Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 2821 ggr
[VSK]
0

Tips på bra hudsalva önskas.

När jag hos läkaren igår så fick jag aldrig chansen att ta upp detta då tiden rann iväg.

När jag var barn så hade jag enorma problem med torrsprickor i mina hälar. Dessa sprickor var kanske 3-4mm djupa och blödde. Det kändes som att gå på rakblad typ. Jag minns inte hur många år jag hade dessa problem, men jag gissar på 2-3 år (inget tillfälligt mao).

Tyvärr så har jag börjat få tillbaka dessa sprickor igen, men än så länge så är det bara en spricka på höger häls utsida.

Jag skulle behöva hjälp och tips för en salva som sitter i så länge som möjligt. Salvan får inte kladda av sig i skorna. Jag har inga kända allergier mot hudsalvor så alla tips om bra salva som uppfyller mina önskemål tas emot med öppna famnar.

Tack på förhand Kyss

Maria
0

Bisalva brukar vara bra mot torrsprickor.

Att hitta salvor som inte kladdar av sig kan vara svårt. Får de sitta tillräckligt länge så går de in i huden så det bästa är att smörja fötterna på kvällen och ha bomullsstrumpor på under natten.

/Maria

[VSK]
0

Tack för tips Glad

Vad menas med Bisalva? Är det "två" eller bzzzzzzzzzzzz Skäms

Maria
0

#2 Googla bisalva så kommer det upp en mängder av olika fabrikat som jag tror är snarlika.

Jag jobbade i Häslokost för 100 år sedan och då sålde vi en sort som jag inte kommer ihåg fabrikatet på. Minns bara att jag tyckte den var bra. Jag har fortfarande kvar men etiketten är bortskavd.Flört

/Maria

[VSK]
0

Skrattande

Jag ska googla lite. Tack för svar.

TheGeneralIdea
0

Om det ska sitta ordentligt får du nog användra kompress eller plåster utanpåför att det inte ska kladda. Jag använder body butter från Body Shop på mina händer, det funkar riktigt bra men vet inte hur det funkar med dina besvär. :)

[VSK]
0

Tack för tips och svar. Men en liten fråga bara. Hur får du plåstret att fästa om man är kladdig? Jodå nog tror jag allt att "din" salva skulle funka på mig oxå. Hud som hud.

TheGeneralIdea
0

När man använder kompress fäster man ju med kirurgtejp så då kan man dra det utanför det kladdiga. Det blir som sagt svårt att fästa det där det blir kladdigt så jag skulle rekommendera att du har salvan så centrerat som möjligt på problemområdet och använda så stor kompress som behövs :) du kan ju förebygga genom att smörja innan du går och lägger dig varje kväll också. "Min" body butter är mer som en fet handkräm, för mig som inte har några jättebesvär funkar det himla bra i alla fall.

[VSK]
0

Jo kompress låter som en bra idé.

Jag ska nog testa att ha en liten bit folieplast mellan häl och kompress/binda för att spara på salvan. Tycker det är onödigt att kompressen ska suga åt sig av salvan.

Jag skulle ju inhandlat salva idag, men det bidde inte så. Den enda salva jag har hemma är Hirudoid-salva (för blodpropp). Visserligen så är det helt fel salva, men den är ganska fet och dryg utav sig. jag får köra med den inatt som nödfall Glad

[MossQ]
0

Här är världens enl mig å min man bästa fotsalva..han har stora problem med både sprickor på fötter och händer..jag har aldrig haft så fina å lena händer..man kan ha den på händerna åxå..helt suverän..den har tom vunnit prisKyss Exiviance heel repair heter den:-)))

[MossQ]
0

Skrev fel..Exuviance:-)))

zabelle
0

Stryk på honung på hälarna och dra på ett par strumpor innan du lägger dig. Det läker rätt snabbt.
På apoteken finns Compeed plåster  som man ska låta sitta på under flera dagar, det fungerar oxå bra.

Zabelle   

[VSK]
0

Tack MQ och zabelle Glad

chik
0

VSK har samma problem som du o Moss. Gäller o hitta den salvan som passar ens egna tassar..Men kvällen o en strumpa på..

ja'jag har då läder smörja. sådant som man använder till o smörja läder saker..Men prova dig fram o smörj ofta.

vanlig olivolja funkar med..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[VSK]
0

Tack chik.

Jag har fått massor med bra tips på de sajter jag skrivit. Nu gäller det som du säger att hitta den rätta Glad

Det absolut billigste lär ju olivoljan vara. Sen har jag läst ett test där olivoljan utklassade allt. Jag tror det var i Aftonbladet för några år sedan som Therese Alshammar testade hudlotioner allt från billigt till snordyra märken.

Nu minns jag inte vilken hudlotion som vann testet salvorna emellan, men Therese måste smörja sin kropp flera ggr om dagen då hon tränar så många pass. Den absolut bästa produkt (inkl de hudlotionerna i testet) som Therese testat är olivolja.

Jag har den känslan att Therese har testat en hel del genom åren. Dock så hade olivoljan en stor nackdel som de andra inte har och det är torktiden. Men resultatmässigt var det helt outstanding Glad

[VSK]
0

Tackar för länken. Sidan är sparad. Glad

Hur länge tror du att en sån burk räcker om man smörjer en häl två ggr per dag?

[Blodpudding]
0

Jag vet inte, den är dryg och det fungerar snabbt. Jag använder mig iofs mest av stiftet på läpparna, och det brukar läka mina såriga läppar över natten.

[VSK]
0

Oj är den sååå effektiv? Förvånad

Det finns ju bara ett sätt att få reda på min fråga och det är ju att testa.

Tack för svar.

[Blodpudding]
0

#17 Det är inte bara krämen naturligtvis, kroppen läker på natten när man sover. Men det hjälper till.

Japp, testa. Jag gillar den, och så luktar den gott.

[VSK]
0

Jo det är sant att koppen läker vid sömnen.

Ja det skall bli spännande sen när jag väljer ut nåt av alla tips jag fått.

Det här med sprickor eskalerar ju så pass sakta så man har ju lite tid på sig att välja produkt.