Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1222 ggr
zabelle
0

Slutsnackat i mobilen

I helgen börjar den nya luddiga lagen gälla ang mobilprat i bilen.

http://www.expressen.se/motor/i-helgen-ar-det-slutsnackat-i-mobilen-nar-du-kor-bil/

Zabelle   

Maria
1

Hur svårt kan det vara att skapa en lag om förbud.

Antingen får man eller så får man inte.

/Maria

aggeelin
0

Att hålla i telefonen och prata/mess/surfa är tydligt förbjudet för mig.

Jag pratar i sladd. Det går utmärkt. Och jag tycker att det är ok. Annars måste samtal med passagerare förbjudas. För mig kan det vara mycket bra att få prata i mobilen (händer mycket sällan) och det är om jag är på hemväg sent och känner att jag är trött. Det hjälper mig med koncentrationen så att jag håller mig vaken!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

VildaVittra
5

Underbart! Så många år man varit livrädd som fotgängare och cyklist.

#2 Ska man köra bil om man är så trött att man måste ha stöd för att hålla sig vaken?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aggeelin
0

#2 nJA,SÅ TRÖTT är jag nog egentligen inte men någon gång (läs två på fem år) har jag pratat med min brors sambo när jag kört långt. Det är nog samma effekt som att ha någon bredvid i bilen, så är det för mig - ensam blir mer trött.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

flisan708
0

Tror att folk kommer strunta i denna lag. Sen verkar den luddig. Pratar sällan när jag kör men gör jag det blir det via högtalare eller handsfree. Messar gör jag inte. För mig är mobilen en trygghet när jag är ute och kör. Ska bli intressant med denna lag för jag känner många som alltid pratar när de kör för att det är den enda tid de har.

[Sisa]
0

Finns andra ställen än i bilen Ni skulle vilja ha förbud ?      🤔

VildaVittra
3

#6 Under arbetstid när det inte rör arbetet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
0

Tycker det är konstigt att vi ligger så efter i detta. Då jag var till Sicilien 2001 så var det förbjudet där. Headset minns jag inte om det var okej med.

Anders 50
0

Nu är det ju ingen lag, så det lär väl bli som vanligt….

Funderar lite på datorerna i bilarna. I skogsmaskinerna på jobbet är det förbjudet att använda eller ha på mobiler. Där får bara användas den telefonen som är fast monterad. Risk finns att vanliga mobilöer och allt vad de nu heter stör datorerna med olycksrisk som följd.

Nu är ju det mesta styrt av datorer i bilarna också, så man funderar på varför det inte nämns något om detta.

I min Volvo finns en fast telefon som original.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zabelle
5

En vän och hennes lille son blev påkörda av en bilist som kollade kartan. Han kom upp på trottoaren…
Både min vän och hennes son miste livet.

Det borde vara lag med förbud att pyssla med annat när man kör bil.

Zabelle   

VildaVittra
2

#10 Det borde finnas en spärr som gör att man inte kan knappa på gps-en när motorn är igång. Som ett alkolås.

zabelle
1

#11 Ja det hade varit bra!

Zabelle   

Maria
1

#10 Så fruktansvärt.

/Maria

[Sisa]
1

# 10   Hemskt!

flisan708
1

#10 Gud så fruktansvärt!!!

snigelpiga
4

Människor borde ha vett i huvud att tänka, vad man kan göra och inte kan göra, och alltihop även utan regler och lagar i samhällen.
(Min åsikt). 

#10 😕

flisan708
0

Detta kanske kan vara något för oss alla som någon gång pratar i mobilen i bilen. Finns många varianter med varierande pris. 

Valde den billigaste då jag sällan pratar i bilen men känner att jag vill ha tryggheten att kunna göra det utan att vara olaglig. Pris med frakt 248 kronor. Beställt från www.fyndiq.se

Parrot minikit bluetooth handsfree

zabelle
0

#17 vettig pryl!!

Nu hittade jag den också, bra julklappstips!!

Zabelle   

flisan708
0

#18 Visst är det! Verkar inte alls dum eller krånglig.

zabelle
0

#19 Nu har jag köpt 3 st liknande inne på Kjell & Co!
De var nersatta till 199:-  så det belv en till mig, en till sonen och en till svärdottern. 😃 👍

(o jag kunde plötsligt göra smileysar igen )

Zabelle   

Mooniq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

www.kala.se har oxå bra bluetooth- moj som man fäster på solskyddet, superbra ljud, jag har en i bilen och är jättenöjd.. Dock så pratar jag sällan/aldrig i mobilen när jag kör. stänger gärna av mobilen tills jag har parkerat o sen ringer jag upp om någon hört av sig..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

flisan708
0

#20 väntar på att min ska komma. Kul du hittade på Kjell & company. :-)

Jessicahagstrom94
0

Prata i mobilen när man kör är något jag inte förstår, varför ska man? 

Man kan stanna om man absolut vill ringa upp någon eller råkar missa ett samtal och vill ringa upp.

chik
1

För mig så är det obegripligt att det måste till en lag. Sitter man bakomratten så kör man. Mobilelen kollar man på när man står still.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara jag som har mobilen "i bilen" ? ?

Väldigt behändigt.

zabelle
0

#25 Vi har det också i den ena bilen, men inte i min lilla Colt.

Zabelle   

Anders 50
0

#26 Visst är det bra? Och alltid bra mottagning.

fotokrafs
0

#25 Har bara knappen på ratten, inte funktionen.

fotokrafs
0

#25 Har bara knappen på ratten, inte funktionen.

Anders 50
0

#25 Kollat instruktionsboken till bilen?

Du kanske behöver aktivera Bluetooth-funktionen på din mobil  eller ett extra simkort i bilen?