Minnen och ålder
Jag minns när jag var liten hur folk var gamla när de var 50 +och gick med käpp, har flera foton där de ser äldre ut än vad de var. Det var inten så många som blev över 80 då men nu är det vanlig, mina föräldrar var 95 och 98 när de dog
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tror att alla yngre tycker att folk som är äldre är gamla. Förr tyckte jag att de som var över 70 var uråldriga. Nu när min mamma är över 70 så tycker jag att 70 inte är någon ålder.
Livslängden har ökat och fortsätter att öka. Mycket tack vara medicinska framsteg i kombination med bättre tillgång på varierad kost. Sedan tror jag (personligen) att det även har att göra med vår inställning till ålderdomen. förr var det mer så att när man blev gammal skulle amn vara just gammal. Man hade arbetat hårt och när man inte kunde arbeta mera så var man nästan förbrukad och man såg kanske inte så ljust på sin framtid. Idag så ser många fram emot att bli äldre, mot pensionen, när man kan unna sig att göra allt roligt som man inte har haft tid med. Man pysslar med sin hobby, åker på resor och annat och man har liksom inte tid att bli gammal.
jag tror kroppsarbetet tog sin rätt också förr. Jobben var ofta tunga och inte ergonmiska. Vad jag förstår hade i princip alla lite krämpor pga det och värk gör ju så att man åldras i förtid också.
Jag är tex 26 och har börjat få grått hår, jag och min man tror att det är pga värken (ingen annan i min släkt har fått grått hår så tidigt, vi brukar se väldigt ung ut snarare)
l'm back