Hur ska jag då. ..
Kunna bli mer morgonpigg? ? Någon som har förslag?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Gå till sängs tidigare är väl det mest uppenbara? 🙂
Jag kan och vill inte heller bli morgonpigg. Jag är en notorisk nattuggla. Så tyvärr har jag inget annat råd att ge dig än det jag själv får göra när jag inget val har; bita ihop.
När jag var ung påstod andra att om jag fick barn skulle skulle jag bli morgonmänniska. Ha ha! Babyn var lika morgontrött som jag.
Jag har bestämt mig för att det inte är mig det är fel på utan den gängse synen på det där. Om jag och min (fortfarande lika morgontrötte) son fick bestämma skulle skolan börja vid tiotiden.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Som Peter säger..gå till sängs tidigare hjälper inte mej, jag vaknar bara tidigare Jag sover bara tre timmar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
det första man kan göra är att kolla om man har D-vitaminbrist. Det hade jag, rejält. Har tagit över ett år att normalisera den.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Är man morgontrött hjälper det inte hur tidigt man än lägger sig. 😴
Även om jag sovit 8-9 timmar är jag ändå seg när jag stiger upp. Det tar helt enkelt lite längre tid för mig att vakna. Då behöver jag vara ifred och dricka mitt kaffe i lugn o ro, sen är jag snäll och rätt så pigg😃
#4 Tummen upp för D-vitamin! 👍
Det har fått mig att "överleva" vintrarna de sista åren utan att få depression!
Zabelle
Antagligen är man morgonmänniska eller nattmänniska 🙂 Jag kan kliva upp väldigt tidigt och vara pigg och glad.. men att däremot uggla på natten är ingen höjdare för mig 😃 Blir riktigt trött vid 19-20 tiden och lägger mig oftast efter 21.00!
Haha, jag fick också höra som #2, att då barnet kom så skulle det ändras. Icke ! Jag har alltid varit kroniskt trött. Kan inte minnas en enda gång jag tänkte "åh, vad utsövd och pigg jag känner mig, nu startar en ny fantastisk dag!". . . Nej, snarare "snooze, snooze, snooze, snooze. . .jag vill SOVA!". Äter d-vitamin, järn och b-vit denna vår. Märker ingen skillnad. Vad jag tänkt prova på vintern är en gryningsklocka. Istället för att ringa, så tänds den sakta. Ljusterapi funkar ju.
#7 Det har jag testat. Lampan lyste och jag sov….
Zabelle
#8 asch då!
Ljuslampa är bra. Använt i flera år, skaffade när jag började jobba natt. Köpte en lampa från rätt ljus och satt i Ikeas lampa fado. Tycker det funkar. Sen tror jag på en vitamin hutt varje dag. Finns varianter på apoteket. Men det gäller att komma ihåg vilket jag inte alltid gör.
Tror inte det blir så lätt att bli morgonpigg.
Men ett bra tips är att se till att man har en jättekul och intressant dag att vakna till. 🙂
Och en bra säng är ju en fördel.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har för mig att de forskat på det där och kommit fram till att det inte går att göra om sig i grunden. Det jag läste om var i Danmark. De hade kommit fram till att det finns två sorter; A- och B-människor. Det fanns t o m en förening som ville att arbetstider skulle anpassas till när man är som piggast. Det skulle även arbetsgivarna vinna på, menade de.
Tyvärr finns det en sorts kulturell fördom om att man är flitigare och bättre om man kommer igång jättetidigt. När morgonmänniskorna börjar tappa fart kommer såna som jag igång. Vid 21-tiden på kvällen är jag som mest kreativ.
Jag har jobbat på ställen där man börjat riktigt tidigt och ibland har jag haft lång resa. Då har jag fått gå upp i svinottan, men kunnat kompensera med en eftermiddagslur när jag kommit hem. Det där funkar inte så bra när man har barn. Det går ju inte att lägga sig och sova lagom till att middagen ska lagas.
Bli trött "i tid" kan jag inte. Svackan kommer för tidigt. Minns att jag kunde somna i soffan när jag och sonen såg på Bollibompa när han var i den åldern.
Även om jag går upp tidigt är jag pigg på kvällen. Har aldrig varit pigg en enda morgon som jag minns. Är helt slutkörd på morgonen. Som bedövad. Och det blir bara värre med åren. ..
#13 Det är samma för mig, jag är lika seg på morgonen oavsett om jag sovit 4 timmar eller 9. Jag har jobbat natt i flera år och då var det ju "morgon" på eftermiddagen, lika svårt att vakna ändå. Men inga större problem att vara vaken på kvällar och nätter.
Nu har jag (och maken) accepterat att jag vill vara ifred och det får gärna vara tyst tills jag fått i mig kaffet.
Men jag snozar aldrig utan går upp när klockan ringer oavsett om jag börjar jobba 04:00 eller 07:00.
Maken halvsover i soffan på kvällarna och studsar upp av sig själv, hur pigg som helst, långt innan min klocka ringer vid 05:00. Men han har nog aldrig varit vaken en hel kväll :)
Zabelle
När man väl tagit sig ur sängen kan frisk luft göra skillnad. Jag mornar mig på balkongen, med en rejäl kopp kaffe. Det funkar hyfsat - utom i snöstorm.😉
Jag har länge undrat om det är skillnad på kvinnor och män när det gäller den där förmågan att kunna somna var som helst, när som helst.
