Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfniss-och-gapskratt
Läst 454 ggr
Saffran0Spice
7

Brädad av Mormor!

Måste nog ge mormor dagens ros, för hon har fått mig att skratta idag som aldrig förr Gapskrattar

Historien förtäljer sig så här:

Vaknade idag och tänkte, måste prata med kära mormor idag =)
Ringer och mormor svarar, vi pratar en stund och jag frågar om hon har ny telefon då ljudet är bättre.

- Ja, jag har köpt en sådan där Iphone 5 (mormor 70+)
- Så trevligt! är den något bra att ha då?
- Jo vars, nu kan jag ju kolla min facebook och annat skoj.

Lite skämtsamt frågar jag om mobilen går att ringa med när den har alla de funktionerna, och svaret jag får är

- Nu får du väl hänga med i 2000-talets teknologi, klart den går att ringa med, men surf är viktigare annars kan jag inte va på facebook. När ska du köpa en iphone?

Hahaha älskar dig mormor, ingen kan få en 20+ att känna sig äldre än dig som du gör ^^ Hjärta

Magi-cat
3

Vad mysigt med mormor! 🙂🌺

Tänk vad bra tekniken är för många äldre! Träffade en farbror i somras, gott och väl 70+, som glatt bekände att han var datanörd! Han slängde sig vant med alla begrepp. Tänk vilken stimulans det ger!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Saffran0Spice
2

#1 hehe eller hur, mormor tycker jag är gammalmodig ^^
Hon försöker tvinga på mig en ny symaskin, hon tyckte min från 30-talet är för omodern!

Sanningen är ju den också att jag är mer mormor än min mormor, så vi krockar i tekniken - fast omvänt med åldern 😂

Magi-cat
1

#2 Olika generationer och så kul tillsammans! 🙂🤗

Jaså din symaskin från 30-talet är omodern? 😉

Saffran0Spice
2

#3 haha ja, mormor och jag är verkligen bästa vänner ^^
Eller hur, den behövde oljas och jag frågade om hade någon symaskinsolja - då sa hon ''du borde skaffa en modernare sy maskin!''  😉

Magi-cat
0

#4 Hehe, ja olja behövde de gamla maskinerna…🙂

Till dig och din goa mormor: 🌺🌺

Saffran0Spice
1

#5 tack du ^^ 🌺

Maria
1

Ja, man ska inte underskatta äldre människor😉

/Maria

Nadesch1
0

Nää! Cristine

Universum är mitt hem

Nadesch
[peter54]
0

Hmm, jag känner mig lite kluven av den här tråden. Visst är det kul att "äldre" hänger med tekniskt och så, men det är mer än 20 år sedan hemdatorn blev vanlig och de som är i 70-årsåldern nu var bara i 50-årsåldern då. Jag är själv inte särskilt ung i sammanhanget och bara här på LK finns flera som är äldre än jag. Själv började jag använda dator någon gång under andra halvan av 80-talet.

Däremot blev jag imponerad när jag såg på TV om ett par som träffat varandra via nätdejting och nu gift sig, hon var 87, han var 90 år. 🙂

Maria
0

Jag tänkte också så, då ja ser 70+ som ganska ungt i och med att jag jobbat med äldre 95+😉

Däremot tror jag att man har olika sätt att se på äldre. Min son som är 30 och arbetat med datorer och system länge höjer inte ens på ögonbrynet när någon äldre är insatt i hur det fungerar.

Så återigen, man ska inte underskatta någon oavsett ålder🙂

/Maria

Magi-cat
0

Visst har hemdatorn funnits i några år, men från början var det väl inte på långt när lika vanligt bland vuxna/äldre som det är idag?

De nya pekskärmarna har också gjort att många (äldre) tycker det är lättare att hitta och manövrera sig fram.

Många tycker dock fortfarande att "det där data" är något svårt eller så har de hört en massa negativt. Gäller även yngre än 70+. Så det är väl som vanligt, olika.

Men tänk vilket sällskap med nätkompisar och vilka möjligheter att odla intressena!

[peter54]
0

#11 Jag tror att du både har rätt och fel i det du säger, men att det "från början" inte var vanligt att vuxna/äldre sysslade med datorer stämmer inte, det var i verkligheten just dessa som höll på med datorer på 70- och 80-talen, medan ungdomarna tillkom senare när datorerna verkligen blev något som fanns i stort sett i varje hem och när dataspelen utvecklades. Från början fanns ju bara pong.

Sedan är det den där andra delen av myntet om uttryckets tillåts, att de som är äldre nu inte var "de äldre" då. Under 2000-talet är det däremot de yngre som har så att säga tagit över cyberrymden i många stycken. Att det är olika är förstås riktigt. Jag har jaktkompisar som är 10-20 år yngre än jag som inte ens kan skriva en bokstav på datorn utan att det blir en låååång rad istället. 🙂

Magi-cat
0

#12 Jo, på 70-talet och 80-talet var det säkert de vuxnas värld - men det var väl inte alls särskilt vanligt att de sega åbäkena tog plats i hemmen å andra sidan. Tennis-spelen var nog inte särskilt kul. 😃

Hemdatorer att tala om blev det väl inte förrän windows kom? Vilken lättnad när man fick de där klick- ikonerna i glada färger!

[peter54]
0

Joho, pong är jättkul 😃

Magi-cat
0

ok! 😃

stina63
0