Tack alla bilägare..
..för att ni kör omkring o skapar växthuseffekt,
jag bara ryser när jag tänker på hur kallt det skulle vara annars..
det är med lite ironi,för jag tycker vintrarna blir bara kallare o kallare
minns tillbaka alla milda vintrar o Varma sommrar på 90-talet..
fattar inte naturen att vi betalar en massa miljöskatter till anders borg ?
..och att vi skulle lägga ned all kärnkraft till 2010
glöm inte mössan idag :)
penke
Haha! Hade en liknande tanke imorse! Ruggit värre!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Dock måste jag köra bil mycket, då det går ej så bra med bussar här, så har inte mycket till val. Hade det gått bättre med bussar hade jag såklart tagit det men fungerar tyvärr inte med skolans tider många gånger :/ Och har 3 mil dit, så kan ej cykla eller gå :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 0 Tack penke..det var en bra tanke! 👍
..visste väl att jag kunde vara stolt över er :)
penke
Penke. Här sitter en som inte kör så mycket bil Nu..😊
Men måste varit lite min hjälp på 90talet. För då körde jag himla mycket bil.👍.
Jo!! Det där med straffskatt på flyg o bilar o allt med miljön i form av pengar.. Hur blir miljön bättre av det?????
Lite intressant när människa sitter o pratar om skatt hit o bil fritt här o där o alla skall bo i städerna..
Sen åker på semester till Thailand..Hur ser en sådan liten Människa ut i huvudet?? Det lurar jag på.
O att man gödslar tomater o salade med koloxid, som ban sprutar ut. Får en mer snabb växande grönsak..
Mycket som jag inte förstår.😮.. 🥳
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tycker inte man ska ha straffskatt för bil.
För att vi som t.ex bor på landet behöver ha bil och har i regel hög bensinkostnad redan. Då kommer förmodligen fler flytta till stan = färre på landet = inget bra.
När jag bodde i Vagnhärad var bil billigast att ha när man skulle ta sig någonvart.
Nu bor jag åter i min hemstad Södertälje och bil är det sista som jag ska inhandla så länge jag bor här 🙂 Man klarar sig fint att promenera eller ta bussen. Sen har jag skaffat hund och tillägnat hela mitt liv åt hundlivet i stort sett så att åka iväg och luncha och sånt är inte mitt intresse längre, bjuder hellre hem vänner på besök för lunch/fika 🙂
#7 Önskar att jag hade så nära :) Vi har minst 1 mil till närmaste affär :/ och 1,3 mil till närmaste fik :/
#8 Ibland behöver man bil för att kunna leva normalt liv 🙂
I Vagnhärad var bil nödvändigt helt enkelt.. vi var två också så kostnaden var billig och vi hade en bil som drog lite.. 600kr för en heltank så 300kr betalade jag. Sedan andra vätskor och så som inte förbrukas lika mycket som bensin men i slutändan billigare än bussen som kostar över 100kr t/r till Södertälje liksom.
Har man möjlighet att strunta i bilen så tycker jag att man ska det. Men behöver man en bil så gör man det helt enkelt 🙂
#9 Ja tyvärr är det så, speciellt oftast när man bor ute på landet :)
Ja det håller jag med om! Kan man skippa den, är det ju det bästa :D
#10 🙂
..jaahaa,det var du chik,som var min sommar-fe på 90-talet 😎
tack för alla ☀️och 🌊-bad *ler*
miljöskatter är bara hyckleri !är det skadligt är det bara att totalförbjuda!
o klagar man mot de skatterna ..vill man förstöra naturen !
politikerna vill bara ha in alla pengar o kunna styra över dem,
begränsa våran valfrihet,att både bo där vi trivs o vårda vår närmiljö
minns ni förre Center-ledaren som hånade .."bilägare"
tills det stod i pressen att han åkte taxi i flera tusen mil per år,
för just skattepengar..
buss o tåg är ofta bra där de finns,och när de är anpassade till människor liv o skol/arbetstider,men de är dyra att åka med
just för politikerna vill ha in alla skatte..miljö-avgifter via bilarna(?)
vill de inte att vi ska åka ..miljövänligt ?
är man bara två i en bil blir det snabbt billigare,även om det är en ganska ny bil o man räknar in HELA mil-kostnaden(skatt/försäkring/avskrivningmm)
så var tar egentligen alla miljöarrgument vägen
det är väl oxå bra för miljö, och människor om inte alla bor o betalar extra för att trängas i östra svealand!
opps,nu rann det iväg lite .. :- )
penke
jupp,#stina63
om jag hade bott o jobbat i större stad så,
hade jag också cyklat,och hyrt bil om jag skulle längre
någongång
nu ..måste jag ha bil
penke
lite svårare om man bor utkanten av stan, Dåligt med förbindelse beroende var man bor.
