Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1126 ggr
aggeelin
0

Nyfiken som vanligt...

Som ni kanske märkt är jag nyfiken på allt möjligt och undrar då; känner ni igen det här?

Sambons ena son har tre barn. Deras mamma har tyckt att det är tidsödande att amma dem och för att spara tid så har hon uppfunnit att, gillra upp nappflaskan så att barnet kan sitta för sig själv och äta. Ja barnet, det är en bebis, jag har sett det från att han var tre dagar, sitta med uppgillrad nappflaska och äta.

Är det har vanligt? Jag uppfattar det som att det blir "inte så bra" anknytning och ett kyligt sätt att behandla sin baby. Är det bara jag som är helt lost när det gäller detta?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
7

Hon är knäpp och borde inte ha barn, plain and simple.

Intehärutandär
0

Ska man vara egoist, så tänkte man fel då man skaffade barn. Att inte kunna amma och inte vilja är två skilda ting.

Mirinda
1

Vad hemskt det låter. Även om man inte vill amma kan man ju ge flaskan med babyn i famnen. För den lilla babyn är närhet och kroppskontakt jätteviktigt. Hur kan man missunna sin baby och sig själv dessa stunder av närhet? Fullkomligt obegripligt!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
1

Det var bland det värsta jag hört😡

/Maria

Anders 50
1

Så skulle jag inte ens behandla en hundvalp…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
1

Håller med övriga..närhet och trygghet är lika viktigt som maten!

[peter54]
4

Något är allvarligt fel i modersrelationen med barnet om hon inte känner behov av att ha barnet nära hela tiden, särskilt i amningssituationen. Om detta hade handlat om något annat däggdjur, en mushona till exempel, så hade hon ätit upp sina ungar.  Större djur som exempelvis en elefanthona, hade lämnat ungen åt sitt öde.

Vad jag menar är att så stört tycker jag att hon beter sig mot barnet/barnen. Tänk hur det måste vara att växa upp med en sådan mamma och inte känna sig önskad. Att barnen plötsligt en dag får insikt om att mamma (och pappa kanske), inte vill vara med dem. Vad blir det för vuxna människor av sådana barn?

Afturelding
1

Jag anser att det är varje kvinnas val att amma eller inte, men håller med er. Väljer man att inte amma/inte kan amma så bör man ju fortfarande ge barnet den närhet det behöver. Och det gäller ju faktiskt för pappan också, om mamman väljer att inte amma så kan de båda mata barnet med flaska i famnen (menar inte att pappan i detta fall inte gör så dock).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

zabelle
1

Det var ju dumt på riktigt!! 😮
Tiden med sina barn vill man väl aldrig "spara bort"
Barnen är ju det viktigaste man har. ❤️

Zabelle   

[GunillaF]
6

Vissa ska inte ha barn! Har man inte tid att amma eller hålla sitt barn när de får flaskan så ska man inta skaffa barn. Det är min bestämdaste åsikt. Den korta stund det tar ska vara en mysig stund av närhet både för föräldern och för barnet. Har nu mamman av någon anledning inte de känslorna en mamma bör ha för sitt barn att hålla det så kan jag faktiskt inte låta bli att fundera över varför pappan inte håller sitt barn när det ska ha flaskan. Barn är ett gemensamt ansvar för båda föräldrarna!!!!

zabelle
0

#10 👍

Zabelle   

aggeelin
0

Jag håller med er härovan.

Dels handlar det om individen, tror jag, dels tror jag också att det handlar om att "kulturen" bland en del unga vuxna, är sån så att det är yta som är viktig - och barn är den del av ytan, ser det ut som.

Cristine
0

Dessa barn som inte får någon närhet och kärlek blir lätt känslokalla oc det leder till att de inte får ett normalt liv.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Ja, som sagt ovan så är det många som tycker att det här är ett konstigt sätt - men det kanske är accepterat bland föräldrar numera? Flera gånger i veckan publiceras bilder på barnet som numera håller flaskan själv (fyra månader) och massor av andra klickar på att det gillar bilden - är det vi andra som är konstiga - håller det på att bildas ett nytt sätt att ta hand om sina barn? Lite i förbifarten mellan fester, shopping och annat som fyller vardagen?

Intehärutandär
1

#14 Det är väl så idag att många kvinnor föredrar karriären och skaffar ev barn som accesseoar.  Förr handlade ju livet mer om att reproducera sig, för att ge livet en mening. Att gifta sig och skaffa barn. 

Undantag finns såklart i alla fall.

aggeelin
0

#15 Just den här kvinnan har inget yrke och inget arbete att gå tillbaka till efter barnledigheten - hon har som status på facebook att hon arbetar som hemmafru.

Men som du säger så tror jag att många har barn som accessoarer - det är i vilket fall så det ser ut.

[TanatosNyx]
0

Ojdå.. Som många påpekar så är det väldigt viktigt med närhet, kroppsvärme, hud mot hud kontakt med en liten.

Visst, en del väljer att inte amma, men närheten måste barnet ändå få. De som flaskmatar rekommenderas att ändå ha "amningsposition" med barnet.

aggeelin
0

#17 Jag har istället hört (av denna person) att det är så  praktiskt att andra kan mata, och andra små barn t.ex. kan hålla i flaskan  när barnet  i liggande position. Men. Som sagt - nu bebin fyra månader (och snart 10kg) och kan hålla sin flaska själv, så praktiskt. Är säkert något som rekommenderas på BVC som avlastande för föräldrarna?

[TanatosNyx]
0

ja det kan man ju se som en fördel, framförallt brukar man belysa det här med att pappan kan mata med flaskan.

Nu har jag inte gått på BVC eftersom jag inte har något eget barn, men planerar och har skaffat mig lite faktaböcker etc, och överallt står det att barnen behöver närhet ganska långt upp i åren. Å andra sidan vill vissa skilja på mat och närhet/tröst, medan andra ser det som naturligt att allt smälter samman med amning, närhet och tröst. 

Med spädbarn rekommenderas man att amma ofta just för att barnet behöver få närheten, ligga och snutta och vara trygg även om det inte behöver just maten. Jag vet inte vart man drar gränsen när barnet inte har samma behöv av närhet längre? Men jag tycker det låter väldigt skevt att en så liten ska sköta maten själv och "ensam", även om det säkert är under uppsyn.

[peter54]
1

Våra barn är ju ganska stora nu, 11 och 13, men jag har ändå kvar i färskt minne mycket av det som förmedlades av och som fanns att läsa på BVC. Det som den beskrivna mamman gör finns inte med alls. Det finns nyblivna mammor som struntar i vad BVC rekommenderar med hänvisning till att "jag minsann vet vad som är bäst för mitt barn".

Jag känner ett par sådana mammor. De följde varken BVCs råd eller någon annan mammas tips. Där har det med åren utvecklats till fantastiska exempel på det som kallas att "curla" sina barn. Barnen har blivit extremt bortskämda, krävande och egoistiska.

Jag tycker också att jag kan se att de barnen är rätt sena i mognad. Som exempel kan jag säga att jag tycker att en tolvåring ska kunna fixa sin egen frukost, men barnen i mina exempel står helt handfallna om det inte finns en mamma eller en pappa att beordra.

[TanatosNyx]
0

#20 Det låter mycket klokt och rimligt det du skriver. Närheten i början är så viktig. Tar man bort den så kommer det att visa sig på diverse vis. Vissa barn blir krävande, andra mår rätt igenom skitdåligt och saknar trygghet i sig själv. Det är ju en viktig del i utvecklingen att lära sig som liten att föräldern finns där när man behöver.