Kvällar och nätter
Visst är det skönt, att dagarna är längre och ljusare..kanske vi stannar kvar utomhus lite längre nu, än på vintern ?
Är Du rädd för att gå själv ute på kvällar och nätter ? 🌛
Jätte skönt att det börjar bli just ute. Inte bara för att man blir piggare och gladare, jag slipper springa från huset till bilen varje dag jag ska till jobbet eller kommit hem, just för att jag är mörkrädd :-P Nu ser vi fram emot ljusa tider! :-D det är till och med hyffsat ljust när jag åker hemifrån på morgonen.
Jag går ej ut själv när det är mörkt ute. Inte ens enbart med hunden, om det inte max är till kaninboden och tillbaka :)
Dock har jag problem att sova på morgonen, när det är ljust tidigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är inte speciellt rädd när jag går ut faktiskt, och det är bra. Jag tar ju inga onödiga risker dock. Jag går oftast inte ut själv när det är mörkt, och så dricker jag ju inte heller. En av min sambos vänner som bodde två portar ifrån oss blev förföljd från krogen och misshandlad utanför sin port. Så man ska definitivt inte gå ut själv påverkad här (det har hänt flera liknande saker, men inte mot folk vi känner).
Min bror har även blivit erbjuden droger när han hälsat på oss.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Bor och är född/uppväxt här ute i skogen långt från gatljus så det vore väl ett elände om jag inte vågade gå ut när det är mörkt?
Men man går ju inte ute i mörkret om man inte behöver.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag bor ju i en storstad men ännu så har jag faktiskt inte varit särskilt rädd.
Jag är nog alldeles för godtrogen för det
/Maria
Jag går då hellre i skogen i mörker..än ut på stan!

Jag går definitivt inte längre än runt kvarteret i mörkret,inte heller sommartid går jag nån längre sträcka på kvällen om jag inte har sällskap.
Jag är uppvuxen på landet och tycker att mörker är skönt.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Det är jag med, eller ja inte i skogen, men inte inne i stan med belysning, grusväg utanför huset xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är inte mörkrädd. Som Anders säger, vore det ett elände att bo långt ute på bygden fjärran från gatljus om jag vore det.
Däremot kan jag känna en stark oro om jag någon gång går ensam i mörkret i en stad. När jag bodde i Södertälje för 18 år sedan innan vi flyttade hit, kunde jag ibland känna så.
Sannolikheten att jag möter en beväpnad idiot i stan är flera hundra gånger större än att jag skulle råka ut för något i mörkret i skogen.
Underbart att det äntligen börjar bli ljusare både på morgonen och på kvällen 😎
Jag är väktare och har många års nattarbete bakom mig, det hade inte fungerat om jag varit mörkrädd. Men visst kan jag känna obehag när jag går ensam i Malmö en sen kväll, men det är mer människorna och deras attityd som skrämmer mig.
Zabelle
Jag är löjligt mörkrädd så jag tycker det är helt underbart att det är ljusare om dagarna nu :)
rädd att gå ute…ja vill helst,gå tillsammnas med någon..
i helgen vart en 16 årig..pojke..förföljd..när ahn skulle gå hem från kiosken,, ca 20.30 på kvällen.. killen hade öronproppar i öronen.men såg en buss.. typ folkvansbuss. 2 st i bilen..en av killarna i bilen..hoppade ut ur bilen försökte ta killen in i bilen.. men grabben han slå sig,,lös..fich nåt rivmärke..det kom en mötande bil..då hoppade han som försökte dra in killen,in i bilen ovh försvann..otäckt..han går fortfarande fri..
..viken koppling du gör
jag var först inne på att vara ute i trädgården..
jag bodde tidigare mitt i krogdistriktet i Jönköping,
var då ibland ute för ett glas o dans
aldrig oroad
liksom jag ibland var på väg hem från jobb elr handlade
kryssade mellan ..fyllskallar
aldrig oroad
..nu har jag tappat lite av det lugnet
vet inte om det är jag som är..äldre(!) elr om fyllskallarna är annorlunda?
🤔
penke
Jag tycker det är obehagligt på kvällarna/nätterna tyvärr. Är oftast på min vakt på kvällsrundan, blir lite skeptisk när jag ser människor på håll som kommer emot oss. Men oftast är vi ute så kort stund så det är ingen större fara.
Sen älskar jag luften på kvällen, den är så ren och lätt och underbar. Samma på tidiga mornar 🙂
#14 Det är nog "busarna" som blivit värre och inte har några spärrar längre.
Zabelle
#16 Visst är det så. När jag var ung var det sällsynt med oprovocerat våld och användande av några vapen.
Enda ställena där det kunde bli bråk var i kön till korvkiosken sent på natten! 😃
Visst slogs det, men det var ärliga slagsmål.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!