Vad har du planerat ...
för Halloween?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ingenting. "Firar" inte det. Är bara ett amerikanskt påhitt för att sälja mer 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Halloween är irländskt. De irländska emigranterna tog med seden till USA under migrationen på 1800-talet. Seden är influerad av den gaeliska högtiden Samhain, då man firade sommarens slut och början på vintern. Man trodde att gränsen mellan vår värld och de dödas värld var som tunnast den här dagen, och därför handlar halloween idag om just döden.
Allhelgonadagen är också influerad av Samhain, men där har man tagit en annan vändning. Någonstans på vägen ändrades datumet från den 31a oktober till 1a november också.
Så, nog för att det är ett PR-trick för att sälja oss saker i modern tid, men något amerikanskt påhitt är det inte 🙂
Åter till frågan. Jag tycker om att fira hedniska högtider, eftersom att jag är intresserad av förkristna religioner. Jag firar både vinter-, vår-, sommar- och höstsolstånden, och b.la samhain. Det finns ingen religiös övertygelse i firandet, utan jag tycker bara att det är roligt.
Under samhain ska man ta in det sista som växer ute i hemmet (=skördetidens slut), så jag ska försöka hitta några blommor ute. Men sen ska vi nog bara äta en god middag och titta på film.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#2 Ok, för jag har fått den infon både via tv och internet. Konstigt.
Aja, då vet jag det,men är ingen högtid för mig så 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Visst är det halloween i månadsskiftet oktober/november? Vi firar inte det på något sätt, men en rolig sak som händer på lördagen den helgen är att vi är ett gäng som ska iväg och se Elliott Murphy.
/Christina
Nej, vi firar bara alla helgons dag på helgen.
Har aldrig firat Halloween och kommer nog inte att göra det heller.
Däremot brukar vi tända ljus på anhörigas och vänner gravar vid Alla helgondagen.
/Maria
Har aldrig firat Halloween..*
och har inget planerat för denna heller
*eller jo kanske en gång i högstadiet🤔
Inget!
>Här firar vi inte heller.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
🙂Vet inte riktigt när den är men grannbarnen kommer säkert så vi måste köpa in godis förstår jag. Vi firar inte heller på något vis allahelgons dag men det är fint med alla ljus.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi firar inte, men brukar alltid besöka våra föräldrars gravar och tända ljus.
Det är väldigt vackert på kyrkogårdarna just den kvällen med alla ljus som brinner.
Zabelle
Absolut inget! Vet inte när det är heller!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Själv skulle jag hata att inte göra något på Halloween, då vill jag klä ut mig och ha roligt. :)
Vi är ett gäng som ska vara hos min pappa, utklädda och ha roligt.
Ingen tind. För hade vi kalas.För jag gillar just det att desto vidrigare man ser ut desto bättre..
O Jag har ju lite Halloween redan häxor o spindelnät ( Bra för dammet)
Men nu har man inte ork..Men jag tycker det är roligt..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Barnen tyckte det var kul när de var små. Påtryckningar från skola och dagis. Nu är Halloween firandet nerlagt helt och hållet.
vi firar inte Alla Helgonahelgen heller men vi brukar ägna en tanke åt de som inte är med oss längre.
>>>Malum domesticum<<<
Vi ska fira vår dotter då..hon fyller 25! ❤️