Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 650 ggr
examynia
0

Har du någon/några...

"tvångstankar". tex nåt du känner att du MÅSTE göra eller bara gör de ändå utan att riktigt tänka på de… litet som stort..

jag har väl ett par stycken.. jag har väl inga måste utan sånt jag kommit på att jag bara gör.. mår inte dåligt om jag inte gör de så de händer ju inte varje gång men oftast..

när jag har tvättat händerna så slår jag på handfatskanten med vänstra pekfinger. vet inte vad de kmme rifrån har aldrig tänkt på de innan.. kom på att jag gör så varje gång häromdagen..

sen så har jag lite problem med att ta de som står längst fram i hyllan i matvaruaffren.. elelr ta de som ligger överst å sånna saker.. tror att de grundar sig i att de nyaste å fräschaste alltid är längst bak å underst.

stina63
0

Ja dom där tvångstankarn eller ovanor tror jag många har mer eller mindre

Jag själv måste kolla spisen kaffekokaren Innan jag går iväg hemifrån,

Maria
0

Inga tvångstankar här men däremot en del tvångshandlingar.

I perioder så har jag haft större problem men aldrig så att det påverkat livet i allmänhet.

Framförallt har jag varit en spiskollare. Har alltid haft en kvällsritual och innan jag går hemifrån. Konstigt nog så blev det mycket bättre sedan vi skaffade gasolspis. Ologiskt men sådana här saker är oftast väldigt ologiska.

Man vet inom sig att spisen är stängd men någonstans på vägen till hjärnan så blir det kortslutning och informationen tycks inte gå framSkrattande

Strykjärnet var en sådan där grej jag hände upp mig på när vi skulle åka till sommarstugan men jag löste det med att packa med mig strykjärnet varje helgFlört

Fortfarande går jag en kvällsrunda när jag ska lägga mig men jag går i alla fall bara ett varv så det får väl räknas inom normalgränsen,hehe.

/Maria

stina63
0

Ja humlan så heter de som jag tänkte på tvångshandlingar eller ovanor,
Jag är en spiskollare också

examynia
0

därför jag skrev tvångstankar innom bluppar:P för jag inte kom på nåt bra ord:P

[peter54]
0

Inga tvångstankar eller tvångshandlingar som jag känner till, men kanske har jag någon som någon annan känner till, vad vet jag? Flört

Cristine
0

Jag vet inte heller av någonObestämd

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

JereMina
0

Jag måste ha kaffebryggaren stående rakt och själva kannan ska också stå rakt. Jag har nog flera små sådana saker som jag bara måste göra eller ha på ett visst sätt.

[peter54]
0

#7 Rakt? Hur menar du, det går väl inte att luta den? Glad

JereMina
0

Hihi..Peter att den måste stå i rak linje med fönstret bakom och att själva handtaget på kannan måste stå i skåran på bryggaren. Det blev svårt att förklara men nu kanske det blev mer lättbegripligt Skäms

[peter54]
0

#9 Jaha var det så du menade Glad

chik
0

Vet inte vad det kallas. Men kan inte Gå på Brunslock o inte låta hästen göra det heller..vad ett himla trixande på vissa platser när jag red..De kan ju ligga i klungor de där Bruns locken..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Mina sådana här "tvång" började redan i barndomen. Jag vet att de var ganska irriterade på mig hemma.

Det är som med fobier att det räknas som en "diagnos" först när det påverkar det dagliga livet. Man kanske kommer för sent till jobbet för man ska kolla dörren och aldrig kommer därifrån till exempel.

Annars är det ganska vanligt att man har små egenheter.

/Maria

zabelle
1

Jag försöker dölja mina "tvång" så gott det går. Oskyldig

Familj o kompisar har väldigt roligt åt mig. Jag vill ha saker på sin plats och kan rätta till kuddar i soffan hur många gånger som helst. Sängöverkast ska ligga helt slätt.
(Jag smyger in och rättar till om maken har vilat.) Tyst

Skor ska inte stå framme utan åker in i hallgarderoben.
Kaffebryggaren ska stå "rakt" precis som JereMina beskriver.
Knivar som hänger på magnet ska hänga på samma håll.

