan därpå så jämnar ut sig. Mat går gå på ca 3000-3500kr/månad för två personer. Köper då eko (vissa saker i alla fall) laktosfritt & glutenfritt samt enbart svenskt kött.
Sedan övriga artiklar skiljer sig en hel del från månad till månad. Kattmat & djurmat är utöver det sen, beställer hem 🙂

Är bra med sånt bonussystem tycker jag, det har t.ex inte Willys.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
0

Jag är ensamstående med 2 katter. Köper blötmaten i dagligvaruhandeln och gör av med 2000 - 3000.- per månad. Det inkluderar inte böcker, som jag köper på annat håll, men väl sådant som disk-, tvätt-, sköljmedel, övrig rengöring, tvål, tandkräm, deo. Vill man hålla hushållsutgifterna nere är det, tycker jag, bra att ha en lista att gå efter och att inte gå mer än en gång per vecka till butiken. I dagens läge, med kyl och frysmöjligheter är det inte nödvändigt att handla oftare äns om man är en barnfamilj. Man lär sig ganska snabbt hur mycket t ex mjölk man gör av med på en vecka och hållbarheten går inte ut exakt det datum som står på förpackningen. Ffa inte om man ser till att mjölken inte står framme längre än nödvändigt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Halvdansken
0

Runt 3500 per månad för två personer. Men då ingår även öl o vin eftersom vi bor i Danmark och där köper man sånt i livsmedelsbutikerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[peter54]
0

Vårt hushållskonto ligger på 6500 ungefär, två tonåringar kostar 😉

I detta är inräknat allt som går till kök och badrum/toalett, alltså diskmedel, tvål, rengöringsmedel och liknande.

Maria
0

#4 Ja, tonåringar kostar.😃

Ja, jag menar också hushållsgrejor som toa/hushållspapper, schampo, tandkräm och annat.

/Maria

Intehärutandär
0

Vi handlar för ca 1000-1200 kr på mataffärer. Det innebär mat (veg + kött), hygienartiklar, rengöringsartiklar, bakingredienser, hundmat, bajspåsar. 

Vi är en vuxen, en tonåring och en liten hund. 

Har delat ica-kort med särbon och jösses vilka summor vi kommer upp i. Märks att han handlar dag till dag. Själv handlar jag sällan på Ica, eftersom att Willys, Lidl och ÖoB är billigare. Han är ändå lika många som oss. En vuxen och en 9-årig son.

Halvdansken
0

Tror också man sparar en hel del på att veckohandla.  Vi köper in stort på fredagarna och sen lite småsaker under veckan om det saknas smör eller nåt sånt. Plus att jag köper kött i en butik runt höret från jobb.   

Sen har vi ju noll kostnad för chips, läsk, kakor och godis mm eftersom vi inte äter det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

#7 Jag tror som du. 

Däremot läste jag en undersökning som menade motsatsen. Jag minns tyvärr inte var. De kom fram till att handlar man ofta eller varje dag så handlar man precis det man behöver. Köper man däremot veckovis eller mer sällan så är risken att man "överhandlar" och får slänga en del.

Det låter ju vettigt på ett sätt men risken är väl att man kanske köper mer godsaker???

/Maria

Fridaaaa
0

Vi veckohandlar, tjänar på det då vi har en bit in till stan, större risk att handla onödigheter tycker vi 🙂

Afturelding
0

Ja vi har full koll. Varje veckohandling landar på 400-500, med kattmat. Det hade varit mindre om vi inte varit väldigt hårda på att frukt, juice, grönsaker, mejeri och ägg ska vara ekologiskt. Det är annars rätt billigt att vara vegetarian.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[peter54]
0

#8 Det handlade väl om att man köpte för stora förpackningar och de kan leda till att mer mat kastas.

Vi månadshandlar basvaror och nu har vi ju abonnemang å matkasse, så det enda som handlas i veckorna är mjölk, ägg, bröd och frukt.

[VSK]
0

Vi har ju sån tur så vi bor ett stenkast ifrån Netto, och 95% av det vi konsumerar köper vi därifrån. Har dock ej koll på hur mkt det kostar i månaden.

Anders 50
0

Har inte alls nån koll.  Köper det jag tycker är gott och det jag behöver. Men läsk och godis och chips köps aldrig mer än till jul.

