Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 486 ggr
Maria
0

Vågar ni åka tåg?

Nu handlar det inte att "våga" som i mod…😉

Läste igen om ett nytt tågstopp mellan Göteborg och Halmstad.

Jag tycker man läser nästan dagligen om stopp och förseningar och undrar därför om ni vågar att boka en tågresa om ni ska iväg någonstans?

/Maria

VildaVittra
2

Vad är alternativet? Flyg dras också med förseningar och via landvägen så blir det kö. 

Tåg är i alla fall ett bättre miljöval.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2

Posten, Västtrafik och SJ är tre stor bolag som inte vill ha kunder, dom gör inget annat än krånglar och ställer in 😛

Men då jag inte har Körkort och bil så måste jag tyvärr våga riskera varje resa med att antingen ta tåg eller buss…

Magi-cat
0

Brukar åka buss om jag har en tid att passa. Funkar alltid.

Åker tåg gör jag om det inte är så noga med tiden. 😃Eller det inte finns något alternativ, förstås…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
0

#3 Så tänker jag också. Jag hade nog valt buss.

/Maria

Angelfish
1

Har blivit ganska mycket tågresande i år, främst mellan Göteborg och Örebro, och jag har aldrig haft några större problem, som mest kanske 5 minuter försenat. Har också redan köpt tågbiljetter för resa runt jul och nyår, ska också åka en tur i slutet av oktober. Är inte ett dugg orolig för att åka med tåget.

Har alltid åkt mycket tåg och har inte råkat ut för så där mycket.

Sen måste man komma ihåg att är det nåt med själva spåren så är det inte SJ som har ansvar för dom utan det är Banverket, så ibland är det inte ens SJ:s fel fast det är dom som får ta smällen.

Fridaaaa
0

Åker sällan tåg men åkte det 2 av 3 år på gymnasiet.
Nu blir det bil, puckona drog in bussen som gick nästan utanför vårat så nu får vi ta oss minst 5 km för närmaste buss längsmed en 80 väg = inte så lockande. Så bil är typ vårt enda val.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag åker väldigt sällan tåg och är förmodligen påverkad av vad media skriver.

/Maria

KPD
2

Tyvärr är det stora problem för järnvägen. Underhållet är eftersatt och det saknas en helhetssyn.

Ett slutet system, som järnvägen är, behöver en sammanhållen organisation. Det saknas tyvärr idag. Alla andra transportslag fungerar oberoende av andra aktörer. Båtar, flyg och bussar kan färdas utan att behöva ta hänsyn till andra. (På landsväg finns visserligen en risk för köer.)

På järnvägen samsas alla på spåren. Blir ett tåg försenat, drabbas flera. Detta gäller naturligtvis även om man skulle återgå till gamla tiders organisation, men man skulle ändå ha en annan helhetssyn på verksamheten.

För att svara på frågan tar jag oftast tåget, men jag flyger ibland.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
0

#8 Det låter vettigt.

/Maria

[peter54]
0

Jag har inte åkt tåg på 17 år, men det har inget med våga att göra, utan det är mer av praktiska skäl. Jag blev av med underbenen 1997 och sedan 1998 har jag gått på proteser. Det är inget skäl att inte åka tåg att vara protesgångare, men … andra människor är.

Under perioden oktober till april använder jag långbyxor och ingen ser att jag är protesgångare. Att ta sig in och ut ur bussar och tåg är skräckfyllda moment för mig därför att jag bara är stadig så länge jag står och går för mig själv, en knuff eller stöt till och med av en ettåring fäller mig hur lätt som helst.

I den allmänna stressituationen när folk ska på och av, riskerar jag att få både knuffar och svordomar över hur långsam jag är att ta mig av och det vill jag inte gärna utsätta mig för. Därför kör jag bil när jag ska någonstans.

[Lillmatten]
0

Jag åker tåg dagligen till skolan. Jag tycker det funkar väldigt bra faktiskt! Möjligen lite krångel på vintern men annars så :)

KPD
0

#10 Det är tråkigt att det ska behöva vara så. Jag tycker väldigt illa om när människor knuffar till eller tar på mig i stället för att säga "ursäkta". Det är respektlöst, och man vet inte om en annan människa har ont eller något besvär som inte syns.

[peter54]
0

#12 Jovisst, men även om någon ber om ursäkt för knuffen är jag redan körd 😉

citytjejen
0

Denna helgen har jag varit i Skåne (bor i Stockholm) och tog tåg dit och hem. På ditresan var vi 7 minuter tidiga och på hemvägen endast ett par minuter sena. Jag har haft tur då jag åkt tåg, åker några gånger per år bara.

/Christina

Mirinda
0

Jag åker sällan så långt att jag behöver använda mig av SJ´s tjänster. Men vi har rätt mycket krångel med lokaltågen vintertid här. Som tur är kan jag oftast ta bussen dit jag behöver åka. Under sommarhalvåret cyklar jag nästan jämt. Då är det jag som bestämmer avgångstiden. Eventuella förseningar är självförvållade och innebär bara att jag får trampa fortare.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

KPD
0

#13 Det var precis det som var min poäng: "Jag tycker väldigt illa om när människor knuffar till eller tar på mig i stället för att säga 'ursäkta'."

Jag skrev alltså inte att problemet skulle vara att man inte både om ursäkt i efterhand. Jag menade att problemet är att man inte säger "ursäkta" för att för att ge en person möjlighet att flytta på sig.

Afturelding
2

Givetvis. Att tågen "alltid är försenade" är en enorm överdrift. Jag har pendlat Södertälje- Gävle i sex år och har blivit försenad ett fåtal gånger, definitivt färre än 30 gånger. Ett par av de gångerna var vintern 2010, när det kom 50 cm snö på ett par timmar och vinden mätte 20 m/sek. Då fungerade ingenting alls, jag hade inte kommit hem med bil heller.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Jadå. Jag räknar kallt med förseningar när jag bokar så jag har gott om tid på mig 😎

[peter54]
0

#16 Jaha, jag missförstod, jag trodde att du menade att knuffaren ber om ursäkt när knuffen redan är ett fullbordat faktum 👍