Min sambo kan somna i soffan, i en fåtölj, t o m på mjuka mattan framför TV:n och givetvis i sängen på väldigt kort tid. Redan som mycket ung började jag undra, för pojkvän, killkompisar och min pappa hade samma förmåga att somna fort i princip var som helst. Däremot har jag sällan stött på tjejer/kvinnor som lika lätt slocknar.
Är det skillnad eller har jag bara känt ovanligt lättnannade män?
#15 Jag är en av dem, min mormor med. Hade kvinnligt kön senast jag kikade. ;-) Min far kan somna HUR som helst, och då menar jag inte liggande, halvsittande som mig o mormor. :)
Jag har alltid haft svårt att somna sen jag var liten. Det har faktiskt blivit något bättre. Tidigare kunde det ta upp till 1,5 timme. ..
#17 och det fast jag gått upp kl 05.30
Jag har alltid varit en nattuggla (har inte gått och lagt mig än) så nu kan jag ju säga att jag är morgonpigg!😉
När jag var liten vägrade jag att sova på kvällen/natten, min mormor, moster och mamma sjöng sig hesa för att få mig att sova som alla andra småbarn när man skulle sova!
De köpte den skivan jag ville lyssna på och spelade sönder den, de köpte en ny och spelade sönder den också!!!
Jag sa bara " en gång till"!!!😂
Till slut fick doktorn skriva ut lugnande till mig för att jag skulle sova, så jag fick en hutt Lergigan till kvällen i många år!🤦♂️
Att gå i skola eller arbeta efter 3-4 timmars sömn är inget jag rekommenderar men det var så det var för mig!🤦♂️
Jag är väldigt glad att jag numera är förtidspensionär!😇😎
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Är en typisk "morgon människa", precis som ni övriga kan jag slockna på kvällen i soffan. Min fru är notoriskt sömnig på morgonen vill gå upp sent.
Dom sista 10 åren i mitt arbetsliv var det en tillgång i mitt arbete. Jag hade en kollega, vi hade ansvar för olika fastigheter och maskin utrustning ansvars mässigt uppdelat på var och en. Han var OTROLIGT morgon trött. Var som en zombi på morgonen, tänkte inte klart, glömde papper och vad han skulle göra.
Jag tog hand om bägges jobb på morgonen. Fram mot 9-10 tiden "drällde" han in. Då hade jag kaffe och frallor klara till honom. När kl. närmade sig 14-15 på dagen, började jag bli seg! Då tog han över bägges jobb. Jag tog det lite lungnare.
Vår chef lät oss hållas. Jobbet löpte ju bra, vi visste ju precis vad som båda hade att göra och ansvara för. Hantverkare och underställd personal kunde ju fråga vem som helst av oss. Fick inte svaret " det är inte mitt bord" !
Slutsats = Det är bra med Morgon och Kvälls mäniskor bara man har förståelse för varandra.
#20 Det låter som du har haft både en bra chef och en kollega som du fungerade bra ihop med. Härligt med kreativa lösningar :)
Zabelle

Kollegan ja, vi hade mycket bra saker ihop, trots 20 års åldersskillnad.
Vår chef var nog "bara" smart och såg hur lätt det blev för honom.
Kollegan och jag var bra på olika områden, han på bygg och hus. Jag på maskinutrustning som ventilation och ånga och renings -anläggningar. Vi hjälpte ju var andra.
När jag fick hjärtinfrakt, med bypassoperation så gjorde min kollega allt för att jag skulle komma tillbaka i arbetet. O. vad det kändes bra.
# 22 Smarta chefer växer inte på träd! En sån önskar jag mig…
Bara tanken på att någon vill att man ska bli frisk och att man är saknad måste ju göra att läkningsprocessen går snabbare. Förstår att det kändes gott!
Zabelle
Hur ska jag då. ..
Kunna bli mer morgonpigg? ? Någon som har förslag?
Ändra kosten till att äta mestadels eller helt vegetariskt (fet mat, skräpmat och sötsaker m.m. kan ge en form av "bakfylla" som bl.a. kan gör oss morgontrött) (Hänger ihop med punkt 2 och 3);
Det kan vara ett avgiftningssymptom. När kroppen inte fått mat på ett tag börjar den med avgiftning och reparation, då kan avgiftningssymptom uppträda tills man avgiftat sig klart eller tills man äter mat och därmed avbryter avgiftningen. I så fall kan man lösa det genom att bara äta gröna blad, vanliga grönsaker och frukt, linfrön/linfröolja och en mindre mängd linser/bönor. Efter mellan 1-8 veckor är man ren och mår bra.
Det kan bero på abstinens från kaffe, nikotin eller socker, då behöver man en dos av sin drog för att bli normal/pigg/snäll. Lösningen är i så fall att sluta med den drog man nu är beroende av, eller få i sig drogen så snabbt som möjligt när man vaknat.
Sluta med eventuella sömnmediciner;
Sov med persienner öppna;
*
Jag äter sällan sötsaker och annan skräpmat. Dricker numera sällan kaffe efter kl 13. Hat mycket svårt att sova när det är ljust utan drar ner rullgardin. Inte bra, alltså. .. ??
Äter mycket grönsaker och frukt