Sen skjuter jag ju det mesta köttet själv, men vad det verkligen kostar vågar jag inte ens börja räkna på, men  jag vet att det vore billigare att köpa det, fast inte lika roligt. 😉

#1 Willys har visst en form av bonus, är inte hundra på hur den fungerar, men summan sjunker en hel del ibland när man sätter i kortet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

#13 Aldrig varit med om, enda är att jag får rabatt på vissa produkter som är via Willys pluskund men inget annat :S

citytjejen
0

Har ingen koll på det alls faktiskt! Vi storhandlar på Willys och gör kompletterande köp i vår lilla lokala Ica-butik. Det funkar bra för oss🙂

/Christina

Intehärutandär
0

#14 Så läser jag att Anders menar. Rabatten dras då man sätter in kortet. :) Och det blir en omedelbar bonus istället för 1/mån. som Ica och COOP. :) #8 Det låter mysko. Jag storhandlar en gång i månaden. Då köper jag ev snask för den helgen. Resten av månaden lägger jag inte upp inräknad snask-kostnad. Inte heller vräker jag den helgen, som om det vore fyra helger. :-) Då jag handlar är jag sällan gosugen, utan längtar efter fräsch sallad och frukt.

Fridaaaa
0

#16 Jo jag vet att han menade så och var det jag svarade på att det aldrig hänt mig, utan bara rabatt som dragits på produkter de har varje vecka för pluskunder :) Mitt är kopplat till mitt betalkort.  Precis som ICA har t.ex men sedan då att man även samlar på sig bonus som man då får 1 gång/månad, men sån "bonus" har jag inte märkt på Willys när jag handlat där 🙂

[JenniN]
1

Våran mat kostar olika per månad. Vissa månader har det varit uppe i 3-4 tusenlappar. Men de månader vi är stenhårda på att hålla oss till Lidl, så går det på ungefär hälften, 1200 som minst. En månad. 
Man måste våga prova Lidl, för det blir så sjukligt mycket billigare än ICA, Och då ska jag påpeka att jag inte köper något tyskt från lild. Bara svenskt, och ändå blir det väldigt mycket billigare. 

Men som sagt, ibland handlar vi på ICA men det har med att göra att det helt enkelt är gångavstånd dit. men när man kollar på kontoutdragen och kvittona så ångrar man sig efteråt. Lidl har det mesta som andra affärer har, men billigare. Finns ingen anledning för oss att handla samma vara på ICA fast med dyrare pris. :)

Intehärutandär
0

#17 Fast nu skriver vi samma sak. Då Du drar ditt (konto)kort så dras ev rabatt. Precis Anders skrev, fast han använder ordet bonus, istället för (kund)rabatt.

Fridaaaa
1

#19 För mig är bonus det som ICA skickar ut efter en månad om man handlat för viss summa, rabatt för mig är det som är för varje vecka därav kanske lite "förvirring" kring det 🙂 För rabatter har ju ICA varje vecka också, så tänker jag i alla fall 😃

tlover
0

Vi handlar på mataffären för ca 1500-2000:- /mån

Vi är två stycken + katt men kattmaten köper vi på granngården, de flesta hygienartiklarna (förutom barntvål) köps på apoteket (min man är överkänslig för det mesta).

Vi handlar däremot på flera olika butiker så det kan ta lång tid innan vi får rabattcheckar från ica

l'm back

Carrosh
0

Hos oss varierar det lite grann beroende på hur pengarna ser ut och vad vi vill äta. Men vi sparar mycket på att gå till olika affärer och titta på extrapriser, titta i fyndhyllan och göra storkok. Och att laga mat på sådant man hittar bland extrapriser är både utmanande och roligt och man får ofta testa nya saker. Ett stort plus för oss, som älskar att laga mat.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

aggeelin
0

Jag ser att vi ligger högt i kostnad. Förstår inte. Frukost yoghurt och gröt. Lagar stora grytor som vi har till matlådor. Smothie och ägg ofta till kvällsmat i veckorna. Storkoken gör vi på helgen. Köper säsongens grönsaker och frukt som grapefrukt och det är förstås dyrt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Carrosh
0

#23 Säsongens brukar aldrig vara dyra, om man inte handlar i en dyr butik?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

aggeelin
0

Tycker inte att de är så dyra, trodde jag. Äter mycket morötter, köper Potatis av min bror som är krav-odlare och den är inte så billig men jättegod.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Blanksteg
0

Jag har en budget på 1400 kr varje månad. Men tyvärr så tror jag att jag hamnar på runt 1800 kr/månaden vad gäller mat.