Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 725 ggr
[Sisa]
2

Fattig

Snart är det jul igen och tankar går till människor, som har det svårt..som kanske inte kan fira julen, som dom önskar.

Har Du någon gång i Ditt liv, haft det riktigt knapert ?      Gråter

Allamej
2

Just nu. Men änglarna steg in och hjälpte mig. Man måste bara våga öppna dörren och säga ja tack.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridaaaa
1

Sedan jag tog studenten :/ Levt på minimum hela tiden stort sätt.
Bättre nu som student men fortfarande får man leva på ganska lite.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bybo
1

Ja. Och nu till dena Jul uhuhu..mycket knapert :)) Desutom har jag två svinhungriga tonårssöner. Får bli en skinka, julost och godis, evf klappar…men, det fixar sig alltid.

Anders 50
1

Nej, har jobbat hårt för att inte ha det.

Däremot under uppväxten fram tills jag började tjäna egna pengar var det inte så fett!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
1

Ja, riktigt knapert!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

inisklo
1

Obestämd…ärligt sakt inte,men lite si o så, int har jag lev nån lux liv heller.

stina63
1

Nej de har jag inte. Men de är många som har det svårt under julen.

JereMina
1

Inte knapert men det går runt och det är det viktigaste. Jag tycker att alla ska kunna ha det bra jämt och ständigt!

[*Maggan*]
1

Vi har det "knapert" i brist på kontanter då alla pengar går till renovering av våra gamla  hus. Tyvärr så kan man ju inte bryta loss en planka från kåken och betala med på ICA.

Men det är inte synd om oss - det är så vi har valt att ha det….

[*Maggan*]
1

och ja… när jag var en ung ensamstående mamma som levde på soc (i början på 80-talet) så var det inte särskilt fett då heller…. Rynkar på näsan

[peter54]
1

Allting är ju relativt, men jag har upplevt svält när jag var barn. När det var som allra värst fick vi en dagsranson bestående av 1 stor Potatis, 1 ägg och 1/4 knäckebrödsrundel med ett tunt lager smör.

Annars är jag uppväxt med "knapert". Det är egentligen först nu under de senaste 10-12 åren som vi har haft ekonomi att äta som vi vill och handla det vi behöver.

Maria
1

Jag har aldrig svultit som Peter berättar om.

Däremot så har jag och min man haft det väldigt upp och ner under vårt äktenskap när det gäller ekonomi.

Då vi hade det som mest knapert var när sonen föddes och fram tills han var 5 år. Jag var hemma på heltid då.

Sedan har det också varierat under tider med arbetslöshet, studier. En period när min man arbetade utomlands så tjänade han oförskämt mycket pengar. Det var visserligen kul men vi träffades ju ganska lite.

Nu så har vi det tämligen normalt och jag är så nöjd.

De knapra åren har lärt oss att hushålla med det vi har och leva med små medel om det behövs.

/Maria

Toyan
1

Inte var det fett när jag var barn, bara pappa som jobbade, fanns inte jobb för mamma där vi bodde, men svälta behövde vi aldrig.

Som ensamstående mamma under många år var det många gånger knapert, inte lever jag lyxliv precis nu heller, det går runt och jag är nöjd med det jag har och nån prylmänniska har jag aldrig varit.

Som Humlan så har jag fått lära mig hushålla med det jag har.

[VSK]
1

Ja jag har haft det fattigt i princip hela mitt liv.

Just nu så lever vi på existensminimum sen ett bra tag.

Vill/måste man unna sig nåt så får man skära ned på annat. -oftast köpa billigare skräpmat.

Och inte gör det saken bättre att f-kassan strulat till det igen. De har bytit datasystem (precis lagom till jul) så att alla som har nåt med bostadstillägg och beslut som skall fattas blir drabbade.

Så i December så får jag 1300:- under existensminimum Obestämd

Jag skall ju gifta mig 12-12-12 och hade verkligen behövt de 1300:-

Maria
1

#14 Oj, det var inte roligt.Rynkar på näsan

När det gäller maten så är väl oftast skräpmat ganska dyrt? Så upplever jag det i alla fall.

/Maria

[VSK]
1

Nä skräpmat (onyttig) är "billig". Nyttig mat typ sallad är dyrt.

Med skräpmat menar jag nu inte köpt mat typ pizza och dyligt.

Kolla nudlar tex. Mkt billig, men oerhört ohälsosam.

Maria
1

Jag tänker snarare på rotsaker som vitkål och morötter, ärtor, bönor och annat nyttigt som är väldigt billigt och man kan göra en massa härlig mat av.

/Maria

[VSK]
1

Ahhh jo sånt är ju billigt och nyttigt…

[VSK]
1

Bara för det så skall jag göra pizza-sallad idag Tungan ute

Maria
1

Det är gottGlad

/Maria

[VSK]
1

Jepp så nåt in i norden gott Tungan ute

Billigt är det oxå.

Faktum är att det äts ganska mkt pizza-sallad på jobbet, och jag är inte sen att tigga till mig lite he he

Maria
1

När min släkting var liten så visade jag henne vad jag skulle odla.

Glöm inte att odla pizzasallad också, sa hon dåSkrattande

/Maria

[VSK]
1

Skrattande

[VSK]
1

Nu har jag gjort och ätit pizza-sallad.

jag är proppmätt och det kan knappast ha kostat mer än 2-3 kr max Glad

Gurky
1

Har tur att jag har världens bästa pappa som gör att jag slipper ta studiebidrag när jag pluggar :)

Fridaaaa
1

#14 "skräpmat" blir inte billigare än grönsaker, kött osv :)
Jag har själv märkt skillnad sedan vi har börjat laga mat mer från grunden eller inte köpt "skräpmat" att det är billigare :)
Vi lever med på lite pengar var månad.

#25 Du har inte ens det som inte är lån? alltså det som inte behöver betalas tillbaka?:)

Gurky
1

#26 Ja det är inget lån, han har tom erbjudit sig att köpa en lägenhet till mig :P

Fridaaaa
1

#27 Vilken snäll pappa :)

penke
2

..som skrivits,fattigdom är väldigt relativt..

jag har varit pank flera gånger,men sällan känt mig fattig
då jag har haft några knäckeskivor o nudlar i skafferiet
om månaden varit längre än lönen

det är också det där filosofiska
jag ser vad jag har..inte allt det jag "saknar"
de få gånger jag kännt mig fattig,har varit då
jag trots hyffsat i plånboken..varit avundsjuk…

oxå som skrivits
"läsk o billig skräp..""mat"" är eg. dyr
det är verkligen skräp för kroppen,bortkastat
det är nyttigare att äta pappkassen man bär hem ..sk-ten i

ät säsongens grön o rot-saker,bra nat för få kronor
lagar man själv så blir det oxå mycket godare
Dert *njutet* gör mig rik :-)

;  penke

en enkel vitkålsallad
ett (½) stort vitkålshuvud
en purjo
o
en vacker paprika
gör småskuret
ringla på ..lite rapsolja

många förätter
elr lunch i 3-4 dagar
gott,billigt och väldigt nyttigt!

Gurky
2

Storkok är mycket billigare än fabrikat. Och dessutom nyttigare (om man försöker iaf) vilket gör att det blir en dubbeldipp av positivt.

chik
0

ja.har haft det väldigt dåligt. då man var ensam med 4st barn,

Men när jag var ensam så sökte jag Fonder det är inte så krångligt som många tror. o det fins väldigt många fånder o söka från.

Kyrkan har som man kan söka soc o så kan man kolla själv i Fondboken på biblioteket..

Lena.P är jag i verkliga livet.