Hur ska det stå?
Vet inte riktigt i vilken sajt jag kan ställa denna frågan men börjar här:
Ska snart på en begravning då en släkting har avlidit. Jag hade då tänkt mig en begravningsbukett som ska vara från mig och sambo med barn.
Hade bla tänkt " Mittnamn med familj" men nu så vill min bror vara med och jag kan inte säga nej. Han är ensam och utan familj. Så hur gör jag med texten då?
"Minbrorsnamn & Mittnamn med familj"? Hur ska jag få till det?

När vi har skrivit på begravningskorten har vi gjort såhär: är alla lika "mycket" släkt så skrivs det syskon som är äldst först. Alltså, är din bror äldre än du så står han före dig, annars om du är äldst står du och din familj först och han nedanför.
Är det så att din bror är närmare släkt med en avlidne så står han för dig och din familj.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag är den äldre, men jag vill liksom inte utelämna min sambo och barn
Tillägg till #1.
Så här kan man skriva:
Johan
Hanna med familj
Genom att byta rad behöver man inte fundera på formulering
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Ok, men det går nog inte på ett band? Är snurrig i detta. Får väl ta det med blomsterbutiken antar jag ….🙂
Vill bara inte att det ska bli fel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack 😃
Men då är det ju det med vem som ska stå först? min bror som är yngre och ensam eller jag som är äldre med familj?

Din sambo och dina barn står också före din bror i så fall. Ex. Vila i frid Matilda & Jan Fanny, Alexander Åke
Jag hade skrivit dig med familj först och sedan din brors namn. Det är ju du som inhandlar blommorna och grejar det hela. Jag tror ingen kommer att fästa särskilt stor vikt vid vilket. Huvudsaken är ju att ni visar omtanke med en blomma och att alla kommer med.
/Maria
#7 Ska mina barns namn stå med? eller räcker det "med familj"?
#8 Jo det är sant det är nog ingen som klagar hur det står :-)
Man blir bara lite rädd att göra fel. Men det ska nog bli bra ändå

#9 Det är helt upp till er om ni vill ha era barns namn med eller du vill skriva ditt namn med familj bara. När vi har haft gravbukett har jag skrivit min dotters namn om hon känner personen som gått bort. Annars har jag skrivit Maria med familj.
Skriv som ovan angivet Dittnamn med familj Brodernsnamn Och hälsning (vila i frid, sov i ro, en dag ses vi igen, saknad m,m,) Du behöver absolut inte tänka vad som är ettikett. Men Du kan alltid rådfråga floristen, de är ju van med dessa frågor.
#10 & #11 Tack så mycket
Tack alla för hjälpen 😃

Varför inte fråga på en begravningsbyrå. Där borde dom veta.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
De där du köper blommorna kan sånt! Garanterat!
Köp en "hand-blomma" istället och skänk pengar till ett ändamål som den bortgångne önskat. (brukar stå i dödsannonsen)
Tycker det är ett slöseri att köpa dyra blommor som körs till komposten dagen efter.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#14 Anonsen kommer efter begravningen. Nu har jag ett annat dilemma. Begravningen är i morgon och nu plötsligt så ska mitt ex dit och våra två gemensamma barn väljer att åka med honom dit. Jag vill att barnen sitter med mig som en familj. Personen som ska begravas är min moster och min mamma yngre än henne men närmsta då dom har yngre syskon. Så min moster är den äldsta. Ska mitt ex sitta med mig? Jag har en ny man sedan 11 år och ett barn till. Vill inte neka honom att gå men jag vill sitta med min familj och mina 3 barn. Hur gör man?
Såvida exet inte stod nära din moster (efter skiljsmässa/separation) eller att barnen behöver hans stöd, så behöver han inte sitta mer Er.
Ska han sitta vid Er, så låt barnen sitta mellan Er.
Nä dom stod inte varandra nära. Ser inte det konstigt att jag sitter med två män?
Nej, då. Du sitter ju med barnen först och främst. Och har Ni barn, så borde ju släkten veta vem han är och den nya.
Sedan är det ju begravning, så man koncentrerar sig på det - inte bänkraderna. :)
Den enda begravning jag varit på privat (för egen del, inte i begravningsbyrån) är då en ung kusin kom med sin nya tjej som aldrig träffat den döde.
#17 Varför skulle det se konstigt ut? Han skulle ju lika gärna kunna vara din bror.
Sedan är det inte längre hårt på var man ska sitta, ingen höjde ens på ögonbrynen när jag satte mig längst bak när min farmor begravdes.
Ok jag är ju rädd att göra fel .. Det verkar ju finnas vett och etikett till detta.
#19 Ok då vet jag att det inte är så noga längre. Tack!
#20 Den enda viktiga etikett, tycker jag (född i begravningsbyrå som vi hade i 64 år) är att;
1. Man kommer i tid.
2. De allra närmaste sitter på närmaste raden om kistan.
3. Barnen har knoppar i sina handbuketter, vuxna utslagna.
4. De närmaste är klädda rätt. Dvs männen har svart kostym, vit skjorta och vit slips. Kvinnorna mörka kläder, inte en kjol över knäna. Barnen finkläder (behöver inte vara mörka).
#22 " Barnen har knoppar i sina handbuketter, vuxna utslagna."
Det där har jag aldrig hört eller varit med om, är det något lokalt?

#22 Har precis som #24 aldrig hört talas om: " Barnen har knoppar i sina handbuketter, vuxna utslagna."
Sen är det inte alltid man ska ha mörka kläder på en begravning, jag har varit på begravning där dom närmast anhöriga ville att man skulle ha ljus klädsel.
Beträffande var ditt ex ska sitta TS så tror jag ingen kommer att reagera på att han sitter med era gemensamma barn och dig. Han hör ju till familjen på sätt och vis.
Jag har inte heller hört, eller varit med om, att barn ska ha knoppar i handbuketterna. Jag har varit på 10 begravningar, fyra stycken som relativt litet barn (innan 12 år) och har aldrig haft knoppar?
Men det kanske varierar lokalt som sagt. Samtliga jag har varit på har varit i samma län.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Kan inte räkna antal begravningar tyvärr och jämföra. Lokalt vet jag inte. Har aldrig hört talas om annat?
#25 Självklart beror det på vad den döde önskat, men står inget så går man efter etikett. Då en ung avlidit så önskar man oftast ljusa kläder.
#27 Jag har googlat och får inga träffar angående att barn ska ha knoppar, så det är nog något lokalt där du bor eller en familjetradition. 🙂