Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 326 ggr
flisan708
1

Första hjälpen

Kan du första hjälpen? Har du fått använda det någon gång? Vågar du gå fram och hjälpa en okänd människa? Idag fick jag nytta av det när jag var och handlade på Lidl. En gammal dag ramlade ihop i kön, själv hade jag handlat klart och skulle gå ut. Det tog en stund innan jag fick kontakt med henne, men hon andades och hade puls. En butikspersonal ringde efter ambulans. Precis innan ambulansen kom fick jag kontant med henne och hon återfick medvetandet, började kräkas. Det jag tänkte på i efterhand gjorde mig förbannad. Ingen vågade gå fram till henne utom jag som handlade instinktivt. När jag väl var i gång och hjälpte kvinnan kommer folk fram och glor. Släpper fram små barn för att titta, det tyckte jag var illa. Vad kvinnan drabbats av vet jag inte, kanske ett blodtrycksfall men hon var borta rätt länge så jag tvivlar på det. Frågade ut kvinnan om sjukdomar och hon hade inga som kunde gjort det. Svaret lär jag aldrig få veta. Glad att jag agerade och fick liv i henne igen.

stina63
1

Flisan så bra att du var där, Stor kram får du för att du gick fram. De stärker en extra,

Jag tror att många är väldigt osäkera och rädda vet inte hur man ska göra. Jag har själv gått på ett antar gånge, Men har inte behövt använda de. Men man vet aldrig för de kan hända

Jag vet inte men de borde vara obligatoriskt att lära sig på alla arbesplater och även för skolungdomar,

Stor kram Till dej för du agerade snabbt.🌺

Anders 50
1

Bra gjort flisan!

När jag jobbade så hade vi HLR och första hjälpen-utbildning varje år. HLR har jag inte behövt göra, de skadade jag tagit hand om och lagt första förband på har varit vid medvetande.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bybo
0

🌺🏆🌺

Cristine
1

Tummen upp flisan tur att sådana som du finns. jag tycker att för det mesta är folk här handlingsförlamade.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Bra gjort av dig Flisan.❤️

En het sommardag så kom en kille i 20-årsåldern vid spårvagnshållplatsen och helt plötsligt segnade han ner på knä för att sedan falla framåt. Jag rusade fram och fick honom åt sidan och till bänken i kuren. Trots att jag fick ner hans huvud mellan hans knä så svimmade han av. Jag ringde ambulans. Killen var alldeles kallsvettig men vaknade till när han låg ner.

Två äldre damer stod nyfiket bredvid och konstaterade att det förmodligen var en knarkare😡

Jag träffade honom någon vecka senare för det visade sig att vi bodde i samma hus. Han hade varit totalt urvätskad och bakfull efter en tuff helg så han hade fått stanna kvar med dropp ett dygn på sjukhuset.

HLR har jag lyckligtvis sluppit att göra.

/Maria