Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: våra-vänner-djuren-natur
Läst 2404 ggr
aggeelin
0

Vinbär - spelar det någon roll?

Är det någon som vet?

I mitt barndomshems trädgård hade vi många vinbärsbuskar. Jag var ofta med och plockade vinbär och av mina föräldrar fick jag  lära mig att "repa" av vinbären. Det vill säga, att dra bären av stjälken de växer på. Det har jag fortsatt med vilket är praktiskt när jag lösfryser bären och använder dem  yoghurt.

På sommaren kom ofta släkten och plockade vinbär, bland annat min moster som jag numera plockar några liter bär hos varje år. Släktingarna tog med hela stjälken, vilket för mig var svårt då jag inte var van. De hävdade dessutom att detta var det rätta sättet - om stjälken får sitta kvar blir det mindre bär nästa år. Jag kan inte tycka att det stämmer då vi alltid hade massor av vinbär hemma när jag var liten. Numera när jag plockar med min moster måste jag plocka med stjälken vilket blir problem när bären ska   frysen - dubbeljobb eller att bären bli infrusna med stjälken.

Är det någon som vet - spelar detta verkligen  någon roll?? Undrar ständigt nyfiken.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Det där har jag aldrig hört talas om, men däremot påstod min handledare när jag jobbade inom trädgårdsanläggning på kommunen för många år sedan att det är fjolårsskotten som ger mest bär och att man ska ta bort de gamla grenarna varje år, 1/3 av grenarna ska tas bort från vinbärsbusken sa han.

Jag tycker att det låter lite konstigt att ta stjälken när man plockar, men som sagt, jag vet inte om det är rätt eller ej. Själv har jag i alla fall aldrig gjort så, även om det för mig numera skulle vara ganska bra eftersom jag inte kan "repa" med mina händer utan att tappa minst hälften 🙂

aggeelin
1

#1 Det du säger Peter är tvärtemot det jag hört från släkten. När jag tänker på det så har jag hört att syrener blommar mer om de gamla "blomskrottarna" tas bort.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Lat som jag är så har jag alltid repat direkt när jag plockar så att säga.😉

Det har blivit lika mycket bär varje år ändå.

/Maria

[TanatosNyx]
1

när man repar bären vissnar stjälken och faller av efter ett tag, så det kvittar fullständigt 😉

Intehärutandär
0

Jag har alltid repat och buskarna har dignat av bär alla bra väderår.

penke
2

Oerhört viktigt ! 🙂
  likaså vilken sida av knäckebrödet man smörar..(?)
 snål-sidan hemma och andre borta 😃

vinbären tycker jag mest är en estetisk, och praktisk sak
 till saft o så, det som går fortast
 som till din yoghurt blir det snyggare/smakligare utan stjälk ..

jag sparar gärna några med stjälk, en rad,, "grupp-fryser" dem, ev. något blad också
 det kan bli en vacker dekoration till en måltid i vinter
 eller över en glas-kant .. 😛

..nästa års skörd, kapa grenar må du göra också av estetiska skäl (?)
 vad jag hört/märkt så .."bestämmer" mest roten, hur mycket det blir
 nästan oavsett antal grenar (jag får lika mycket oavsett hur jag kapar o glesar)

penke

tlover
1

Ang att klippa bort dom gamla grenarna så är det olika mellan svarta vinbär och röda (och vita) vinbär. Däremot minns jag inte vilken som gav på de nya kvistarna och vilka so gav på dom gamla 😊(Det är min man som håller koll)

l'm back