Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 439 ggr
Cristine
0

Den som spar...

den har.

Själv har jag inget att spara av.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Inte så mycket att kunna spara här heller :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Vi gör inte åt/av med så mycket pengar så vi brukar kunna spara.

Så har det däremot inte alltid varit utan vi har haft tuffa perioder med arbetslöshet, studier, hemma med barn osv.

/Maria

Cristine
0

Ja för mej har det varit tvärtom..jag har haft i överflöd och nu har jag det snålt.🙂

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Jo jag sparar varje månad.. Skönt känns tryggt att spara lite till sådant som man kan behöva senare

Intehärutandär
0

Går alltid jämt upp här, så inget sparande.

flisan708
0

Dålig på att spara men det händer. En buffert är alltid bra för ibland rullar pengarna som exempelvis om något blir fel på bilen.

penke
0

den som spar
 han har,
  ..sitt roliga kvar när han dör.. 😇

jag försöker spara det jag kan
 som buffert, och till pensions-tillskott
 inte bara på hög, mer också.. att inte har "onödiga" utgifter …

penke

Anders 50
0

#3 Då har du ju haft ditt roliga. Man ska spara lite av överflödet!

Själv hade jag möjlighet att spara så mycket för min ålderdom att jag till och med kunde sluta jobba vid 60. Men det var pengar som jag fick slita för, och inga arv eller annat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Afturelding
0

Jag har fått mitt ekonomiska tänkande från morfar, så här sparas det så mycket det går. Under hösten har vi haft 15.000 att leva på, två personer och två katter med en hyra på 4300. Men vi har sparat 3000-4000 varje månad.  Nu när min man fått jobb så kommer vi ha 19.000, och vi planerar att börja spara till hus vid sidan av sparandet till buffert och resor 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fotokrafs
0

Vi öronmärker pengar varje månad
pengar som ska gå till räkningar, semester, välgörenhet.
Har vi sen plus utöver det öronmärkta när nästa lön ska komma
så går de slantarna till buffert.

Buffert är bra att ha speciellt nu när vi behövde köpa lägenhet i Gbg-trakten.
Vi har för dålig inkomst för att få någo större lån

zabelle
1

Jag tänker försöka göra som Anders (#8) gå i pension tidigare, så jag spar så mycket jag kan. Det är pengar jag har kämpat ihop själv, men jag har inga dyra hobbies eller nöjen och då blir de en slant över :)

Zabelle   

Anders 50
0

#11 Och så blir nån annan glad som får ditt jobb! 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

citytjejen
1

Jag brukar spara 4-5000 i månaden, alltid bra att ha en liten reserv.

/Christina

Fridaaaa
0

#13 Önskar att jag hade möjlighet till det, hade varit superbra, men får väl vänta :/

citytjejen
0

#14 Ja, men den tiden kommer! Vi är två också, och då blir det ju ofta så att man har lite mer pengar att röra sig med.

/Christina

Fridaaaa
0

#15 Ja vi är två med, så blir inte så mycket som student och arbetssökande 😕 2 år till på studierna så får man väl se sen

[Mustangcab]
0

Min man och jag har fyllt 60 bägge två så vi sparar till ålderdomen.

tlover
1

Vi har inte alltid över för att spara (min man springvickar, ag har aktivitetsersättning) men när vi har det så sparar vi. Däremot har vi en buffert att ta av om det behövs. Vi kan köpa dyra saker av saker som kan spara in det senare, om man kan gå längre i dyrare skor kanske dom inte är dyrare etc, det är ju på ett sätt nästan också att spara.

l'm back

Tarotstollan
0

Inget sparande här. Efter betalat av vissa skulder, så har det äntligen börjat gå runt men inte med några större summor. I förra veckan gick min tv sönder och då var jag tvungen att köpa en ny på avbetalning, så nu gäller det att betala så mycket det bara går varje månad.
Om ca 10 år är det dags för "riktig" pension och då sjunker ju inkomsterna åter igen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fotokrafs
0

Ju mer pengar man har desto mer gör man av med🤪
Vi är två som tillsammans får in typ 16000 i månaden.
Och det är ju inga problem, men klart hoppas att få bättre inkomst
för tänk vad man skulle kunna spara med dubbla inkomsten…👍

Caroline L
0

Jag har inte haft någon chans att spara än men i framtiden hoppas jag på att kunna spara en del

[peter54]
0

Jag sparar inget för egen del annat än det konto jag har för framtida tunga utgifter, som till exempel tre styck frikortsbelopp för sjukresor, medicin och vård. Annat, som bilskatt, tandläkare och diverse andra årligen återkommande utgifter ska också täckas in där. Däremot sparar jag åt barnen varje månad.

Frugan som har 7-8 gånger högre inkomst än vad jag har, sparar till pension, hus-och-hem-buffert, barnen, semester med mera.

Att pensionsspara är ingen större mening för min del eftersom jag redan varit sjukpensionär i 25 år och kommer att fortsätta vara det så länge jag lever.