Vad vet ni
om platsen ni bor på eller om själva byn,staden, kvarteret?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag vet ganska mycket om området där jag bor för jag har bott här sedan jag föddes förutom ett år i Masthugget.
/Maria
Jag vet att det bott människor på platsen sedan i alla fall bronsåldern fram till runt 1950, då grunden till en skärvstenshus ligger 20 meter väster om huset och det finns flera gravar på tomten. Torpet i sig är från 1700-talets början, och det står till dels på en grund som är ännu äldre. Jordkällaren är ifrån medeltiden, tyvärr har den rasat. Sedan finns det massor av gamla husgrunder på tomten, en del är helt täckta och syns bara vid torka.
Det gäller att inte vara rädd för spöken här. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi hade ett soldattorp i flera år i Bohuslän och jag läste "husförhörslängderna" tillbaka till början av 1800-talet men tyvärr hade det varit en brand då så böcker saknades från tidigare.
Den äldsta delen av torpet ska ha kommit till slutet av 1600-talet och det var bara ett rum och ett litet kök med eldstad. Jag grävde ut golvet och hittade en gammal slipsten, ett mindre kvarnhjul och kritpipor som museet gissade var från tidigt 1700-tal.
Jag grävde även ur en stenlagd brunn som jag av en slump hittade där gräsmattan var gropig. Den var konformad och cirka 2 meter djup. Sedan jag grävt ur den var där alltid vatten i brunnen. Den sinade inte ens när det var som torrast.
Spännande🙂
/Maria
Jättespännande platser, dit skulle jag vilja, spöken kan jag med så det är ingen fara😉
#2 Vilken tur du har som får bo på en sådan plats Vilda Vittra.
#3 Varför flyttade ni ifrån en sådan spännande plats Maria?
Min man arbetade utomlands och var hemma ganska sporadiskt några år och sonen var i senare tonåren.
Det var ju vår sommarstuga och vi var där på alla helger och lov sedan sonen var liten.
Jag har inget Körkort så vi fick åka tåg eller få skjuts och tomten var stor att sköta så det blev mest betungande på slutet då vi då vi inte hann med.
Men vi hade underbara år där så länge det varade.🙂
/Maria
Här finns en bok som erbjuds av Hembygdsföreningen. Boken handlar om denna socken ganska långt tillbaka, åtminstone till tidigt 1700-tal.
Jag vet en del om bygden i allmänhet och vår lilla bondby i synnerhet. Den här byn Gransätra, var ursprungligen en stor gård som delades i tre syskondelar. Därefter har avstyckningar skett så att byn nu omfattar åtta hushåll.
Grannen har en källa som de själva, ytterligare ett hushåll och så vi tar vatten ifrån. Den källan nämns i den gamla sockenlagen från 1700-talet och där står att alla sockenskrivna har rätt att hämta vatten i Gransätra källa vid torrår. Källan ger över 3000 timliter.
#5 Så synd Maria att ni var tvugna lämna den, men ni har som sagt många fina minnen.
Det är intressant med dessa böcker som talar om vad som funnits…att man kan följa historien fram till idag.
Jag har forskat en hel del om gården jag bor på. Den var förr i tiden en gård som ägdes av stormän. Den äldsta noteringen om gården som finns på papper är från 1400-talet. Flera av adelsätterna finns i ägoregistret….Bielke, Tre rosor, Stenbock, Natt och Dag.
1681 indrogs gården till Jönköpings Regemente och här placerades höga militärer som fick gården i förläning för bra tjänst, och senare även som boställe för högre militärer.
Gården hade flera torp och backstugor som erlade arrende och arbete till huvudgårdens ägare. Det finns ett protokoll från kyrkostämman att det skulle finnas kyrkbänksplats till 57 personer från den här gården. Dåvarande brukaren hade klagat under stämman på att det fanns för lite utrymme till gårdens folk. På den tiden var det så gott som lag på att gå till högmässan och han, Kaptenen ansvarade för att alla gick dit.
Senare övergick gården i privat ägo och vår familj kom till gården 1946.
Jag vet namn på alla som bott här på gården sedan 1643, och de som fötts, dött, gift sig, flyttat och utvandrat och vilka som bott i huset jag bor i sedan 1750. Många av ägarna till gården bodde på annan ort och hade brukare som skötte gården åt dem och de erlade arrende.
Här har hänt mycket, finns att läsa i gamla handlingar, så naturligtvis finns det folk från gamla tiden kvar. Två barn och en gammal tant, Agneta heter hon, finns här. Om tanten finns mycket att berätta, men detta har blivit långt nog nu.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Där jag bor nu i stugan,. De området var innan pildammarna i malmö. Men eftersom malmö skulle bygga pildammarna så flyttades koloniområdet lite längre bort. Lite i utkanten av malmö. Där jag bor nu i stugan. 1895 anläggs de allra första koloniträdgårdarna i Pildammskolonin i Malmö. De skulle vara en grön strå av oas träd buskar i Malmö. koloniområdet blev flyttad 1940 Min morfar och hans mor Hade en kolonistuga inte så långt ifrån där jag har nu i en statsby som heter Limhamn. Där polishuset står idag. Där hade min morfars mor och han en stuga. Hon bodde där utan el vatten. Året om. Dom bodde tvärs över gången. Precis som jag och min morbror gör idag. Koloniområdet hade man för att dryga ut matkassan. Och skåne blev först i Sverige att anlägga koloniområden. Sverige blev inspirerad av Damnark
Ni måste öppna den för att läsa om ni vill
Men där jag bor i lägenheten lindeborg de området uppkallades efter ägaren sedan 1864, slaktaren Ola Lindgren som efterträddes av sonen. Lindgrenastället var en folklig benämning på Lindeborgsgården.
Vi bor i en industriby från senare delen av 1800-talet. Det produceras fortfarande stål här, och 80 av de drygt 1700 personer som bor här jobbar på fabriken idag.
I övrigt så är balen i filmatiseringarna av Madicken inspelade här på värdshuset, och Ingmar Bergmans Den goda viljan handlar om hans far som var präst här i byn 🙂
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Vilka intressanta historier ni alla har. Väldigt roligt att läsa!
I Göteborg så bor jag i området Högsbo och har gjort i större delen av livet. Jag har bott många år i miljonprogrammens höghus men även i en gammal villa från 1906, även den i Högsbo vid Frölundaborg. Numera bor vi i radhus och jag kan en hel del om Högsbo och dess historia. Jag är också med i Facebookgruppen "Det gamla Göteborg" som min son startat med en kompis för några år sedan.
/Maria