Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 358 ggr
aggeelin
1

Hemlösas dag, idag

Jag läser i vår tidningen att det är de hemlösas dag idag. Här i stan är det 60 personer som är öppet hemlösa men det sägs att det egentligen är ca 600 personer som är hemlösa. Tvåhundra av dem har barn under 18 år.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Jag läste någonstans att det är internationella klimakteriedagen idag men de hemlösas dag låter bra mycket bättre.😉

I mitt område byggs mycket bostäder just nu. 3 stycken 5 våningshus och ett antal kedjehus. Ändå har grannar protesterat med listor och allt. Jag tycker bara det är positivt.

Det är gräsligt att det är så svårt att få boende.

Sverige lär dessutom ligga bland toppen där det finns mest ensamhushåll. Kanske det är ett litet svar på de höga siffrorna också.

/Maria

aggeelin
1

Vi hade en diskussion i bokcirkeln där jag är med. Någon tyckte att det är viktigt att vi tar hand om våra uteliggare, istället för att hjälpa människor i andra länder. Jag försökte säga att det är inte så enkelt som att det handlar om pengar. Jag tror att det mycket handlar om våra värderingar åsikter. Många anser att de som är hemlösa får skylla sig själva.

Dagen efter att vi haft diskussionen om att hjälpa våra egna var det en artikel i tidningen om att det skulle byggas bostäder till hemlösa. I det området var folk upprörda att det skulle flytta in hemlösa och det har det varit tidigare när det ordnats bostäder till dem. Stora protester. Det har även varit stora protester när det gäller byggande av gruppboende för personer med utvecklingsstörning. Det skulle störa barnen att personer med utvecklingsstörning vistades ute.

Då är det inte lätt att hjälpa hemlösa.

Medaljjägaren
1

Internationella klimakteriedagen? Varför behövs det så många dagar varje dag? Typ som på torsdag(inte sanning) är det: Pruttkuddens dag(stavning?) Internationella galonbyxedagen Arvidsjaurs bullbakarkommités speciella jäst-smakardag (man måste ju ha rätt jäst) Starens dag Fjärsingens dag

YEY, INSIDER!

Maria
3

#2 Trist inställning. Men många är positiva till byggnationer bara det inte är granne med dem själva😮

Jag minns på ett ställe jag bodde så skulle halva skolan göras om till förmån för barn med utvecklingsstörning och vissa funktionshinder.  De hade tidigare huserat i gamla Haga med en trist innergård. Här skulle det bli en stor skolgård med grönska och möjligheter till lek och cykling. Vilket liv det blev bland barnföräldrar i området. De undrade hur de skulle påverka deras "friska" barn.😡

Tack och lov så flyttade de handikappade barnen in och skolan har blomstrat i många år nu.

/Maria

Medaljjägaren
1

"Det skulle störa barnen att personer med utvecklingsstörning vistades ute"? Varför skulle det störa? Även om det inte är du som har kommit på det, så funderar jag på hur den/dom som kom på det var funtade… Varför skulle det störa? Man kan ju inte bura in folk, om dom inte är som "oss andra".

YEY, INSIDER!

Maria
0

#5 Förmodligen rädsla.

/Maria

aggeelin
0

Rädsla är en vanlig orsak till att t.ex. protestera mot "nyheter". Jag trodde nu att vi alla blivit så vana med att personer med utvecklingsstörning vistas ute i samhället. Men tydligen inte.

Mirinda
0

#2 och #4 Det är sannerligen beklämmande att vuxna människor (för inte är det barnen som bryr sig) har en så fördomsfull och nedlåtande inställning.

Mitt exempel är när de boende i ett villaområde, där det skulle öppnas ett behandlingshem för missbrukare, protesterade. Och det var inte risken för att deras barn skulle kunna hitta ev slängda begagnade sprutor som var invändningen. En sådan oro hade jag haft en viss förståelse för även om den hade varit oberättigad i realiteten.  Det som fick mig att må riktigt illa var att dessa villaägare ville stoppa planerna på ett behandlingshem för att de trodde att värdet på deras hus skulle sjunka.

Jag är glad att jag inte bodde där. Skulle inte trivas med grannar som sätter husvärde framför människovärde - alla människors lika värde. 

Det skulle nog vara nyttigt för vissa att byta plats med en hemlös ett par dygn.

Jag tycker att det är jättebra med en dag då hemlösa uppmärksammas (fast man inte ska glömma bort dem de övriga 364). Att det finns barn som inte har tak över huvudet för att deras föräldrar 1) blivit vräkta 2) har slängt ut dem 3) är papperslösa flyktingar, är det en hel del som inte känner till. Det finns även barn som är på rymmen och far illa. En hemlös är inte nödvändigtvis en medelålders man med missbruksproblem.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
0

#8 Ja, det är väl typiskt. Värna om andra går bra bara det inte är på "min gata"😡

/Maria

Cristine
0

Jag kan inte fatta att det finns så egoistiskt och elakt folk!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

#10 Jag tror att de inte alls förstår att det är så andra uppfattar dem. De agerar på det "rätta sättet" (min uppfattning) det är vi andra som är konstiga.