Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: våra-vänner-djuren-natur
Läst 792 ggr
Maria
0

Blommor ni inte tycker om?

Jag vet att det kanske är en märklig fråga för man brukar ju tycka blommor är vackra men jag har några sorter jag är mindre förtjust i.

Tagetes gillar jag inte.

Forsythia är också en buske jag har svårt för.

Vita Liljor men mest för att de påminner om begravningar.

Har ni några blommor ni inte gillar?

/Maria

taylor__lambert
0

Jag gillar alla blommor som inte luktar mycket och är fina. Syrener nej tack, lavendel kan dra dit pepparn växer… Fast hade jag inte haft allergi hade jag nog gillat alla blommor som inte innehöll getingar, bin och humlor 😃

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
0

Isbegonia, de ser så små och fula ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
0

Har funderat en stund men kommer inte på nån som ogillas, skulle vara maskrosen då, men växer det någon annanstans än i min gräsmatta så är den fin så länge den blommar. (gillar tagetes, odlar själv 😉)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
0

Smörblommor

man kan inte äta den, djuren kan inte äta den, den är inte nån medicinalväxt vad jag vet och vad jag förstått är den inte ens någon bra dragväxt

l'm back

Intehärutandär
0

Uteblommor är ju fina där dem står i naturen, kan inte komma på någon på rak arm. Inneblommor finns det en del. Tantblommor som begonia t ec. Trist blomma. Eller väntrumsblommor som benjamin ficus. Då folk plockar in ljung och kalla, då ryser jag. Då väntar man död brukar mormor (begravningsentrepenör) säga.

[peter54]
0

Mitt spontana svar är spansk körvel (Myrrhis odorata). Vi har den här på delar av tomten och den tar över allt. Jag har kämpat i snart 19 års tid för att få bukt med den, men utan någon som helst framgång.

En annan vi har som också tenderar att ta över och sprida sig överallt och som jag dessutom tycker ser skräpig ut, är sibirisk nunneört (Corydalis nobilis).

Mirinda
4

Plastblommor är det enda jag kan komma på, fast det gills väl inte.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

VildaVittra
0

#6 Och en annan har försökt fröså sådan körvel utan lycka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
0

#6 Inte spansk körvel väl? Det är väl dansk körvel (Anthriscus cerefolium) du vill ha? Annars, om du vill ha den spanska, kan du få rotknölar eller frökapslar i kilovis av mig om du vill 😉

VildaVittra
0

#9 Den försökte jag också så, även den utan framgång.

http://www.impecta.se/sv/artiklar/spansk-korvel.html

Varför äter du den inte? Det är det bästa sättet att hålla snabbväxande växter i schack.

Är du 100 %-igt säker på att det är spansk körvel?

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Jag skulle få äta tills den sprutade ur öronen och säkert skulle vi kunna försörja hela samhället med den. nej allvarligt talat, jag avskyr luktn av den också, samma lukt som lakritsvattnet man är tvungen att svälja en hel liter av inför vissa röntgenundersökningar, vidrigt.

Absolut 100% säker

VildaVittra
0

#11 Då skulle jag gärna ta emot en rotbit, här finns det massa plats att breda ut sig på. Ville bara inte riskera att bli förgiftad av någon förväxlingsart.

En annan kan försörja samhället med kirskål. Du kanske vill ha en sådan i utbyte? 😉

[peter54]
0

#12 Nej tack, den har vi fått bukt med 🙂

Skicka ett PM med din adress så fixar jag en rotknöl, frökapslarna är ju långt borta än, i dagsläget börjar de första bladen titta fram.

Maria
0

Jag blev varnad för att plantera Humle och jag ångrar verkligen att jag inte tog den varningen på allvar.

Det är omöjlig att få bort men jag har den underkontroll numera i alla fall.

/Maria

VildaVittra
0

#14 Men vad är det för fel på er? Humle är ju en tillgång i trädgården.

Vet du om att humleskotten på våren är en delikatess? Man tillreder och använder den som sparris.

#13 Du har pm.

