På tal om hår
Blev inspirerad av den andra tråden om frisyrer.
Vet inte om jag frågat detta innan men jag gör det igen i så fall.
Jag har ju långt hår och det är väldigt grått numera. För det meta har jag det uppsatt. Vi har diskuterat det här med hår på kvinnor både på jobbet och med vänner och det är skilda åsikter om långt hår på "äldre kvinnor"
Hur ser ni det?
Jag har hört åsikter som att det är fånigt och att man har långt hår för att se yngre ut.
Jag håller inte riktigt med men undrar så vad andra har för synpunkter.
/Maria
Jag har lovat mig själv att inte klippa av håret när jag blir äldre. Jag tycker det är väldigt fint att ha långt grått hår :) Men skulle jag av någon anledning tappa massor av hår så blir det en lite annan sak. Då blir det nog axellångt istället, det ska ju fortfarande se bra ut.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag vet inte det jag tänker är åsikter utan snarare iakttagelser jag gjort.
Att sätta upp håret är snyggt, oavsett ålder på personen.
En kollega lät det "nygråa" håret växa ut till långt hår (hon hade varit kortklippt tidigare). Hon hade det ofta uppsatt och då tyckte jag att det var snyggt. När hon släppte ut det upplevde jag det inte som lika snyggt. Nu har hon klippt det axellångt och topparna är lite böjda utåt. Hon är jättesnyggg i den frisyren och ser pigg och glad ut. Kanske att det varit lka snyggt med färg, dvs, att just hon passar i den längden och frisyren.
Någon annan som jag ser på jobbet som passerat 60+ plus har långt hår helt "oklippt". Hon ser ut som om hon "drunknar" i sitt hår.
Min första lärare lät håret bli längre när hon paserade 60. HOn var jättesnygg i en lång pagefrisyr.
Det kanske är så att jag tycker om någon form av frisyr.
Jag tror inte alls att långt hår får oss att se yngre ut. Snarare, utifrån det jag skriver ovan, ser ett långt "helt oklippt hår" bäraren att se äldre ut.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag tycker att långt hår på äldre är mycket snyggare än kort då det är uppsatt.
Uppsättningarna gör att halsen verkar längre, frisyren längst ner är ursnygg
Denna frisyr är också snygg.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tycker man ska ha den längd man vill ha, oavsett ålder :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skönt att höra er
Jag har några som har bestämda åsikter att långt hår på äldre kvinnor är fåfänga och ett sätt att föröka se yngre ut.
Själv tycker jag det handlar om lättja och att jag faktiskt tycker ett uppsatt hår ser ganska vårdat ut
Sedan kan jag ju hålla med om att ett hängande långt stripigt grått hår inte är så vackert
/Maria
Om en kvinna överhuvudtaget passar i långt hår, tycker jag att hon kan ha långt hår oavsett ålder, men om håret blir tunt och glest är det inte så snyggt med långt.
Män däremot, ska inte ha långt hår när de blir äldre, det ser fånigt ut och jag börjar genast fundera på vad för slags ålderskomplex bäraren har. På tunnhåriga äldre män tycker jag att det ser äckligt ut med lång stripig hästsvans, yäck.
Anders Borgs lilla svans ser urfånig ut i mitt tycke.
Smaken är olika som väl är när det gäller män med hästsvans. Jag var på vårdcentralen häromdan och ut i väntrummet för att hämta mig kommer en gammal man, blond som en veteåker och med lång hästsvans.
Han var pensionär sedan länge och fått hoppa in som vikarie, han undrade om han dög i stället för min ordinarie läkare. Du duger, sa jag!
Jag tyckte han var fräsig!
Klickade på "gilla-knappen" när jag gick!
Gillar A. Borg också, trots hans partitillhörighet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
När det gäller kvinnors hår så har jag inte ens tänkt på hårets längd kontra ålder.
Men uppsatt hår tycker jag är snyggt, en knut eller hästsvans eller fläta är vackert. Gärna grått! 
chik´s fläta är ju enorm 
Vilken knut den skulle bli! 
#7 Hm, jag menade inte att jag ogillar personen Anders Borg, han gör ett professionellt intryck, jag menade att jag inte gillar hans frisyr.
Hur folk väljer att se ut är självklart deras ensak och jag dömer inte ut någon bara för att han har en frisyr jag inte gillar.
#9 Och jag skrev ju inte att DU ogillade honom heller.
Skrev bara att jag gillade honom, liksom läkaren.
Jag har i alla fall mött en 101-årig man med hästsvans och jag ska medge att jag blev en aning förvånad
/Maria
Långt hår kan vara jättesnygg på en yngre man men när de kommer upp i medelåldern är det inte lika snyggt, då ska det vara väldigt välskött men oftast är det som Peter säger en stripig svans, och de som har kalvis upptill och samlar kransen till svans ser löjliga ut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tycker att många äldre passa jättebra i långt hår. Såg en dam en gång som hade sitt helt gråa, ryggsluts-långa hår i en fläta, och det var så himla fint :)
Ja här kommer jag då som inte verkar vara o tycka som alla andra….
jag är ju för att jag finns. o jag pyntar mig för min egna skull. fast där ljög ja'' För jag pyntar mig för o inte skrämma ihjäl gamlingar o barn o för o känna mig fräsch.
Mitt hår har inte varit i närheten av en sax sen den dagen jag fylde 50åro fick av ungarna ett besök på en hårsalong.
O nu går det lilla som är kvar nedan för Röva o för att jag inte skall sätta mig på det eller trassla in mig så har jag det i en fläta.
Så vad andra tycker det bryr jag mig inte om..
jag är jag o du är du.
så länge man inte skadar någon..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har nästan alltid haft långt hår. Provade att klippa det axelkort för några år sedan, men vilken tid det tog att fixa i ordning det på morgonen!
Nu har jag låtit det växa ut så det når ner på halva ryggen. Har alltid det uppsatt i fläta eller svans på jobbet.
De gråa stråna började komma tidigt i mitt mörka kastanjebruna hår, då åkte färgen fram 
Nu färgar jag det ljusbrunt. Får väl ljusa upp det i etapper tills jag har accepterat att det är grått alltihop.
Zabelle
Det är så fånigt tycker jag, att man inte "ska" ha långt hår som kvinna bara för att man inte är 20 år längre. Kollade precis på Nyhetsmorgon på fyran där Camilla Thulin var gäst och hon tog upp att det är så vanligt att kvinnor över 40 med långt hår får frågan "och när ska du klippa dig då?". Vill man har kortare så kör man på det, men jag som är långhårig och har drygt två år kvar till 40, bryr mig inte det minsta om detta. Här lär det bli långhårigt i många år till!
Och Chik, du är jättefin i ditt långa hår! 
/Christina