Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1831 ggr
Maria
0

Hundras...favorit?

Det finns många hundägare här på sajten och jag gissar att vi alla har vår favoritras.

Vilken är din?

I så fall varför?

/Maria

Fridaaaa
0

Har inte bara en, utan flera:

Sankt bernhard 
Leonberger
New foundland
Berner sennen
Schäfer (rakryggade, med bra höfter, ej de sönderavlade)
Bostonterrier
Fransk bulldog
Mops (svart främst)
Papillon
Chinese Crested (naken & puff)

är mina huvudfavoriter 🙂 Motivering är svårt xD Är båda pga utseende, aktivering, mentalitet bland annat.
Mops, bostonterrier och fralla är synd med andningsproblem och så :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cattisa
0

Jämthund!

Snälla, lugna, lagom stora, ser ut som en "hund". Och har man tur kan man få älgkött.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Sisa]
1

Papillon..förstås! Stor hund i litet format..passar mej!

Intehärutandär
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får nog allt säga min egen; Chinese Crested Hairless Dog (bara den grad hårlöshet Spike har och uppåt, inte 1an). :)

• Han luktar aldrig blöt hund, bara gott - som bäbisar.

• Han var otroligt lättlärd (1-3 försök och så var sitt, ligg, stanna, snurra, dansa osv klart).

• Han är torr efter max 2 minuter, på egen hand - utan hårtork (vilket han älskar)

• Han är alltid glad och älskas av alla som träffat honom. 

• Han gillar att kramas och mysa.

• Han går på bakbenen långa sträckor, så folk blir förundrade över hans mänsklighet (det och kramarna och alla ansiktsuttryck).

• Han blir solbränd, så på vintern är han ljusgrå, på sommaren mörkgrå med fläckar. 

• Han är så skön och varm att klappa.

• Han kan vila en hel dag, utan suckar - såväl som att en mil/vara ute en hel dag. Otroligt anpassningsbar. Vilket passar min sjukdom.

Maria
0

Det finns många fina hundraser och jag skulle kunna tänka mig ett antal sorter men jag har ju haft två taxar. En långhårig och en strävhårig och det är nog favoriten av dem alla.

Jag gillar lynnet. Egensinniga och envetna.😃

Kanske därför jag gillar katter så mycket för jag tycker de påminner om varandra i sättet att vara.

Min man skulle definitivt kunna tänka sig en tax till. Han är uppvuxen med labradorer och schäfer.

/Maria

citytjejen
0

Jag har aldrig haft hund och vill faktiskt inte ha någon heller, men jag tycker om hundar för det🙂Men de raser jag träffat på och som jag gillar är:

Shetland sheepdog

Australian shepard (stavas det ens så?)

Labrador

Golden retriever

Schäfer

Föredrar mellanstora och stora hundar med lite mer päls så att säga, små hundar, t.ex chihuahua, har jag inte så mycket till övers för, de känns inte lika mysiga 🙂

/Christina

Mirinda
0

Terriers. De är charmiga, barnvänliga och har en alldeles speciell egen vilja: "Jag lyder, men inte för att du säger det utan för att jag själv vill".

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anders 50
0

Förutom mina jakthundar av olika raser så finns det ju bara en ras….Irländsk Varghund!

I detta fallet spelar storleken ingen roll, de som tycker så har aldrig levt med en varg. Möjligen märker man deras storlek när man ska transportera dem. 

Äter inte alls så mycket som man tror.

Kräver inte mycket motion, men bör kunna springa fritt.

Barnkär, lugn och social till tusen, perfekt familjehund.

Och hittills har det inte kommit in någon på tomten som inte känner till Arrak. 😃

Nackdel: När den kommer direkt från vattenskålen med en liter vatten hängandes i skägget och lägger huvudet i knät och vill gosa.

Och så blir de inte så gamla, över 10 år är sällsynt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Jag gillar främst spetshundar, mest för att de är de minst förändrade raserna från ursprunget, åtminstone utseendemässigt.

Favoriten är nog siberian husky, men jag gilla alaskan malamute också. Sista hunde jag hade var en samojedspets som hette Silka. Hon gick tillbaka till kenneln som förstatik när jag blev njursjuk och blev tvungen att vara ifrån hunden tre dagar i veckan.

Jag har alltid haft svårt för miniatyrhundar och för sådana med intryckt nos eller andra märkliga egenheter som till exempel för mycket hud som på shar-pei.

Maria
0

#9 Haha, då gissar jag att tax går bort för dig ganska snabbt😉

/Maria

flisan708
0

Har ingen hund men drömmer om att ha en någon gång i livet. Är svag för flera raser. Taxar, labradorer, spaniels, rottweiler mm.

UtanStrumpor
1

Papillon, en skarp, kul STOR hund i liten förpackning. =) Perfekt för oss.

[tk1971]
0

Ja, då får jag ju göra lite reklam för min egen: jack russell terrier. Deras pigga och glada temperament, att man kan ha dem till så mycket, lagom stora och så utseendet förstås. Det finns inget näpnare än en liten jackisvalp som tultar omkring. Och fortfarande (min hund är ett år) är det många som stoppar oss på stan och säger att Fia är så söt, och så vill de hälsa på henne.

[peter54]
2

#10 Nä tax, beagle, jack russel, tysk jaktterrier med flera mindre jakthundar är helt okej tycker jag, jag tänker mer på sådana hundar folk bara har som en liten levande docka att bära runt på och sätta massa löjligt rysch-pysch, färga pälsen och … ja du fattar 🙂

zabelle
0

#14 En "bära runt hund" har jag nu Tystad
Hon har blivit buren i 7 år sen hamnade stackaren hos mig, nu får hon gå själv. Inte jättepoppis. Men hon börjar vänja sig Skrattar

Jag har nog ingen favorit ras….
Praktiskt med liten hund men jag föredrar fortfarande en hund man kan klappa när man står upp Tummen upp
Den får inte vara trubbnosad, de snarkar.
Inte vara sträv i pälsen, och inte behöva trimmas var 4-6 vecka!
Inte jaga allt som rör sig i naturen.

Zabelle   

Maria
0

#14 Aha, då förstår jag. Tysk jaktterrier var min man inne på ett tag men så blev det tax i alla fall. Vi försökte i alla fall köpa en som inte avlats just för jakt utan som sällskap i några generationer.

/Maria

Åsa S
0

Welsh springer spaniel : lagom stora, pigga och alerta och bra familjehundar.

UtanStrumpor
0

Bära runt hundar finns inte. Det är vi människor som gör dem till leksaker och dockor. Vilket är hemskt. Bara för att de är en liten hund betyder det inte att det inte är en hund.

zabelle
0

#18 Tyvärr alldeles för många som inte inser det.

Zabelle   

Anders 50
1

Min löper då ingen risk att bli bärd runt…😂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!