Här i malmö har lokala malmöbussarna försämrat enomt, Dragit in på turer och linjer och ändrat på bussar ha sig
Sen vill dom att man ska åka mer buss, Men de går inte alltid, inte äns i Malmö som är sveriges tredje största stad
Nu måste man ha ett kort som man laddar på med kontanter. De är inte överallt som dom laddar på. Vissa affärer säljer färdigladdade kort,
Går inte att betala kontant mer pga rån. De är synd om turister som kommer till malmö, För dom får inte åka buss om dom inte har jojokort. De minsta är 200 kronor att ladda för
Därför cyklar jag i malmö. Åker sällan buss. De är inte så konstigt att folk kör bil mer nu än innan.
Penke. Precis så tänker jag med… vart tar pengarna vägen som betalas i form av Miljöskatt?
O blir miljön bättre av dessa pengar..
Fattar inget.. o i stan vill jag då inte bo..Nä'
Lena.P är jag i verkliga livet.
Är det inte bilarnas utsläpp så är det kornas utsläpp eller så är det skogsavverkningarna eller så är det industriutsläpp, kolkraft, kärnkraft ja f-n vet allt…och snart är det Earth Hour också…😴
Nä..tillbaks till stenåldern, ut till grottan i berget, på med pälsen och överlev med flintyxan och eldens hjälp.
Och så kan man ju klubba ner en kvinna och släpa hem! (som man ser att de gjorde i skämtteckningarna) 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Om det ska införas straffskatt så är det väl i så fall kommunen som ska beläggas med den eftersom allmänna transporter bara fungerar bra i städer och förorter. På landet går de högst sporadiskt och dessutom långt bort från folks hem.
Om jag inte hade bil skulle jag inte kunna komma någonstans över huvud taget annat än sjukresorna till dialysen. Miljöpartiet i all ära, man kunde ju tycka att de skulle måna om alla dem som bor på landet i själva den naturliga miljön, men icke. De jobbar lika hårt på att strypa livsnerven för folk som bor på landet som alla andra partier gör utom möjligen centern.
Man kan ju inte rösta på centern utan att få med en massa annan skit som jag absolut inte vill ha - en regering som snart har monterat ner hela välfärdssystemet.
#18 Till mitt jobb tar det 15-20 minuter med bil och med bussar så tar det över timman vissa dagar. Då räknar jag med väntetiden vid byte.
/Maria
vi har de politiker vi förtjänar..*sucka*
å betalt kan de ta
iofs tror jag flera av dem fattar o ser,samma verklighet som människorna
..det gör dem fogligare ,så de är rädda att bli utsparkade från köttgrytorna om de tänker själva,istället för sveavägen/täby
lite som chik är inne på oxå,kan man se att pengarna går till något vettigt behöver de inte skylla på,för miljön skull..när inte vård/skola/omsorgs-argumentet håller..
alla vill ju väl med miljön,det finns nog bättre sätt än att betala, för att skita ned den !
politiker kan vara goda miljövänner genom att åka tåg o buss,
de slipper att betala för det,det gör inte vi andra
jag skulle åka mer buss/tåg om det var prisvärt o praktiskt
till stenåldern..det kanske räcker?
i mina trakter hade de i början på 1700-talet problem med växthuseffekten,speciellt åren 00 till 1703 var det knappt någon snö,isar varken bar eller brast,blött o klafsigt i markerna,hur grusvägarna såg ut kan man nog gissa
se där ett bevis,för all bilkörning på 1690-talet..
så 1000;an heller de betalade några miljöskatter då
(lokaltidningen hade en artikel om gamla tider häromåret,den skrev dock inget om ev. biltrafik,det är min reflektion)
..såå,jag startade tråden med en vårlängtan o mutter om hycklande miljöskatter för att förhindra varmvintrar …,
våren kunde jag få en aning om under em,,städade växthuset.. :)
penke
Visst är det märkligt att vintrarna blir kallare i den globala uppvärmningen 🤔
#21 Men det är ju inte så många år sedan de flesta experter var eniga om att det var en istid på gång! 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
…men,hum..eeh,typ..enligt de vetenskaparna är det ett tydligt exempel på uppvärmningen..att det blir kalla vintrar,ibland ..🤔
för några hundra år sedan var det ..guds starff för vi varit olydiga
nu är det ..naturens hämd för vi syndat med för mycket bilkörning
då var lösningen,mer böner o bot
nu,mer (soya-bönor säger några :- ) ) o miljöskatt
det har varit många ..små istider,liksom värmeperioder ,bara senaste mileniumet,oavsett bilar,böner eller miljöskatter
det går att fördjupa sig mycket o lååångt,om människans påverkan
elr om det bara är vår fåfänga,våra "nåstick" som utplånas gasnka snabbt
..tänker bla. på alla stora städer i sydamerika,som djungeln slukade på några tiotals år
nog där
man ska ha respekt o vårda naturen,vår miljö,det klara jag av utan piska o tyglar från överheten.
penke