Solsäkert beteende?
Har du förändrat ditt sätt att sola utifrån alla rapporter om hur solen ger möjlighet att få hudcancer - hudcancer ökar?? I en del artiklar står det att all färg som huden får kan betraktas som att huden har bränt sig och ska betraktas som en skada. Så drastisk är inte nedanstående artikel- den rekommenderar två timmar i solen inte mer.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har aldrig ägnat mig åt att sola aktivt, men när jag var barn hade jag förstås ingen koll på sådant och mina föräldrar brydde sig inte om det, så jag brände väl ryggen en och annan gång. Det har jag fått betala för nu, för 2010 fick jag malignt melanom.
Jag klarade mig från spridning efter ett par operationer och hudtransplanation och numera är jag än mer obenägen att alls vistas i solen, jag blir snabbt illamående av att bli "uppvärmd" på det viset, så jag håller mig i skuggan. Nu de här dagarna har favorittiden varit mellan 20 och 21 på kvällen, 16-17 grader och ingen stekande sol, helt perfekt i min smak. 🙂
,
Jag har alltid hållt mej i skuggan..blir brun ändå.
J
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nej, samma. Är blek, rödlätt med fräknar, så pressa i solen har jag aldrig gjort. Jag och mormor solar i månskenet.
Jag är väl som Peter och solar inte aktivt. Jag avskyr solcremer och har i så fall på mig någon T-shirt och keps.
Däremot har jag bränt mig ordentligt som barn bl.a när vi fiskade krabbor hela dagarna. Mamma baddade blåsor med filmjölk eller potatismjöl.
Jag har även bränt bakdelen på benen när jag gått på stränder i Grekland för att plocka sten.
Men att sola aktivt är inget för mig.
/Maria
Jag älskar värme och har tidigare gärna solat på sommaren. Vi åker till Grekland på sommaren och solar gärna under parasoll numera. Det går alldeles utmärkt. Jag har tappat lusten att jaga solbränna.
Jag solar icke! Undviker solen och kroppen mår illa när det är varmt.
Min solbrända hud finns från fingrarna upp till armbågarna och ovanför kragen i nacken.
De dagar jag går i shorts kan räknas på fingrarna.
Vit hud är sexigt! 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Flera av grannarna tycks verkligen jaga solbränna och strävar efter at sitta/ligga så mycket som möjligt i solen. Är de bara jag som missuppfattat informationen om hur solen påverkar oss? Jag är väl lite fånig..
Klarar inte värmen i stora stunder så ligger inte och solar. Jag är hellre ute i solen en härlig vinterdag än en varm sommardag.
Förr kunde jag "pressa" för att snabbt få till sommarbrännan.
Jag blir lätt solbränd och älskar att bada så med åren har jag insett att färgen kommer ändå, inte lika snabbt men sitter längre.
Zabelle
#9 Visst är det så, det snabba pressandet försvinner fortare.

Vistas så lite som möjligt i solen, får soleksem och som Anders mår jag inte så väl när det är riktigt varmt.
Som barn och tonåring hände det nån gång att jag brände mig.
Jag är försiktig med solandet. Blir brun ändå av att vistas utomhus!