Svenska gramatiken
Ja jag är inte bra alls på gramatiken, Men på mitt jobb frågade en tjej som kommer från ett annat land, Varför vi säger Hon till vissa saker.
Tex när någon frågar efter klockan så svarar man Hon är tre.
Jag kunde inte svara på de. Men tänkte här inne på LK finns många som säkert vet varför.
Så varför säger man hon till vissa saker?
Jag har för mig att det hänger kvar från när vi talade franska och tyska i Sverige. Speciellt i tyskan har man bestämda genus på objekt, tyvär kommer jag inte ihåg något exempel då det var tre år sen jag läste tyska ;) Det är så i väldigt många språk, spanskan är likadan. Där avgörs genus på vilket avslut ordet har. Vi har knappt några genusbestämda objekt i svenskan, det är klockan och ett par andra. Det går ju faktiskt att säga att "den är tre" också, när man pratar om tiden :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Just om klockan så säger jag : Den!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
När det gäller klockan så kör jag med "hon".
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
/Kanske många yngre gör det idag eller man kanske säger mer och mer den är tre, Men ännu säger man hon är tre,
Hehe där ser man så det har med franskan och tyskan?
Jag hittade en sida där dom har skrivet lite om de, de har med fornsvenska att göra och tyskan
Man sa i fornsvenskan han om elden och hon om skulden. Himlen är blå och klockan är två.
Fornsvenskan hade man tre genus, De är det fortfarande i dagens tyska
Maskulinum: der Himmel (himlen). Er ist blau (den är blå).
Femininum: die Glocke (klockan). Sie ist alt (den är gammal).
Neutrum: das Haus (huset). Es ist groß (det är stort).
http://blog.svd.se/sprak/2012/03/15/himlen-han-ar-bla-och-klockan-hon-ar-tva/
Som jag förstår det så var inte gramatiska kön femininum innan, då blir det hon är tre, De ligger kvar fortfarande i språket
Väldigt spännande..
Jag tror att det sätt vi beskriver vissa saker som hon har att göra med vårt fornnordiska arv där de flesta ting hade en grammatisk könskoppling.
Då , alltså före 1300-talet, fanns tre grammatiska genusformer - femininum, maskulinum och neutrum. Då var klockan en hon liksom ett fartyg, medan en häst eller en åker var en han.
Nu finns egentligen inte några andra grammatiska genus än neutrum och utrum. Därför är egentligen Anders sätt att benämna klockan som "den" det språkligt riktiga, men fornnordiska hänger kvar.
Utrum är alla ord som benämns "en" i bestämd form, exempelvis "klockan".
Neutrum är alla ord som benämns "ett" i bestämd form, exempelvis "äpplet".
Hon..va la lätt..Hon kommer ju alltid i tid..
Skoja.
Bra fråga..Vad är klockan.Den är….Så säger jag…
Men vet ju att båtar har väl kvinno namn.Eller??
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nu måste jag fundera..vad jag kallar för HON. Något att klura på 
Min dator är en "han". Den gör sällan som jag vill 

Zabelle
Tack peter,, De är så intressant att vi fortsätter säga hon eller han till saker,
Hehe zabelle
Båtar vet jag ska helst ha kvinnonamn men alla bogserbåtar heter mansnamn vad jag vet. Ingmar och liknande
Det lär vara för att de är så starka.
/Maria
#7 Wilhelm Tham har jag för mig jag sett i Göta Kanal. Kan det stämma?
/Maria
Peter.Hii.
Zabelle.Håller med..
Bubleboo.Så kan det nog vara. Googla o se vad jag fan.Ligger mycket i det..makens namn..O oftast män som äger.Eller???

#12 Ja den är en av de mest kända kanalbåtarna. 
Tack Chik, där var bra tips på namn.
Peter, då har jag sett den i verkligheten.
Får jag en båt någon gång så ska den heta Jack Sparrow efter min store idol
/Maria
Båt Levererad!!
..
.
O så döper vi om den--
Jack Sparrow.

Hahaha, du är rolig du Chik
/Maria
Tack.Har lite himla tråkigt i dag..

#18 Ha ha ha ha,
,jag behöver roas lite idag 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
haha ja vad skriver man..många skratt har jag fått denna regniga dag..Säger inte heller hon om klockan..Utan *den* Tror allt är ett invant mönster bara..Stormar har åxå för d mesta quinnliga namn..å jag åxå *S* äh jag vet ärligt inte:-)))