Att odla sin mat
Var ute klocka 8 idag och satte ut några "frön" som varit blötlagda under natten i grönsakslandet. Det var bondbönor, brytbönor, vaxbönor och skärbönor som såddes.
Igår sådde jag rödbetor, (söt) fänkål, spenat, sockerärtor och palsternacka. Min familj har sått Potatis, plocksallat, persilja och rädisor. Sedan tidigare har vi jordgubbar där några stycken har börjat sticka upp (som mina föräldrar ska lägga halm på) och rabarberna som vi har sedan tidigare växer sig bara större varje år, vi är inne i juni snart och de är jättestora.
Jag har fått odlingssug. Vi har tre balkonglådor som är lediga detta året, och jag vill så mer ätligt! Jag har planerat att så vitlök i en av dem idag. Imorgon planerar jag att gå för att köpa lite torkade gula ärtor, blötlägga över natten och så på tisdag.
Jag ska även testa att så quinoa på balkonglåda, samt någon form av kryddväxt som jag ska köpa frö till (antingen mynta, rosmarin eller basilika).
I den tredje har jag tänkt majrova. För det är den enda intressanta matväxt jag kommer att tänka på just nu som är så pass kort under jorden att den skulle kunna odlas i balkonglåda, jag kommer inte på någon annan.
Hade velat odla fler saker men i slutet var det så trångt i grönsakslandet att man fick tänja lite på utrymmet. Vilket inte är jättebra för växterna.
Det är första gången jag har ansvar för odling. Rödbetorna, spenaten och bönorna uppvaktar jag lite extra. För de är några bland mina favoritgrönsaker.
Har ni sått någonting i år som är ätbart? Och i så fall vad? Var (växthus, friland, balkonglåda, kruka?)?
Vi har en pytteträdgård och vi har Mangold, grönkål, sockerärtor.
Sedan en massa olika kryddor.
Chili och så ser det ut att bli väldigt mycket vindruvor i år. En massa blomställningar i alla fall😉
/Maria
#1 Orättvist med grönkål, har letat efter fröpåsar av grönkål tidigare men inte hittat (som tur är. Läste för en stund sedan att den lätt drabbas av kålmask och det kan inte jag hantera).
Vad intressant med chili! Vilken art är det? Spansk peppar, habanero…?
-------
Sådde precis ut lite linser i samband med vitlök. Inte för att jag tror det ska gro (det kommer det förmodligen inte). Utan mer för att jag blev nyfiken. Ska kanske även testa att så någon köpeböna om det kommer få plats i någon av balkonglådorna. Bara nyfikenhet där med.
Jag vet faktiskt inte vilken chili detta är.
Ett år hade jag mängder av olika sorter bl.a Habanero och jag brukar göra en chiliröra.
Jag har aldrig fått kålmask i grönkål faktiskt.
/Maria
Okej. Habanero är gott.
Bra att grönkålen klarat sig! (y)
Nej. Jag har inget intresse av att odla mat, och ingen kunskap heller. Jag vill ha fina blommor istället. Ja, inte för att jag är särskilt intresserad av odling överhuvudtaget, men nåt måste man väl ha. Hittills har jag planterat penséer, hängpetunia, sommardahlia i lådor och stjärnöga i stora krukor.
Jag ser det lite som mitt ekologiska ansvar att iallafall försöka odla mat 🙂
I år har vi massor av tomater, gurka, spenat, rädisor, morötter, sockerärtor, bondbönor, plocksallad, broccoli, smultron och kryddor (basilika, citronmeliss, timjan, persilja, gräslök). Vi bor i lägenhet så allt odlas i balkonglåda eller kruka.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Vi har amerikanska blåbär, svartvinbär och hallonbuske. Sedan har jag planterat tre olika körsbärstomater, örter, blandsallad, mixad rödbeta, krasse (blomman). Ska sätta lök, sen får vi se.
Absolut, här är hela trädgården full av mat. I år experimenterar jag med lite olika nya metoder. 2 sorters bönor, ärtor, morötter, kål, kålrötter, rödbetor, Potatis och mangold odlas traditionellt i upphöjda sängar. Sedan har jag en radda med tomater, chilli och paprikor som står mot en varm vägg. Jordgubbarna odlas i år i ett långt avloppsrör som jag gjort hål i lite här och var och ställt ner i marken. Platssparande och man slipper täcka jorden. Spenaten odlas i år hydrofoniskt (med endast vatten och utan jord) och sedan har jag två lådor där jag försöker mig på "Square foot gardening" vilket än så länge ser väldigt lovande ut. Sedan har jag naturligtvis amerikanske blåbär, röda och svarta vinbär, krusbär, hallon, plommon, sötbär, körsbär, krikon, päron och äpplen som växer lite här och var. Sedan har jag ett litet kryddland med persilja, dill, gräslök, dragon, timjan, oregano, mynta, kummin, gurkört och kungsljus.
För mig är det en självklarhet att odla min egen mat, både för min hälsa och miljöns skull. Alla kan odla lite av sin mat själv och på så sätt faktiskt bidra positivt till omvärlden och sig själv.
Här ska odlas pumpor för hela slanten, då leran är för styv för Potatis. Sedan finns det lite allt möjlligt på gång, som landcress, sallad, rädisor, ärtor, physalis, squash, jordgubbar, smultron osv.
Men ett tips på något gott och vackert att så i balkonglådor är indiankrasse/buskkrasse/slingerkrasse. De smakar som smörgåskrasse, men är lite styvare i konsistensen, så jag brukar göra pesto på dom. Sedan är blommorna otroligt vackra och goda i sallad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har stor trädgård, gott om grönsaksland, gott om tid….så här odlas och skördas! 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!