Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 898 ggr
aggeelin
1

Är du klar över...

Nyårsmenyn?

Sånt är roligt att planera tycker jag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
1

Det är väldigt roligt att planera nyårsmenyn! 

Här blir det minihamburgare på hemmald högrev med bacon och gruyereost, och coleslaw till förrätt (förrätten äts dock någon gång under eftermiddagen redan)

Till varmrätt stekt oxfilé och därtill en "potatisbuffé" bestående av hemlagade klyftpotatisar, potatisgratäng med chevre, och förtryckta potatisar som vi kallar det, samt hemlagad bearnaisesås.

Och till dessert blir det hemlagad Dumle-panacotta.

Och så diverse goda viner till!

Ser mycket fram emot denna måltid, det är min man och en av middagsgästerna som står för tillagningen. Dock gör jag coleslawen😃

/Christina

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

Hemma hos oss blir det varken nyårsmiddag eller raketer, vi har inte råd! 😕

Anders 50
1

Ja!  Och den krävde ingen större tankemöda. Blir ingen större lyx.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
1

Njae, vi firar inte nyår mer än voul eu went som barnet älskar och bara får på nyår. Och lite alkoholfri cider. Karln pratar om tre-rätters. Det är något nytt för oss.

[peter54]
1

Vi har vänner här över nyår och då delar vi upp menyn så att några står för förrätten, några för huvudrätten och några för efterrätten. Vi har huvudrätten i år, det blir fläskfilé och potatisgratäng.

Maria
1

Vi har ju i alla år alltid firat med min bror och svägerska men de befinner sig i Spanien numera så det blir bara jag och min man hemma.

Jag saknar vår tradition att alltid åka till stan, handla maten i Saluhallen och ta en öl på anrika 7:ans ölhall och sedan åka hem och laga mat tillsammans.

/Maria

Tarotstollan
1

Själv är jag bortbjuden och det brukar alltid finnas något jag kan äta. Är väldigt kräsen med mat så det är inte mycket av "finmat" som jag gillar.

Hade jag varit hemma ensam hade jag fixat till en potatisgratäng och till det prinskorvar, köttbullar och kanske rödkål. Till det Herrljunga cider och kanske något glas vin efter behag!😉
Det blir nog så att jag fixar det till Nyårsdagen istället!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

Vi lagar mat med två kompisar och har lusläst en massa recept. Och sen har jag snokat runt i affären och handlat. Det blir:

Medelhavsexplosion med räkor, granatäpple, lime och chili som förrätt,

Fläskfilé med oliver och dijonsenap, serverad med baconfylld bakpotatis och Björnbärspaj med kokos och turkisk yoghurt till efterrätt.

Det ska bli roligt att laga mat tillsammans!!

Cristine
1

Jag kom inte ens ihåg att det är Nyårsafton idag, så när dottern åkte och handlade blev det till kåldormar.det har jag inte ätit på flera år och nu blev jag sugen

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tarotstollan
0

Låter gott, Christine. Hade jag haft det hemma hade jag kunnat äta det i övermorgon istället!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Afturelding
0

Ja det blir bara vi två så det blir en ganska enkel middag 🙂 Vitlökssauterade champinjoner, klyftpotatis och filéer och så glass till efterrätt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Karmatarerskanise
1

Vi åt hummertoast som förrätt Lammfile, potatisgratäng och rödvinssås till huvudrätt Tiramisu till efterrätt 11 filé av vad?

aggeelin
0

Vår mat blev mycket lyckad!

Afturelding
0

#12 Quorn! Jag är så van att bara nämna det som "filé", "färs" osv eftersom att det inte finns så många alternativ 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

14 hehe :)