När jag läser det jag skrivit undrar jag om jag inte ligger på gränsen för att få en "diagnos" Förvånad 
Men jag har nytta av mitt ordningsinne på jobbet i alla fall…..

Zabelle   

chik
0

ZabelleOskyldigTyst

Så har du väldigt fint med..Glad

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

Jag tycker om att släcka lampor. Jag vill att det ska vara släckt när vi går hemifrån, och när vi sitter och ser på tv vill jag att hallen/köket ska vara släckt (smålampor tända) när det lyser en massa i taket kan jag inte koppla av. Ska jag sova är det viktigt att det inte lyser in på mig.

Sambon blir irriterad för han tycker att det kan lysa överallt hela tiden. Jag tycker om nedtonad belysning och tända ljus - då kan jag slappna av. Jag har nog kanske mer behov av det än andra Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Det finns väl drag av OCD i några av inläggen här Flört

Lampor ja, det kan vara ett problem här hemma också. Ungarna tänder gärna allt och glömmer att släcka om de lämnar rummet. Jag släcker överallt där ingen är.

Jag måste ha mycket ljus där jag ska vara, annars ser jag inte eftersom mitt enda öga är oerhört behandlat, 5000 laserskott och tre operationer och följden av detta är riktigt skralt mörkerseende.

Därför avskyr jag att exempelvis äta middag i stearinljusbelysning, så frugans myspysljus innebär stillasittande prat, ingen aktivitet i någon annan form för min del, för jag ser nada.

Glad

Har ni förresten tänkt på hur många äldre människor har sanslöst dålig belysning i hallen, så att man inte ser var skorna är eller vilken jacka som är ens egen? Jag tycker att det är så konstigt, äldre brukar ju se sämre, varför har de ofta så dålig belysning då?

Min faster har en liten löjlig 25W-lampa i sin hall som dessutom har färgat mosaikglas, helt hopplöst att se något där.

fotokrafs
0

Oj.. hmm… jag vet inte.. det enda jag kan komma på är att när jag löser sudoku på min mobil så får jag bara lösa dem på ett speciellt sätt.. och jag får absolut inte ge upp!

Maken blir "galen" på mig när jag inte stänger garderobdörrarna helt
vilket jag tycker är lite kul så nu brukar jag låta dem vara öppna med flit Tungan ute

Men känner att lite av Zabelles ordningssinne inte skulle skada Skrattande

penke
0

Ojaa,många :- )
men,jag vill inte kalla dem tvångstankar
bättre kalla dem charmiga vanor

att INTE ta översta varan är väldigt vanligt,,nästan en regel affärer använder sig av

mina är både praktiska och ..*nippriga*
innan jobbet,kollar jag alltid extra,om kontakterna till bryggare o ev. rost är urdragna 
och jag öppnar alltid ytterdörren o säger godnatt till mina träd o trädgård innan jag stänger för natten

äsch,nu kommer jag inte på en hoper som är som djupt invanda att jag inte ens tänker på dem,..om int någon .."pekar" på dem

;  penke

EDIT:
jag kom ju på,att min "största tvångs"tanke är  
att jag vill göra "allt" bakvänt,annorlunda..på mitt sätt
jag är för *nyfiken* att baragöra ..som vanligt/enklast

Maria
0

#16 När vi är på hembesök hos äldre och bl.a. tar massa blodprover har vi med en pannlampa och det kommer väl till pass många gånger just på grund av den dåliga belysningen.

Ganska märkligt som du säger med tanke på att det äldre ögat tarvar mer ljus.

/Maria

zabelle
0

#18 Fniss… Charmiga (o)vanor lät mycket bättre än tvångstankar!!
Tack Penke Skrattande

Zabelle