Maria
1

#15 Humle är ingen tillgång när man bara har 100 kvadrat trädgård😉

Jag har testat att äta Humleskotten men det var ganska menlöst tycker jag.

/Maria

citytjejen
1

Björnloka tycker jag är läskiga, speciellt då de är högre än vad jag själv är lång😮Sen är de ju otäcka då man kan få brännskador av dess "saft" eller vad man ska kalla det!

/Christina

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett par japanska humleplantor som står på var sida om utgången till tomten från altanen. Den är fin där tycker vi och den har inte spridit sig alls.

Björnloka är läbbiga, men egentligen ganska fina. Jag brukar slå omkull dem med gåstavarna när de är späda så att de inte blir stora.

Maria
0

#18 Det kanske finns olika sorter. Min har aldrig gett några humlekottar. Men den sticker rotskott överallt. Till och med utanför staketet mot gatan har jag hittat långa "slanor"

/Maria

[peter54]
0

#19 Ja det finns flera arter. Den vi har heter japansk humle (Humulus japonicus) och det blir massor av kottar som småfåglarna älskar. Inte ett rotskott på alla år som vi har haft den. 🙂

Maria
0

#20 Jag har förmodligen handlat helt fel sort😉

/Maria

flisan708
0

Gravljung som jag kallar dem gillar jag inte. Vet inte det riktiga namnet. De köper jag inte. Annars tycker jag om de mesta blommorna.

Maria
0

Håller med om att Begonior inte är särskilt fina heller.

/Maria

[Thiah]
0

Sankt paulior tycker jag är så trista och hemska. Det är riktiga pensionärsblommor det!

zabelle
1

Maskrosor är den värsta blomma jag vet.

Zabelle   

Maria
0

Åh, jag som älskar Maskrosor ;-)

/Maria

tlover
0

#25 maskrosor är en av de bästa blommorna jag vet, tyvärr har vi aldrig nog för både vi och kaninerna tävlar om dom

l'm back

Intehärutandär
1

#25 Är det inte en maskros på din bild ? :)

zabelle
0

#28 Jo! En ful överblommad maskros.
Men jag gillar texten (fånga dagen) 
Bilden fick jag av en vän, en riktigt jobbig dag, därför behåller jag denSkämtar för att komma ihåg att Fånga Dagen.

Zabelle   

penke
1

Jag kommer inte på ngn ..ogilla blomma

bara att tex. maskrosen är vacker, sommrig ..och missförstodd
 roten blir te, bladen som ruccola och blomman blir till vin..
 körvel o kirskål är också nyttoväxter

om några veckor kan jag börja skörda lite smått 😛

undrar om inte bästa sättet bli av med dem,
   är att verkligen försöka ODLA dem, inte motarbeta
 då ska ni se, att de tjurar o flyttar till grannen 😃

penke

tlover
0

#30 kanske, vi har knappt nån svinmålla och maskroser alls eftersom det samlas till mat.

Första två åren här fanns det men i somras fanns det knappt alls 😕

Jag har funderat på att åtminstånde odla nässlor och svinmålla

l'm back

Mirinda
0

Alla goa marsvin kan inte ha fel; maskrosor är toppen!😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

JanGBG
2

Jag tycker inte om Konstgjord Blommor!!!!!!!

Min fru är mycket bra på detta med blommor!

För många år sedan skulle hon resa bort.

Jag fick ORDENTLIGA MYCKET NOGA förmaningar om att vattna.

Lyckades hålla dem vid liv, men det hon var mest arg över var att de två blommor som står i köksfönstret hade vattnats!

Dom var konstgjord!

Men du av alla mäniskor ska väl inte ha konstgjorda blommor ? Försvarade jag mig med.

Jo, du glömmer ju alltid att ta bort blommorna ur fönstret när du vädrar och det är kallt , det har dött så många blommor för mig på det sättet och det hjälper ju inte att säga till dig. Sa hon

Vad jag än gör när det gäller blommor så är det fel!!!!!!!

Cristine
0

Jag älskar alla 🙂blommor!🌺

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.